Színház

Anyja helyett apja

Avery Corman: Kramer kontra Kramer

Színház

Világpremier! – ez a plakátfordulat rendesen önmagában is elegendő ahhoz, hogy a nem minden alap nélkül, ám azért így is megbocsáthatatlanul cinikus színházjárók jó előre gyanakodni kezdjenek. Csúnya dolog az ilyen megelőlegezett bizalmatlanság, annyi szent, de hát mit csináljunk: az 1979-es filmklasszikus révén elhíresült gyermekelhelyezési regény idén 77 esztendős szerzője nem számít a bevett drámaíró firmák közé, s éppenséggel az sem állítható, hogy a történet harsány hangon kiáltott volna színpadi adaptációért. Ellenérvként azonban rögvest felhozható, hogy az Orlai Produkció az Esőember bemutatásával egyszer már komoly sikert aratott a közönség és – valamelyest kisebb mértékben – a kritika köreiben, így egy másik Dustin Hoffman-film, meglehet, éppúgy elműködhet a Belvárosi Színház színpadán.

És voltaképpen el is működik: kicsit nehézkesen, kicsit kimódolva, lankadó érdeklődés mellett, de alapjában fogyaszthatóan. Rába Roland rendezése a stílustalanság látszatát is felvállalva játssza ki az összes esélyt: ha úgy kínálkozik, felcsavarja a gunyort, lelkiismeretesen teljesíti a filmből ismerős jelenetkéket, s mindehhez a színpad hátsó falát kitöltő vetítőn a legkülönfélébb képeket mutatja – gyermekrajztól a Terry Gilliam stílusában futkározó ezerfejű báránykákig, dalszövegtől a sztori kulcsjelenetének (lásd: apának kórházba kell rohannia a kis Billyvel) videóra telepítéséig. A kényszerű takarékosság ezen a tévéfalon jobbára megtermékenyítőnek tűnik, ám a színpad berendezéséről ilyet aligha mondhatunk. Mert ha elfogadjuk is a játszó bútorok kényszerű sokfunkciósságát, az azért legalábbis illúzióromboló látvány, ahogy a szorgos New York-i reklámszakember a nap végeztével ággyá húzza szét hófehér rekamiéját. Az egyetlen, díszletváltozás nélküli térbe kényszerülő játéknak mindazonáltal még így is akadt némi hozadéka, minthogy a rendezés itt-ott poentírozó mellékeseményekkel társította a lakásbelső egyik oldaláról a túloldali dialógusokat.


Fotó: Kállai-Tóth Anett

A szülői szerepek megváltozását firtató történet színpadi sikere mindazonáltal a szülői szerepek megformálóin múlik, s itt mind a gyermeknevelésbe beleroskadt és családját odahagyó Kovács Patrícia, mind pedig a kiállhatatlan egoizmus felől az életre-halálra apaság felé mozduló Nagy Ervin szorgosan teljesít. Kovács Patríciának meglepően jól áll a leépüléssel határos fásultság és reményvesztettség, míg Nagy Ervin döntően saját ismerős regiszterében hozza a férfiúi elánt és feszelgést, illetve – valamelyest kevesebb hitellel – az apai szeretet felbuzgását. Szakító párosuk mellett természetesen a gyermekszereplőnek jut a legnagyobb feladat, s a bemutató estéjén a nyolcéves Házi Zajzon ügyesen megfelelt: hiba nélkül felmondta a szövegét, fegyelmezetten mozgott, s persze bájos volt, ami ilyenkor ugyancsak alapfeltétel. A mellékszerepek alakítói érezhetően a szentimentális hangulat feltartóztatását kapták feladatul: Mertz Tibor após-apa figurái meg Egri Márta anya-anyósa és ügyvédnője egyaránt vastag vonásokkal karikírozottak, s Cseh Judit is becsülettel elhordja a gyermekét egyedül nevelő anya, bártulajdonos és segítőkész szomszédasszony komplex figuráját.

Ha csak egy kicsit érdekesebb lenne a filmről eleve apróra kiismert történet, akár még némi lelkesedést is kelthetne bennünk az előadás. Igaz, akkor bizonnyal még zavaróbbnak tűnne a darab utolsó harmadának lefulladása, a nagyjelenetnek kínosan suta kivitelezésű peres szcéna szakasza. Kihez kerül majd Billy? – kellene találgatnunk a jelenet láttán, ám mit tegyünk, ha egyszer itt mégis az bizonyul a legérdekesebb kérdésnek, hogy ugyan miért szólítják a gyermekelhelyezési perben a taláros (tehát nem New York-i) ügyvédek az apát és az anyát következetesen tanúknak?

Belvárosi Színház, június 26.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.