Baleset és jogvita – leáll a Pesti Magyar Színház

  • Hamvay Péter
  • 2015. január 27.

Színház

Az új igazgató mozgalmas sajtótájékoztatón jelentette be, hogy az átadás-átvétel végéig zárva tart a színház. Zalán János szerint ez nem olyan nagy baj, úgyis alig jönne néző.

Az átadás-átvételnek január 31-ével kellene lezárulnia. Az igazgató szerint azért nem sikerül tartani a határidőt, mert az év elejei munkaszünetei napok miatt csak január 5-én kezdhette meg a munkát. Kérdésünkre, hogy miért nem kezdett korábban ismerkedni a teátrummal, hiszen már szeptemberben eldőlt, hogy ő lett az igazgató, azt válaszolta, kérte a teljes körű iratbetekintést, de elődjével, a direktori székért szintén pályázó Őze Áronnal jogvitába keveredett. Végül csak mandátumának kezdete után, azaz januártól ismerhette meg a személyes adatokat is tartalmazó dokumentumokat. Zalán szerint a munkában egy hétvégén bekövetkezett sajnálatos baleset, és az azt követő, még le nem zárult vizsgálat is csúszást okozott. Díszletbontás alatt ugyanis súlyosan megsérült egy díszítő, akit jelenleg is az intenzív osztályon kezelnek, de állapota már nem életveszélyes.

Nem tudunk hirtelenjében példát arra, hogy egy működő üzem az átadás-átvétel alatt leálljon, Zalán szerint ennek oka a fentiek mellett csupán az ő alapossága. Őze Áron nem kívánta kommentálni utódja lépését, mint mondta, az átadás-átvétel rendben zajlik, a színház gazdálkodása megfelelő, adósságállománya nincs.

Miért, a Nemzeti talán szép?

Miért, az új Nemzeti talán szép?

Fotó: Narancs

Ugyanakkor úgy tudjuk, a társulatban feszült a hangulat. Zalán kérdésünkre elmondta: két munkatársat hozott magával eddig, de további személycseréket is kilátásba helyezett. Nem hagyott kétséget afelől, hogy saját csapatatával kívánja új pályára állítani a színházat, melyről – immár részben nyilvános – pályázatában nem épp a leghízelgőbben nyilatkozott. Véleménye szerint a Nemzeti Színház megalapítása után a Pesti Magyar Színház „funkcióját, szerepét és karakterét tekintve légüres térbe került, piacon maradását múltjának, a társulatnak és akkori igazgatójának, Iglódi Istvánnak köszönhette”. Az igazgató szerint az utána következő, „túl hosszúra nyúlt útkeresés okozta piacvesztést követően nem megfelelő irányba mozdult el az intézmény”. Az előző igazgató hiába hirdette meg új irányként a gyermek- és ifjúsági, családi színház megvalósítását, ezt nem vitte véghez következetesen – írja Zalán, aki szerint a színháznak nincs határozott üzenete, imázsa, küldetése. (Az ifjúsági színházzá alakulás értelméről és a színház útkereséséről két éve írtunk, itt.) A Narancsnak elmondta: a művészekkel az átadás-átvétel után kezdeményez beszélgetést a jövőről, és örömére szolgál, hogy nagyon sok színész érdeklődik a Pesti Magyar Színház iránt.

Zalán János (balra) saját szinkronstúdiójában

Zalán János (balra) saját szinkronstúdiójában (2013)

Fotó: MTI

A sajtótájékoztatón megjegyezte, azért is vállalja be a háromhetes leállást, mert a színház nem tartozik a leglátogatottabb teátrumok közé, így nem kell számolni jelentős bevételkieséssel. A direktor számításai szerint a háromhetes leállás 21 előadás elmaradását jeleni, ami csupán 2500 eladott jegy elvesztésével jár. A 654 főt befogadni tudó teátrum valóban meglehetősen rossz látogatottsági statisztikával rendelkezik, az elmúlt években alig haladta meg az 50 ezret a fizető nézők száma. A hasonló befogadóképességű Centrál Színház például a dupláját produkálta – derül ki a színház által korábban rendelkezésünkre bocsátott adatokból. A kihasználtság ennek megfelelően 2011–2013-ban átlagosan 61 százalékos volt, 2014-ről nincsenek végleges adataink. Zalán ennek megfelelően a nézőszám növelését tartja elsődleges feladatának, s nem a művészszínházi profilt célozza meg az átalakulás során. Szerinte nagyobb pályázati aktivitással a színház műszaki állapotán is lehet javítani, de elsődleges célja, hogy bebizonyítsa: a Pesti Magyar Színházra szükség van, s el kell kerülni, hogy úgy járjon, mint a Bárka Színház (utóbbi horrorfilmbe illő történetét itt írtuk meg részletesen).

Zalán János és Őze Áron szerint a következő bemutató, a Frankenstein nincs veszélyben, a próbák rendben folynak, ezzel az előadással nyílik meg ismét, február 13-án a színház.

Gróf hadnagy a Kisvárosból

A színészként végzett Zalán János nem a színpadon, hanem az üzleti életben vált sikeressé. Bor Zoltánnal közösen – akit Balázs Péter a Szolnoki Szigligeti Színház gazdasági igazgatójának nevezett ki 2007-ben – szinkronstúdiót alapított, így lett 1994–2004 között a Masterfilm Ltd., majd 1998-tól a Masterfilm Digital Kft., 2000-től pedig a Digital Media Services Kft. tulajdonosa és ügyvezető igazgatója.

Az MTI életrajza szerint több televíziós csatorna magyarországi működtetésében vett részt, vezette a magyarországi Eurosportot, majd a Eurosport 2-t. Részt vett többek között a National Geographic Channel magyar nyelvű adásainak indításában, valamint a Hallmark Channel, az Animal Planet és a Cartoon Network magyar nyelvű adásainak gyártásában. Színészként rendszeresen szinkronizált, és ő alakította Gróf András hadnagyot a Kisváros című sorozatban.

2013 decemberétől az NKA Színház- és Táncművészet Kollégiumának vezetőjévé nevezte ki Balog Zoltán miniszter saját hatáskörben.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.