Egy új színházi csapat

Plazma-rap

  • Kovács Bálint
  • 2007. december 6.

Színház

November közepén tartotta első bemutatóját a legújabb magyar színtársulat, a KoMa. Megnéztük az előadást, aztán leültünk beszélgetni Róbert Júlia dramaturggal és két színésszel, Zrinyi Gál Vincével és Ötvös Andrással.

Magyar Narancs: A KoMa név feloldása rögvest be is avat a társulat missziójába: kizárólag KOrtárs MAgyar drámákat játszotok. Melyik volt előbb - a programadó ötlet vagy a társulat?

Zrinyi Gál Vince: Az ötlet. Andrissal már az egyetemen kitaláltuk, hogy egyszer majd alapítunk egy társulatot, ugyanakkor nem akartuk, hogy az csak egy újabb alternatív csapat legyen a sokból, mindenképpen ki akartunk találni valamilyen irányvonalat. Máté Gábor, az osztályfőnökünk vetette fel, hogy játszhatnánk kortárs magyar darabokat - ilyen csapat nincs Magyarországon. Persze minden színház törekszik arra, hogy évente-kétévente bemutasson egyet - ahogy a napokban az egyik kőszínház sajtótájékoztatóján találóan megfogalmazták: kötelességből. Mi nem kötelességként tekintünk erre, bennünket egész egyszerűen ez érdekel. A szakma krémjének egy jelentős részével ellentétben ugyanis nem gondoljuk azt, hogy a kortárs drámaírók rosszak. Szerintünk nagyon jó és izgalmas, ahogyan arról írnak, ami bennünket is körülvesz, és az ő drámáik alapján sokkal könnyebb olyan előadásokat létrehozni, amivel lehet mondani valamit magunkról vagy arról, amiben élünk.

MN: Miért épp a Plazmát választottátok első bemutatónak?

ZGV: Szerintem ez az egyik legjobb kortárs magyar dráma, Lőkös Ildi ajánlotta a figyelmünkbe - ráadásul tökéletesen alkalmas volt arra, hogy rendező nélkül meg lehessen csinálni. Szinte nincs olyan jelenet, amelyben mindenki szerepel, így a próbafolyamat alatt egyszerre tudtunk kívülről tekinteni az előadásra és benne is lenni. Jól passzol a KoMa céljaihoz az is, hogy tudjuk így, egy büfében, reflektor, díszlet és kellékek nélkül játszani. Szeretnénk szakítani azzal a kőszínházi gondolkodásmóddal, amely szerint a nézőnek "meg kell tisztelnie" a színházat azzal, hogy elmegy, és megnézi az előadásokat. Úgy gondoljuk, nem baj, ha nem jársz színházba - akkor majd mi odamegyünk hozzád. Ezért szeretnénk - első lépésként - gimnáziumokban is játszani a Plazmát.

Róbert Júlia: A diákok legnagyobb része önhibáján kívül lényegében nem is tud arról, hogy létezik kortárs szerzők által írott irodalom is - hiszen a kronologikus irodalomoktatásban senki nem jut tovább József Attilánál vagy Radnótinál. Az iskolákba elkísér majd minket Garaczi is - így talán még érdekesebb lesz a diákoknak, hogy az előadás után a szerzővel beszélgethetnek a darabról.

MN: Akár ebben a kávézóban is el lehetne játszani a Plazmát, ahol most ülünk. Nem akartok "turnézni" vele?

RJ: De igen - produkciós vezetőnk, Erős Balázs segítségével el szeretnénk vinni az előadást mindenhová, ahová csak tudjuk.

MN: Spontán vagy meghirdetett előadásokra készültök?

ZGV: Gondoltunk arra is, hogy csak úgy előadjuk valahol, ahol legfeljebb a tulajjal egyeztettünk - de ezt még át kell gondolni. Nem szeretnénk átlépni egy határt, egy nézőt sem szeretnénk megbántani azzal, hogy végig kelljen néznie egy előadást, amire nem számított, és amihez nincs kedve, ha ő csak kávézni jött...

ÖA: De azért ne lepődjön meg senki, ha valamelyik szórakozóhelyen egyszer csak meghallja a Plazma-rapet! (Nevet.) A KoMa valamennyire önfejlesztő műhely is, szeretnénk többet megtudni a szakmáról, és kísérletezni azzal, hogy mit kezdhet a színház a nézővel, hogy mit tud adni a 21. században a színház annak a generációnak, akik közül sokan soha nem lépnek be egy kőszínházba, ha a nagymamájuk nem erőszakol rájuk egy diákbérletet.

MN: A három Kaposváron végzett színészeteknél (Patocskai Katalin, Jelinek Erzsébet és Tóth Máté), a Máté-osztály másik három friss diplomásánál (Zrinyi Gál Vince, Lass Bea és Polgár Péter) és a Plazmában vendégként szereplő Jaskó Bálintnál téged valószínűleg többet látott már színpadon a közönség, András. Egy Katona József színházi fő- és néhány mellékszerepen, ezenkívül két Krétakör-előadáson át vezetett az utad a KoMába.

ÖA: Amikor megalakult a KoMa, ezen már mind túl voltam. Akkor épp úgy gondoltam, felhagyok a színészettel, és tűzoltó leszek... Az egyetemi gyakorlatomat a Katonában töltöttem, és nagyjából akkor, amikor Gábor (Zsámbéki - K. B.) nekem adta a Goldoni-darab egyik szerepét, leültünk Schilling Árpáddal beszélgetni - arról is, hogy nem lenne-e kedvem csatlakozni hozzá. Akkorra már többször is dolgoztunk együtt, és nagyon tetszett a gondolkodása, nagyon szerettem, ahogy dolgozik, úgyhogy nagy örömmel mondtam igent. Még év közben be is jelentettem a Katonában, hogy erre mennék tovább. Aztán idén nyáron, a komáromi workshopon volt egy konfliktusom Árpáddal, és eljöttem - Komáromból és a Krétakörből is. De Vince (aki addigra már letett arról, hogy a színészet helyett marketingmenedzseléssel foglalkozzon) könnyen le tudott beszélni a tűzoltóságról - szerintem nagyon jól döntöttem (nevet).

MN: További tervek?

RJ: Tavasszal lesz egy új bemutatónk, januárban pedig tartunk egy workshopot, ahol azt szeretnénk, ha egy hónapig együtt dolgozna színész, zenész, látványtervező, filmes és dramaturg - nem feltétlenül a saját szakmája szerint. Ennek az alapját Podmaniczky Szilárd ÉS-ben megjelent Szép magyar szótár-pársorosai adják majd. Aztán jó lenne kipróbálni pár dolgot azok közül, amiket egy francia színházban próbáltam ellesni, amikor idén gyakorlaton voltam Párizsban. Az a - csak kortárs darabokat játszó - színház egyébként egy Vígszínház-jellegű palota a Champs-Élysées-n, három játszóhellyel.

Plazma - az előadás

Garaczi László új színdarabja, a Plazma a kortárs magyarra "szakosodott" KoMa társulat repertoárjának első darabja. A dráma témája néhol kissé már elkoptatott - mikor gátlástalan média- és közéleti személyiségekről, az értékként csak a pénzben mérhetőre tekintő pláza- (itt: plazma-)cicákról és -pasikról szól -, ugyanakkor formai megvalósításában, dramaturgiájában és nyelvi leleményességben kiváló. Előbbi tulajdonságát jótékonyan feledteti, utóbbiakat kidomborítja a rendező nélkül létrejött előadás.

Az előadás tere hétköznapi büfébelső, némelyik asztal körül a színészek, a többi mellett pedig a nézők ülnek - az ötlet nem új, inkább kísérlet a még szokatlan forma hagyománnyá tételére. Az öt színész fejenként - Garaczi utasítása szerint - nagyjából öt-öt szerepet játszik, a bonyolult kapcsolatrendszerek és történetfoszlányok csak az előadás legvégére állnak össze, válnak egészen érthetővé. A színvonal az öt színész esetében hol elég jó, hol pedig nagyon jó, amatőrségről nincs szó, de Zrinyi Gál Vince alakítása még így is kitűnik a többi közül: minden szerepének merőben más, jól átgondolt karaktert kölcsönöz, s ha nem látnánk, nem is hinnénk, hogy egy ember játssza őket. Jaskó Bálint kellő iróniát és abszurditást visz karaktere, a "konzumrabszolga" műsorvezető banális pálfordulásába; partneréről, Ötvös Andrásról süt a lelkesedés, ám abból talán kicsivel többet visz át minden karakterébe, mint amennyi indokolt volna. Patocskai Katalin, bár kevés szöveget kapott, arckifejezéseivel és hangsúlyaival jól érzékelteti a Jelinek Erzsébet barbibaba karaktere mellett barátnőként kitartani akaró és ezért intellektusát rejtegető lány gondolatait. Melyek - és ez a Plazma Garaczi által alkotott világára mindvégig jellemző - nem túlzottan magvasak, nem árulkodnak nagy mélységekről. Ez azonban csak a drámát olvasva zavaró - a KoMa előadásában helyükön vannak az arányok, s megoldásaik ötletesek, főleg az egyedüli kellék, a narancs fő szimbólummá emelése. Az előadás mindent kihoz a darabból, amit csak lehet - és a szűk másfél óra után úgy gondoljuk: az bizony nem kevés.

A Plazma következő előadása december 14-én és 21-én lesz a Gödörben.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.