Eperjes és a Fidesz telebeszélte a sajtót azzal, hogy Dér Andrást megfenyegették „valakik”. Aztán megszólalt Dér András

  • - urfi -
  • 2017. március 15.

Színház

Eperjes lázálma szerint a magyar színházi életben a rettegés az úr. Dér András nyilatkozata talán visszarántja a vitát a normalitásba. Videóösszefoglaló.

Az elmúlt hetek történéseiről és az elmúlt napok nyilatkozatairól itt olvashatnak összegzést, most csak egy kérdésre koncentrálunk: a fenyegetésre. Ez a szombathelyi igazgatóválasztás központi elemévé vált: a fideszes többség ugyanis nagyrészt ezzel indokolta, hogy miért nem választják újra Jordán Tamást igazgatónak. Mármint azzal, hogy a Jordán ellen elinduló Dér Andrást és munkatársait „valakik” megfenyegették.

Az már a közgyűlésen is kiderült, hogy ezt az információt a bírálóbizottságban ülő Eperjes Károlytól hallották a kormánypárti politikusok. Aztán Eperjes az ATV műsorában, Jordán Tamással vitatkozva is előadta riasztó vízióját arról, hogy ezek a bizonyos valakik rettegésben tartják Dér Andrást és környezetét. Szintén az ATV-n szólalt meg hosszú hallgatás után Dér András, aki ugyan beszámolt a szakmából érkező nyomásról, „terelgetésről”, telefonokról, de egyértelműen cáfolta Eperjes apokaliptikus képeit.

Az alábbi videón a következők láthatók:

1. A kormánypárti alpolgármester Eperjesre hivatkozva azt sugalmazza, hogy Dér Andrást megfenyegették, és erről Jordán „tudhatott”.

2. Dér András elmondja, hogy őt nem fenyegették meg.

3. Eperjes elmondja, hogy megfenyegették a Dér András pályázatában szereplő alkotókat. A fenyegetőket nevesíteni is tudná (bár egyikőjük nevét nem tudja).

4. Eperjes elmondja, hogy Dér András azért lépett vissza és/vagy azért nem mer a nyilvánosság elé állni, mert félti a gyerekeit.

5. A nyilvánosság elé álló Dér András elmondja, hogy nem félti a gyerekeit, tehát nem is ezért lépett vissza.

6. Epilógus.

(A retorika nagymesterének tűnő alpolgármester szövegét kicsit felgyorsítottuk, hogy senki ne aludjon el rajta.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.