Eperjes Károly még gondolkodik, megpályázza-e a szombathelyi színházat

Színház

Jobb híján.

„Színházat pályáztam meg, és nem egy szimbólumot” – mondta Dér András az ATV keddi Egyenes beszéd című műsorában. A színházigazgatói pályázatról szóló diskurzus során Dér szerint politikai szimbólummá vált a színház, ő maga pedig háborús helyzetbe keveredett.

Az előzményekről

Március 2-án döntött volna a szombathelyi önkormányzat arról, ki vezesse az elkövetkező években a szombathelyi Weöres Sándor Színházat. A kiírt pályázaton ketten indultak, de az alapító jelenlegi igazgató, Jordán Tamás mellett pályázó Dér András filmrendező február 20-án visszalépett. A Vidnyánszky Attila embereként elkönyvelt Dér az MTI-hez eljuttatott közleményében úgy fogalmazott, hogy amióta kiszivárgott a pályázata, „a kialakult botrányos körülmények nem teszik lehetővé, hogy a pályázatban megfogalmazott szakmai és művészi célokat teljesíteni tudja”.

Ezt követően a szombathelyi városházán február 21-én összeült a pályázatot elbíráló szakmai bizottság. A nyugat.hu információja szerint a 8 fős szakmai bizottság arról voksolt, hogy eredménytelennek nyilvánítsák-e a pályázatot vagy újat írjanak ki. Négyen, Koczka Tibor alpolgármester, Laklóth Aladár (emberminisztérium), Kiss József, a Szolnoki Szigligeti Színház művészeti vezetője, rendező és Eperjes Károly az érvénytelenítés mellett szavaztak. Viszont lényegében sem az új pályázatról, sem Jordán Tamás beérkezett, érvényes pályaművéről nem esett szó, meg se hallgatták Jordánt. Mintha mindegy is lett volna, mit ír vagy mond.

Miután a bizottság semmilyen álláspontra nem jutott a Weöres Sándor Színház igazgatói pályázatáról, a városvezetésnek a „szakmai grémium” ajánlása nélkül kellett meghoznia döntését a március 2-i közgyűlésen. Puskás Tivadar fideszes polgármester a február 24-i közgyűlésen előterjesztésében azt javasolta, hogy nyilvánítsák érvénytelennek a WSSz igazgatói pályázatát, mert a szakmai bizottságnak nem volt módja értékelni a benyújtott pályázatokat. Ez csak azért érdekes, mert Jordánét, ha akarták volna, értékelhették volna, de ahogy a pályázati kiírás első percétől nem esett szó szakmáról, teljesítményről (a kiírásban nem szerepelt követelményként az ötéves vezetői gyakorlat, ami a színigazgatói pályázatok visszatérő eleme), úgy a továbbiakban is csupán személyi kérdés volt a WSSz ügye – úgy is mondhatnánk, pofára ment, ki legyen az igazgató.

A közgyűlés előtt Jordán Tamás támogatásáról nyilatkozott többek között a szombathelyi színház teljes társulata, az Örkény Színház társulata, a Pintér Béla Társulat, a székesfehérvári Vörösmarty Színház társulata, a Nemzet Színészei – a betegeskedő Törőcsik Mari külön videóüzenetet is küldött –, a Színházi Kritikusok Céhe és a Magyar Színházi Társaság is.

A szombathelyi közgyűlés a március 2-án tartott maratoni közgyűlésen, az esti órákban – a színházért szervezett tüntetéssel egy időben – végül nem véleményezte Jordán pályázatát, így a kiírás érvénytelenné vált. Új pályázatot eddig nem írtak ki, erre április 2-ig van törvényesen lehetősége a fenntartónak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dér András elmondása szerint azért pályázott épp a szombathelyi színházra, mert lejárt az előző igazgató mandátuma, és kiírtak egy pályázatot. Nem számított, hogy a teátrumot Jordán Tamás alapította és igazgatta az elmúlt 10 évben, adódott egy alkalom, amivel élni kívánt.

Arra a kérdésre, hogy mennyire ismerte a Weöres Sándor Színházat, Dér úgy felelt, hogy a társulat egy részét ismeri, és „egy előadást láttam, félig”. Ám Dér szerint mindez nem fontos, mert „nem ezen múlnak a dolgok”.

Dér András

Amikor Dér András visszavonta a pályázatát, gyakorlatilag azonnal a jobboldali közbeszéd része lett, hogy valakik Dér Andrást és a pályázatában nevesített közreműködő alkotókat megfenyegették. Ma már erről visszafogottabban nyilatkozik az érintett.

„Az, hogy fenyegettek, erős kifejezés. Elindult egy egyre erősebb, sodróbb, szélesebb terelgetés.”

„De akkor nem fenyegetett meg senki?” – kérdezte Rónai Egon az Egyenes beszédben.

„Direkt nem fenyegetett meg senki, én ezt soha nem is mondtam. Úgy fogalmaztam, hogy megkeresték a pályázatomban szereplő embereket.” Dér különböző módú pressziókat említett, ám a fenyegetés vádjától utólag igyekszik minél inkább elhatárolódni. Dér véleménye szerint „Jordán Tamást egy balliberális fellegvár, engem pedig egy Fidesz által fémjelzett, jobboldali intervenciós csapat kapitányává tettek meg”. Nehéz megérteni, mire számított Dér, amikor pályázott a szombathelyi színházra. Sima menetet ígértek neki, és lehet, hogy naivan tényleg nem kalkulált a lehetséges ellenvéleményekkel, a Jordán melletti kiállással?

Bár Szombathelyre Dér András nem pályázik újból, vannak színházi tervei, így a jövőben elképzelhető, hogy újból felmerül a neve, ha színházigazgató-választásra kerül a sor.

Van másik

Március 13-án, hétfőn az ATV Csatt című műsorában Eperjes Károly és Jordán Tamás volt a vendég. A beszélgetés egy pontján Eperjes vicceskedve arra utalt, még az is lehet, hogy megpályázza a Weöres Sándor Színház igazgatói székét. Miért is ne? Tegnap este aztán a Hír Tv-n igyekezett tisztázni a kérdést.

Eperjes Károly

Még gondolkodik, hogy indul-e a szombathelyi Weöres Sándor Színház igazgatói pályázatán, amelynek újbóli kiírásáról március 27-én, a színházi világnapon fog tanácskozni a szombathelyi önkormányzat – mondta a színész a keddi Alindában. Veiszer Alinda többek között a „fenyegetés”-ügyet is igyekezett tisztázni a műsorban: nos, lényegében nem történt ilyesmi, kérdéseket, kinyilatkozásokat nehezményeztek Eperjes közlése szerint is csupán egyesek. Eperjes amúgy a maga ködösítő, terjengős beszéde során sok mindenről beszélt, csak a lényegről nem, hiába próbálkozott a műsorvezető.

A szombathelyi színház sorsa bizonytalan. Ha a fenntartó önkormányzat ki is ír új pályázatot, mire a procedúra lezajlik, már bőven meg kellene lenni a következő évad terveinek. És akkor a kiszolgáltatott helyzetbe került, a szombathelyi szerződésükről így dönteni nem tudó színészeket még nem is említettük.

A színházak megszállásának koránt sincs vége.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."