Trafó: Furcsaságok Nagy József pályázata körül

  • - urfi -
  • 2012. június 5.

Színház

Három pályázat érkezett be a Trafó ügyvezető igazgatói posztjára a beadási határidőig. Egyik pályázó Nagy József koreográfus, aki már Bozsik pályázatában is felbukkant – majd eltűnt.

Az MTI szerint a pályázók között van Haraszti Zsolt, a Trafó igazgatóhelyettese, Kardos József, a Sziget Fesztivál és a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa volt programigazgatója, és Nagy József nemzetközi hírű táncos, koreográfus és rendező, aki a döntés megszületéséig nem kíván nyilatkozni terveiről.

A nyilvánosság még alig értesült pályázati szándékáról, de Nagy József máris kijelentette: nem fog nyilatkozni. Ha jól sejtjük, pályázatát sem fogja nyilvánosságra hozni. Pedig kérdésünk volna hozzá. A másik két pályázóhoz szintén, de ők eleget tesznek a minimális szakmai tisztességnek: hajlandók – legalább az elbírálás után – a közvéleményt tájékoztatni, a sajtóval szóba állni, ha már egy közintézmény élére pályáznak (nyilatkozataikat lásd keretes írásunkban). Másrészt mindketten nyitottak pályázataik közzétételére, normális szakmai vitának pedig csak ez lehet az alapja.

Bozsik Yvette nagyot hibázott, amikor ígéretét megszegve nem tette közzé pályázatát, és nagyot hibázott, amikor a döntés után úgy hozta nyilvánosságra azt, hogy bizonyos részeket kitakart – ez a nyilvánosság- és szakmaellenes hozzáállás nagyban hozzájárult a Trafó körüli diskurzus elmérgesedéséhez. Ezért rossz hír Nagy József elzárkózása. Ez a gesztus most újra jelentőssé válik, a kitakart részek ugyanis legnagyobbrészt Nagyra vonatkoznak.

A színház.hu-n a Bozsik által a kinevezése napján közzétett pályázat április 19-étől „a szerző(k) kérésére” nem elérhető, véletlenül azonban mégiscsak fennmaradt az oldalon (azóta leszedték, de mi lementettük). A narancs.hu – szintén rögtön a döntés után – azonban nyilvánosságra hozta Bozsik teljes pályázatát. A kettő csupán néhány helyen tér el, és a két legjelentősebb különbség Nagy József nevéhez kötődik.

A Bozsik által a nyilvánosságnak szánt anyagból annyi derül ki, hogy számtalan más művész mellett – például Tom Waits, Nick Cave és „Bob” Wilson, hogy ne kispályázzunk – Nagy József meghívását is „tervezi” a pályázó. Két fontos részlet azonban ki lett takarva.

A narancs.hu által közzétett dokumentumból visszakövethető, hogy mit (kit) nem gondolt Bozsik publikusnak, annak ellenére, hogy más közreműködők neve és leírása hiánytalanul szerepel. A 24. oldalon ezt: „Josef Nadj Társulatával közös bemutatók létrehozását tervezzük. Ősbemutatóként 2012 decemberében az AZAMI című előadásának bemutatójára kerülhetne sor a Trafóban.” Továbbá: „A nagyvilág jelentős kortárs mozgásszínházi, színházi és zenei alkotóinak megismerésére Nagy József ajánlásával és segítségével kapnánk módot.”

Az eredeti pályázat 28. és 29. oldala alapján világos, hogy a Trafó művészeti vezetését hárman látták volna el: Bozsik Yvette ügyvezető igazgató, Horváth Csaba művészeti vezető és Nagy József külsős művészeti tanácsadó. A cenzúrázott változatból azonban hiányzik Nagy József neve, életrajza és maga a pozíció is. (Alatta szintén hiányzik 11 közreműködő szakember neve, de az ő – vélhetőleg jóval kisebb súlyú – szerepük a pályázati anyagból nem világos: „A Trafó művészeti munkájában számítunk a következő szakemberek segítségére és szakmai tapasztalataikra.”)

Hogy Nagy József pályázatában mi szerepel, hogy kikkel akar együtt dolgozni és kikkel együttműködni, nem tudjuk. Hogy mit akar kezdeni a Trafóval, szintén nem tudjuk – és ez vélhetőleg így is marad. A normális szakmai diskurzusra tehát megint kicsi az esély. Addig is jó szívvel ajánljuk a kiváló koreográfussal készült 1997-es interjúnkat. Akkor még nyilatkozott.

A másik két pályázó

Haraszti Zsolt

Haraszti Zsolt az MTI-nek beszámolt arról, hogy a Trafó jelenlegi munkatársaival – köztük Barda Beáta művészeti vezetővel és Molnárné Kuskó Szilvia gazdasági igazgatóval – pályázott az intézmény vezetésére. Elképzeléseikről elmondta: azt az utat folytatnák, amelyet a Trafó megkezdett, ugyanazzal a műsorstruktúrával terveznek. Hozzátette, hogy a szakmát tulajdonképpen a Trafót jelenleg is vezető Szabó György mellett tanulták, így van hasonlóság elképzeléseik és az igazgató korábbi pályázata között. Terveik között szerepel ugyanakkor egy új terem kialakítása, amely lehetőséget adna arra, hogy több pályakezdő fiatal kerülhessen be a Trafó programjába. Haraszti Zsolt ígérete szerint pályázatukat a közeljövőben nyilvánossá teszik.

Kardos József

Kardos József az MTI-nek hétfőn azt mondta, hogy a bírálás folyamatának lezárultáig nem szeretne nyilatkozni részletes terveiről. Annyit azonban elárult, hogy pályázata a Trafó jelenlegi stábjára épül. Az intézmény profilját is megtartaná, drasztikus változást nem, csupán hangsúlybeli eltolódásokat tervez az eddigi vezetés elképzeléseihez képest. „Az intézmény jól működött, nem tenne jót egy nagy átalakulás” – fogalmazott. Mint kifejtette, pályázata számos új ötletet tartalmaz, ám részleteket egyelőre nem árult el, és pályázata nyilvánosságra hozatalát a szakmai bizottság véleményének megfogalmazásáig nem tervezi. Hozzátette azonban, hogy amennyiben a pályázók közül bárki nyilvánosságra hozza pályázatát, akkor ő is meg fogja tenni ezt.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.