Schilling Árpád a magyar „szereposztó díványokról”

  • narancs.hu
  • 2017. október 15.

Színház

A rendező azután szólalt meg, hogy felesége kitálalt az őt ért zaklatásról.

Nemrég láttak napvilágot azok a történetek, amelyek az amerikai filmipar egyik legbefolyásosabb producere, Harvey Weinstein állítólagos szexuális zaklatásairól szólnak. Az elmúlt napokban mintegy harminc nő, köztük olyan hollywoodi sztárok, mint Angelina Jolie vagy Gwyneth Paltrow, illetve európai színésznők is bejelentették, hogy őket is zaklatta Harvey Weinstein, és voltak olyanok is, akik nemi erőszakkal vádolták a producert.

Aztán tegnap Sárosdi Lilla is beszámolt arról, hogy pályája elején neki is volt része szexuális jellegű zaklatásban. A színésznő saját Facebook-oldalán közöl egy 20 éves történetet, amikor egy akkori színházigazgató és annak egy barátja elvitte kocsikázni. A rövid út során aztán egyikőjük előkapta a hímtagját, majd jött az instrukció: „Puszild meg!”. A szánalmas próbálkozás nem jött össze, Sárosdi Lilla elsírta magát, és végül hazavitték.

false

A színésznő férje, Schilling Árpád vasárnap egy hosszú bejegyzésben kommentálta felesége régi sztoriját. Mint írja: ismerte a 20 évvel ezelőtti történetét, de soha nem biztatta arra a feleségét, hogy hozza nyilvánosságra, mert „egyrészt tudtam, hogy ez rendkívüli megterhelés lesz számára, másrészt, mert nem tudja majd bizonyítani, amit ténylegesen átélt”. A rendező szerint Magyarországon is jellemző, hogy a hatalmukkal rendszeresen visszaélnek a művészvilág nagyjai. Nem mindenki él a megfélemlítés eszközével, de ettől még persze nem kell leborulni azok előtt, akik normálisan viselkednek. A színházi és filmes munka során gyakran kerülnek színésznők, de férfi színészek is kiszolgáltatott helyzetbe.

"Íme, az ágyak, itt lehet majd b@szni a színésznőket”

„Gyakori módszer a színészek megalázása, amely során a rendező minősíthetetlen hangon, vagy személyességig menő sértegetéssel préseli ki a delikvensből az eljátszott karakter igazságát, amely ilyen formán a magánember valós szenvedésévé válik. Gyakori eset, hogy színészeket a filmes casting során aláznak meg, ezzel is azt vizsgálva, mennyit bír az illető, képes-e arra, hogy a legvalóságosabb reakciót, a kamera számára szükséges életszerűséget hozza. Ezen felül ismert az a gyakorlat is, hogy producerek, színházigazgatók, rendezők, már befutott színészkollégák és bármely más, hatalommal rendelkező művészek a nekik kiszolgáltatott, szerepre, társulati tagságra ácsingózó, többnyire fiatal színésznőket, táncosnőket, de akár színészeket és táncosokat is szexuális 'szolgáltatásra', 'kedves viszonzásra' kényszerítik, avagy vezetik rá” – írta Schilling, aki egy személyes sztorit is bemutatott. Elmondása szerint a Színház-, és Filmművészeti Egyetem elvégzése után több színházigazgatótól is kapott felkérést, hogy legyen a házi rendezőjük: „Az egyikük úgy próbált meg a szerződés aláírására bírni, hogy a frissen felújított színházának öltözőiben az újonnan megvásárolt pihenő ágyakra mutatott, és azt mondta: 'íme, az ágyak, itt lehet majd b@szni a színésznőket'."

Nem szégyen nemet mondani!

Schilling szerint a megtévesztett, megzavarodott, megfelelni akaró fiatalok legtöbbször úgy lesznek szexuális zaklatás áldozatai, hogy arról nem is tudnak: fogalmuk sincs arról, hogy ami velük történik, az egyáltalán nincsen rendben. Ezt elégelte meg Sárosdi Lilla, amikor előállt történetével, aki a rendező szerint nem az elkövetőt akarta leleplezni, hanem magát a jelenséget. „Lilla célja, hogy soha többé ne szégyellje magát senki, aki nemet mond egy híres embernek, amikor az mindenféle előzetes kérés és visszajelzés nélkül egyszer csak nekiesik az áldozatának. Akkor is lehet nemet mondani, ha az illető kedvesen nyomul, ha nem mutat azonnal a szereposztó díványra."

 

A magyar Weinsteinekről vall Sárosdi Lilla és Sándor Erzsi

A színházi szakmában történt zaklatásokról beszél a Krétakör egykori oszlopos tagja és a pályáját színésznőként kezdő író, újságíró. Miután napvilágot láttak a Harvey Weinstein – az amerikai filmipar egyik legbefolyásosabb producere – által elkövetett szexuális erőszakról és zaklatásról szóló történetek, az ezek nyomán kitört botrány a magyar szcénát is elérte.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.