Továbbpörög a POSZT-bojkott: Az Örkény Színház visszalép a versenytől

Színház

A Csáki Judit zsűritagságának elmeszelése miatt kirobbant POSZT-botrány újabb hírei: az Örkény Színház visszalép a versenytől, s kilép a Magyar Színházi Társaságból.

Bár az Örkény Színház lejátssza az előadásait a POSZT-on, a versenyben nem vesz részt, és a jövőben újabb beválogatásuk esetén sem fognak szerepelni egészen addig, amíg a legnagyobb hazai színházi fesztivál viszonyai nem válnak átláthatóvá és egyértelművé. Az Örkény Színház társulata felszólította a POSZT szakmai tulajdonosait, hogy tegyék rendbe, amit „elrontottak”.

false

Még egy hete sincs, hogy színikritikusok nyílt levelet tettek közzé, miután kiderült: a POSZT szakmai tulajdonosai – a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság közösen – nem fogadták el a Színházi Kritikusok Céhe által jelölt zsűritagot, Csáki Juditot.

Sok víz lefolyt mára a Dunán

Színikritikusok egy csoportja – mások mellett a Magyar Narancs munkatársainak kezdeményezésére – bojkottot hirdettek, s felhívásukhoz azóta is folyamatosan csatlakoznak kritikusok, újságírók, a színházi szakma képviselői, de civil magánemberek vagy akár más művészek is.

Miután a POSZT szakmai tulajdonosai visszautasították Csáki jelölését, megkérdeztük mindkét társaságot, és míg a Színházi Társaság a Teátrumi Társaságra hárította a felelősséget, addig a Teátrumi Társaság csak simán mellébeszélt.

Ezt követően a Színházi Kritikusok Céhe kilépett a Magyar Színházi Társaságból.

A POSZT szakmai tulajdonosai pedig gyorsan találtak Csáki helyére mást. Választásuk Zsigmond Andreára esett, aki először nem igazán értette, mi meglepő van azon, hogy Csákit nem fogadta el az egyik szervezet: „azt hiszem, köztudomású, hogy nincs túl jó viszony közöttük”. Ám nem sokkal később mégiscsak érteni vélte, mi folyik itt, mert nemcsak visszamondta zsűritagságát, de a Játéktér szerzőjeként a bojkotthoz is egyértelműen csatlakozott.

Első fecske

Ezek után már tényleg csak az az izgalmas kérdés maradt, amit Urfi Péter tett fel lapunkban, hogy miután színészek, rendezők és más színházi szakemberek is csatlakoztak a bojkotthoz, vajon mit lépnek a színházak, és mi lesz a POSZT programjába válogatott előadásokkal? Vajon végre egyszer rendesen felháborodik-e a szakma, és lépéseket is tesz, vagy tovább tűr?

És lám, meg is van az első: az Örkény Színház csatlakozott a bojkotthoz, és kilép a Magyar Színházi Társaságból. Noha a POSZT-on részt vesz a Bagossy László rendezte Hamlettel és a Mohácsi János rendezte e föld befogad című előadással, de csak „lejátsszák” azokat, a versenyben nem vesznek részt. Vonatkozó közleményük itt olvasható:

Az Örkény Színház társulatának közleménye

Nem értünk egyet azzal, hogy a 2015. évi POSZT szakmai zsűrijének összeállításakor a Magyar Teátrumi Társaság indoklás nélkül visszautasította a jelölésre felkért Kritikus Céh delegáltját, és nem értünk egyet azzal sem, hogy a Magyar Színházi Társaság ezt szó nélkül tudomásul vette.

Különösen szíven üt bennünket, hogy világossá vált, a háttérben a személyekről szóló alkudozás, a szakmai szervezetek ajánlásainak negligálása évek óta bevett gyakorlat, és ezt mindkét társaság természetesnek tartja.

Tiltakozásul az Örkény István Színház kilép a Magyar Színházi Társaságból.

A 2015. évi POSZT-tal kapcsolatban felállt az a helyzet, hogy nyugodt lélekkel sem részt venni, sem kimaradni nem lehet. Mert nemcsak azért van felelősségünk, hogy a legfontosabb magyarországi színházi seregszemle tisztességesen működjön, de felelősséggel tartozunk a pécsi színházi közönség felé is.

A POSZT műsora a technikai egyeztetés hetei után mára összeállt, a jegyárusítás napokon belül megkezdődik. Ezért meghívott előadásainkkal fellépünk a pécsi közönség előtt, de a versenyben nem veszünk részt, és bejelentjük, hogy a jövőben esetleges beválogatásunk esetén sem kívánunk szerepelni a fesztiválon, mindaddig, amíg annak viszonyai nem válnak átláthatóvá és egyértelművé.

Felszólítjuk a két társaságot, hogy hozzák rendbe, amit elrontottak. Tegyék világossá, milyen alapon döntenek személyi kérdésekről, és kezdeményezzenek nyílt párbeszédet a fesztivál jövőjéről.

Hogy is van a folytatás?

Lesz vajon még más is bátor? Vagy mások számára elfogadható, hogy a POSZT szakmai zsűrijének összeállítása alkudozás tárgya, amely során – látszólag? – még csak érvelni sem kell elutasítás vagy támogatás esetén? A szakmát negligálni és mellébeszélni mások számára erény lenne tán?

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.