Vidnyánszkyék túrták ki Csáki Juditot a POSZT zsűrijéből

Színház

Ez olvasható ki a Magyar Színházi Társaság lapunknak küldött válaszából. A másik szakmai szervezet, a Magyar Teátrumi Társaság – amelynek elnöke Vidnyánszky Attila – reakciójára még várunk.

„Hallgass el! Nem fogunk” címmel írtak nyílt levelet színikritikusok, mert nem fogadta el a POSZT a Színházi Kritikusok Céhe által jelölt zsűritagot, Csáki Juditot a rendezvény szakmai tulajdonosa, a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság.

Megkerestük a POSZT mindkét szakmai tulajdonosát, mind a Magyar Színházi Társaságnak és elnökének, Csizmadia Tibornak, mind a Magyar Teátrumi Társaságnak és elnökének, Vidnyánszky Attilának ugyanazokat a kérdéseket küldtük el. Ezeket itt:

– Mi vezetett ehhez a döntéshez?

– Mi alapján döntöttek?

– Milyen szempontoknak nem felel meg Csáki Judit mint kritikus, hogy zsűritag legyen?

– Nem érzi-e úgy, hogy ezzel sérül a POSZT szakmai integritása?

– Volt-e bármilyen (akár politikai) külső nyomás, ami miatt közösen vagy külön-külön ekképp kellett döntenie e két színházi társaságnak?

 

Választ eddig a Magyar Színházi Társaságtól kaptunk, amelyet Csizmadia Tibor megbízásából Vajda Márta ügyvezető titkár juttatott el hozzánk:

„A Magyar Színházi Társaság, amióta a POSZT létezik, mindig ügyelt arra, hogy a szakmai zsűri összeállításába ne szóljon bele. A versenyprogram megszületése után az egyes szakmai szervezeteket kérte fel olyan zsűritagok delegálására, akik a versenyprogramban nem érintettek.

A másik szakmai szervezet tulajdonosi körbe való belépése óta, mint más kérdésekben, a zsűri összeállításánál is egyeztetnünk kell a Teátrumi Társasággal. Mi továbbra is felkértük a szakmai szervezeteket, hogy jelöljenek zsűritagot, hozzátéve, hogy a jelölés még nem jelent biztos tagságot.

Sajnos azóta egyetlenegyszer sem fordult elő, hogy teljesen elfogadták volna a szakmai szervezetek javaslatait, minden esetben kompromisszumot kellett kötnünk – nagyjából fele-fele arányban kerültek be a szakmai szervezetek, illetve a Teátrumi Társaság által javasolt szakemberek. A Kritikus Céh eddig abban a szerencsés helyzetben volt, hogy javaslataikat a másik színházi szervezet is elfogadta.

Az idén ez nem így történt. Külső nyomásról nem tudunk.

Arról, hogy Csáki Judit személyével a másik színházi szervezetnek milyen problémája volt, őket kell megkérdezni.”

Megtettük, továbbra is kíváncsiak vagyunk a Magyar Teátrumi Társaság válaszára, amint azt megkapjuk, rögvest közöljük.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.