Vidnyánszkyék túrták ki Csáki Juditot a POSZT zsűrijéből

Színház

Ez olvasható ki a Magyar Színházi Társaság lapunknak küldött válaszából. A másik szakmai szervezet, a Magyar Teátrumi Társaság – amelynek elnöke Vidnyánszky Attila – reakciójára még várunk.

„Hallgass el! Nem fogunk” címmel írtak nyílt levelet színikritikusok, mert nem fogadta el a POSZT a Színházi Kritikusok Céhe által jelölt zsűritagot, Csáki Juditot a rendezvény szakmai tulajdonosa, a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság.

Megkerestük a POSZT mindkét szakmai tulajdonosát, mind a Magyar Színházi Társaságnak és elnökének, Csizmadia Tibornak, mind a Magyar Teátrumi Társaságnak és elnökének, Vidnyánszky Attilának ugyanazokat a kérdéseket küldtük el. Ezeket itt:

– Mi vezetett ehhez a döntéshez?

– Mi alapján döntöttek?

– Milyen szempontoknak nem felel meg Csáki Judit mint kritikus, hogy zsűritag legyen?

– Nem érzi-e úgy, hogy ezzel sérül a POSZT szakmai integritása?

– Volt-e bármilyen (akár politikai) külső nyomás, ami miatt közösen vagy külön-külön ekképp kellett döntenie e két színházi társaságnak?

 

Választ eddig a Magyar Színházi Társaságtól kaptunk, amelyet Csizmadia Tibor megbízásából Vajda Márta ügyvezető titkár juttatott el hozzánk:

„A Magyar Színházi Társaság, amióta a POSZT létezik, mindig ügyelt arra, hogy a szakmai zsűri összeállításába ne szóljon bele. A versenyprogram megszületése után az egyes szakmai szervezeteket kérte fel olyan zsűritagok delegálására, akik a versenyprogramban nem érintettek.

A másik szakmai szervezet tulajdonosi körbe való belépése óta, mint más kérdésekben, a zsűri összeállításánál is egyeztetnünk kell a Teátrumi Társasággal. Mi továbbra is felkértük a szakmai szervezeteket, hogy jelöljenek zsűritagot, hozzátéve, hogy a jelölés még nem jelent biztos tagságot.

Sajnos azóta egyetlenegyszer sem fordult elő, hogy teljesen elfogadták volna a szakmai szervezetek javaslatait, minden esetben kompromisszumot kellett kötnünk – nagyjából fele-fele arányban kerültek be a szakmai szervezetek, illetve a Teátrumi Társaság által javasolt szakemberek. A Kritikus Céh eddig abban a szerencsés helyzetben volt, hogy javaslataikat a másik színházi szervezet is elfogadta.

Az idén ez nem így történt. Külső nyomásról nem tudunk.

Arról, hogy Csáki Judit személyével a másik színházi szervezetnek milyen problémája volt, őket kell megkérdezni.”

Megtettük, továbbra is kíváncsiak vagyunk a Magyar Teátrumi Társaság válaszára, amint azt megkapjuk, rögvest közöljük.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.