rés a présen - A viszketegség

  • .
  • 2009. február 12.

Trafik

Forrai Krisztián, Popbitch - dj, újságíró, a Kollektiva csapat egyharmada rés a présen: Hogyan néz ki ma a budapesti partiszíntér, milyen irányzatok vannak? Forrai Krisztián: Ha az underground elektronikus tánczenéket nézzük, a budapesti színtér az elmúlt pár évben egyre "trendkövetőbb" a London-Berlin-Párizs viszonylathoz képest. Kialakult tábora van a minimálnak, a dubstepnek és az "újelektrónak", és a Nyugaton most nagyon pörgő fidget house is gyorsan gyökeret vert.
Persze vannak még betömetlen lyukak, mint a bassline vagy a 2step, vagy az angolszászoknál dívó bmore, a brazil baile funk, a portugál/angolai kuduro, de hát ezekhez meg kéne tanulnunk rendesen segget rázni. És én hiányolom a hangsúlyosabb breakcore jelenlétet is.

rap: Mi a Kollektiva színtere?

FK: Rave-bulikat csinálunk, mert zeneileg nem tudjuk körülírni, de nálunk kézfelrakós-ördögvillázós-headbangelős-megőrülős a hangulat. Vicces, hogy közben visszajöttek új formában a kilencvenes évek eleji angol rave zenék, amiken felnőttünk. Jó időben voltunk jó helyen, mert ott lappangott az igény erre az "újgenerációs" fiatal budapesti club kidekben, mi meg elkaptunk egy fonalat. Kis túlzással a MySpace-nek köszönhetjük a közönségünket, ott építettük ki a színterünket.

rap: Miért és hogyan kerültél bele ebbe a körbe?

FK: A miértje szerintem ugyanaz, ami mindenki másnál: a viszketegség, hogy a közönséggel megoszd, megszerettesd azokat a zenéket, amiken rajta vagy. A hogyanja pedig úgy volt, hogy én kb. 2004 óta csinálok bulikat és dj-zek, aztán 2006 körül felfigyeltem a Kollektivára, akik Székesfehérváron nyomultak, majd Budapesten kezdtek mozgolódni. Játszottam az első nagy bulijukon a Trafóban, ahol Kissy Sell Out volt a külföldi vendég, aki akkor még eléggé ismeretlen volt. Kiderült, hogy a kollektivások ugyanúgy gondolkodnak, mint én, hamarosan bevettek a csapatba.

rap: Mi vezet a meghívottak kiválasztásakor?

FK: Kezdettől az volt az elv, hogy inkább ritkábban legyenek bulik, de durranjanak nagyot. A trafós esteknél még a környező országok hasonszőrű dj-it, teamjeit hívtuk meg, nem titkoltan networking szándékkal is. Aztán kinőttük a pincét, és áttettük magunkat a Merlinbe, ahova el tudjuk hívni a legfelkapottabb arcokat is, akik sokszor arcátlanul drágák. De nem ez a fő, hanem hogy nekünk tetsszen, amit csinálnak. Jó példa erre a tavaly októberi bulink, ahová két barcelonai fellépőt hívtunk, akiket a kutya sem ismert rajtunk kívül, mégis telt ház volt. Simán tudnánk parasztvakító külföldi előadókat hívni, ha a pénzre mennénk, de a pozitív renomé sokkal többet ér.

rap: Kik voltak eddig a legjobbak és kiket ajánlasz a közeli jövőre?

FK: A már említett Kissy Sell Out 2007-ben és most januárban is nagyon odatette magát, mindkét bulija feledhetetlenre sikerült. A Pókember-maszkot viselő olasz Bloody Beetroots a metálkoncertekével vetekedő reszelés miatt emlékezetes, a Chivel közösen szervezett Switch pedig azért, mert nem jött el, pedig úgy vártuk, mint a Messiást. Legközelebb február 28-án lesz Kollektiva Klub, oda a tavalyi év egyik legjobb angol klubestjének választott Moda házigazdái, Jaymo és Andy George jönnek, de lesz meglepetés is.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.