A naprendszer határán a Voyager-expedíció 1.

Egyszer, egy szép napon

Tudomány

34 éve indultak útnak, s bár eredetileg nem erre tervezték őket, mára ők bírták a legtovább: eddig egyetlen ember tervezte jármű sem jutott ilyen messze.

A Voyager-expedíció eredetileg a Naprendszer belsőbb bolygóinak (Merkúr, Vénusz, Mars) vizsgálatot célzó Mariner-program spinoffja volt, de azután önálló életre kelt.

A Voyagerek célja a külső óriás gázbolygók, a Jupiter, a Szaturnusz, az Uránusz és a Neptunusz alapos „szemrevételezése” a maguk korában csúcstechnológiásnak számító műszereik segítségével. Hogy mennyire élenjáró volt a felszerelésük, jól mutatja, hogy máig hasznos információkat küldenek a Földre.

A Voyagerek számozása némileg megtévesztő, hiszen először a Voyager–2-t lőtték fel 1977 augusztus 20-án – rá tizenhat nappal követte őt testvére, a Voyager–1. A két űrszonda eddig a NASA legsikeresebb kutatóegységei: a Voyager–2 küldetése során mind a négy óriás gázbolygóhoz közel jutott. Sokszor az úgynevezett gravitációs hintamanőver segítségével lendült egyik közeléből a másikhoz, s közben több tízezer felvételt készített róluk. A Neptunuszhoz került a legközelebb – „mindössze” ötezer kilométerre, s eközben 6 új holdját fedezte fel.

 

 

A Voyager-2 híres felvétele a Neptunuszról


A Voyager–2 híres felvétele a Neptunuszról

 

A Voyager–1 sem lustálkodott: ő csak két bolygót, a Jupitert és a Szaturnuszt, továbbá ezek holdjait vizsgálta, de azokat aztán jó alaposan. Egyedül a Szaturnusz-misszió csúcspontján, 1980 november 7. és 18. között 10 milliárd bit információt sugárzott a Földre. A két vizsgált óriásbolygóról és holdjaikról szerzett tudásunk jelentős része a Voyager–1-től származik – például az, hogy a Jupiternek is van gyűrűje!

Az általa készített számos színes űrportré közül talán az úgynevezett Pale Blue Dot fotó lett a legismertebb (hála a fényképet, miként korának tudományát is fáradhatatlanul népszerűsítő, alább még méltatandó Carl Sagannak). Ez a Földet ábrázolja hatmilliárd kilométer távolságból, afféle halványkék pontként (a felvétel ideje: 1990).

Ezután azonban a Voyager–2 lépést váltott: egy újabb gravitációs hintamanőverrel kilépett a Föld pályasíkjából, és megkezdte hosszú vándorútját a Naprendszer határain túlra, a csillagközi tér felé. 2011 decemberének elejére már 119,82 csillagászati egységre (CsE) távolodott a Földtől (márpedig a CsE a Nap–Föld közepes távolság, durván 149,6 millió kilométer). Hivatalosan már 2007-ben átlépte a Naprendszer peremét, de hát ez többé-kevésbé afféle bombasztikus bejelentés, hiszen planetáris rendszerünknek nincsenek piros plajbásszal meghúzott határai. Ráadásul a még Naprendszeren belüli és a már azon kívüli tartományról pont a Voyagerek mérései alapján remélünk többet megtudni. Mostanra a friss mérések alapján úgy tűnik, ténylegesen átlépett egy limitet, amelyet a Nap körüli részecskesugárzás tulajdonságai definiálnak: a szonda környezetében lelassult a Napból érkező részecskezápor (napszél) mozgása, sőt úgy érzékelhető, hogy annak iránya is megfordult.
Halovány kék pont - a Föld a Voyager-1 fotóján


Halványkék pont – a Föld a Voyager–1 fotóján

A Voyager jelenleg a teljesen szabálytalan alakú és mozgású, heliopauzának nevezett átmeneti zónában haladhat: a lényeg, hogy itt szinte kiegyenlíti egymást a Nap és a külső csillagközi tér hatása. Eközben megugrott a nagy energiájú elektronok száma is: ezek már a Naprendszeren kívülről érkeznek. Az elért pozíciót igazolhatja, hogy Voyager–1 (legalábbis a New Scientist híradása szerint, mely a mért és mérendő sugárzás jelentőségét a rosette-i kő hatásához hasonlította) immár képes volt az univerzum igen távoli részéről (több mint egymilliárd fényév távolságból – az univerzum keletkezésének idejéből) érkező úgynevezett Lyman-alfa fotonok (kis hullámhosszú UV-sugárzás) érzékelésére. Ez a sugárzás távoli galaxisokban születő fiatal és elképesztően magas hőmérsékletű csillagok robbanásai folyamán keletkezik, gerjesztett hidrogénatomokban. Éppenséggel eddig is érzékelhettük volna, de a Nap saját Lyman-alfa UV-sugárzása elnyomta – ráadásul nemcsak csillagunk természetes fényszennyezése, de a Naprendszer gázai is gátolták észlelését. Ha a mostani hír igaz, néhány éven belül sokkal többet is megtudhatnánk az univerzum korai idejének történéseiről – kár, hogy hamarosan kikapcsolják a sugárzás észlelésére szolgáló UV-spektrométereket, hogy spóroljanak az energiával: a szondák tudniillik így még 2020-ig képesek adatokat küldeni a Földre. Egy amúgy valószínűtlen (ám némely tudományos körökben is nagy népszerűségnek örvendő) lehetőség kiszűrését azonban máris segítették a Voyager-szondák. Semmi nyoma annak, hogy a Plútó pályáján kívül bármilyen órásbolygó (Planet-X avagy Tyché – utóbbi egy barna törpe volna) lapulna a sötétben.
(Cikksorozatunk második részét itt olvashatják)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.