A naprendszer határán a Voyager-expedíció 2.

Aranylemezes sláger

Tudomány

Sokak szerint éppen most válik egyre fontosabbá a Voyager-űrszondák legérdekesebb rakománya, az „aranylemez”. Az emberi élet bemutatását tartalmazó adathordozó sebezhetővé is teszi a Földet az esetleges külső civilizációval szemben.

A szondák tudományos feladatukon kívül civilizációnk hírét is elviszik magukkal az Univerzum távoli sarkaiba: rakterükben egy-egy különleges fémkorong lapul. A lemezek egészen pontosan aranybevonatú rézből állnak, borítójuk pedig alumínium, amire elektrokémiai úton még némi urán-238-as izotópot is felvittek. Mivel ennek felezési ideje 4,5 milliárd év, így azután feltételezik, hogy ha egy értelmes civilizáció találná meg őket, akkor pusztán a bomlás során keletkező elemek analíziséből meg tudja állapítani a lemez korát és küldésének idejét. Ez utóbbi amúgy egy majdnem hagyományos, barázdákkal ellátott 12 inches (nagy)lemez, melyen a mellékelt hangszedővel utóbb lejátszható hangok és analóg eljárással kódolt képek (!) találhatók. A lemezborítón részletes grafikus instrukciók találhatók a lemez megszólaltatására és a videotartalom, a képek (116 fotó!) megjelenítésére.

 

 

A lemezborító - fontos információkkal


A lemezborító - fontos információkkal

Az üzenet audiorészében találunk köszöntést, rögtön 55 nyelven: a sumértől és akkádtól a korunkban is használatos nyelvekig. Ráadásként print verzióban mellékelték Carter akkori amerikai elnök és Kurt Waldheim, a vitatott háborús előéletű (jó alappal háborús bűncselekményekkel vádolt) ENSZ-főtitkár köszöntését is. Ezen felül lemezre vágtak gyereksírást, állathangokat, vihar, vulkánkitörés és különböző ember konstruálta masinák hangjait. Ennél (legalábbis számunkra) érdekesebb a lemez konkrét zenei tartalma, ami önmagában másfél órát tesz ki, s melynek összeállítását (akárcsak az egész lemezét) egy Carl Sagan professzor vezette testület végezte.  A 22, látszólag véletlenszerűen elrendezett szám között klasszikus darabok, így Bach, Mozart, Beethoven, Sztravinszkij műveinek részletei, gamelán muzsika, indiai rága, s egy erős világzenei blokk (bolgár népdaltól navaho vagy ausztrál őslakók zenéjéig) található - ezen felül a Dark Was the Night című blues Blind Willie Johnson előadásában és Chuck Berry örökérvényű Johnny B. Goode-ja. A szelektorok konzervatív ízlését mutatja, hogy nemhogy a start 1977-es évének érdekesebb zenéi (Pistolsra nem is mernénk gondolni, no de Bowie?) nem kaptak helyet, de egy Zeppelin-, Pink Floyd- (Interstellar Overdrive!), sőt Beatles- vagy Stones-szám sem fért rá a csillagközi kompilációra. A zenei kontent megkérdőjelezhetőségénél némileg erősebb ellenérv, hogy az adatok összeállításánál nem ügyeltek arra, mennyire szenzitív információkat küldenek rólunk – különös tekintettel a képekre, melyek gazdagon illusztrálják az ember és más földi élőlények mindennapi életét, bemutatják épített környezetünket, s ezekből, valamint a mellékelt tudományos adatokból és leírásokból következtetni lehet civilizációnk fejlettségi szintjére és esetleges sebezhetőségére is.

 

 

Az


Az "aranylemez"

Igaz, az általunk küldött puskákból felkészülő alien-agresszorok toposza csak az utóbbi három évtizedben (éppen a misszió kezdete után) kezdett megerősödni az ebből (is) táplálkozó, immár valós világunkra érvényes parákkal együtt. Az utóbbiak által kialakított exopolitikai megfontolások vezettek a San Marino-skála kialakításához   – márpedig ezen a Voyager információi nem képviselnek valami nagy skálaértéket (ti. kicsi az esély, hogy valaki rájuk lel, ellentétben mondjuk az űrbe küldött célzott rádiójelekkel). Ráadásul a Voyager-szondák felfedezésének az idő múltával egyre kisebb az esélye, ahogy elemeik kimerülésével lassan megszűnik minden általuk küldött elektromágneses jel. Ettől kezdve csupán feltűnés nélkül sodródó űrtörmelékek, időkapszulával a fedélzetükön.  A mi léptékünkkel hosszú idő, kozmológiai, sőt földtörténeti léptékkel mérve csupán egy pillanat, míg a Voyager-1 úgy 40 ezer év múlva 1,6 fényév közelségre kerül a Zsiráf konstellációban található AC+79 3888 kódnevű csillaghoz.

(Cikksorozatunk első részét itt olvashatják)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.