A rontás virágai – Oktatás

  • narancs.hu
  • 2014. április 5.

Választás 2014

Az Orbán-kormány négy évét áttekintő szakpolitikai sorozatunk második része az oktatásról szól. A kormánynak sehol nem kellett annyi problémával és akkora ellenállással szembenéznie, mint itt.

Sokszor tűnt esetlegesnek, kapkodónak a kormányzati szakpolitika – ám a csapásirány jól kivehető. Az Orbán-kormány akár a saját választási ígéreteivel is szembemenve, brutális célratöréssel alapozta meg legfontosabb társadalmi szövetségeseinek és támogatóinak anyagi jólétét. Íme sorozatunk második, oktatáspolitikai része.

Add a gyerekek kezébe a zászlót!

A kultúrához hasonlóan látványos harci terep volt az oktatás: a második Orbán-kormánynak sehol nem kellett annyi problémával és akkora ellenállással szembenéznie, mint itt. Lényegében társadalmi egyeztetés és szakmai vita nélkül hajtottak végre alapvető változtatásokat egy olyan területen, amelyet a tanulók és az oktatók érdekében is célszerű körültekintően kezelni. Beszédes információ, hogy a legfontosabb oktatást érintő jogszabályokkal még a Fidesz első számú oktatáspolitikusa, Pokorni Zoltán, illetve az Országgyűlés oktatási bizottsága sem értett egyet. A ciklus vége felé adott nyilatkozataiból kitűnik, hogy az elért „eredményekkel” maga a miniszterelnök sem maradéktalanul elégedett, sajtóinformációk szerint a közoktatásért és felsőoktatásért felelős államtitkárát is könnyen lecserélheti április 6. után.

false

 

Fotó: MTI

A közoktatásban a jogszabályoknál is lényegesebb kiemelni a kereszténydemokrata Hoffmann Rózsa államtitkár szemléleti váltását, melynek értelmében a közneveléssé átkeresztelt közoktatásnak nemcsak, talán nem is elsősorban a tudástranszfer vagy a készségfejlesztés a feladata, hanem bizonyos értékek és világnézeti elemek átadása. Ezeket az értékeket természetesen Hoffmann és csapata határozza meg, és igen távol állnak a korábbi liberális oktatásirányítás szemléletétől. Akár szimbolikusnak is tekinthető, hogy a Fidesz–KDNP egyik első oktatási intézkedése az osztályozás és a buktatás lehetőségének visszaállítása volt az alsó tagozaton a „nem következmények nélküli ország” jelmondata jegyében.

A későbbi túlbuzgalom kétségkívül legkárosabb, nemcsak a szakirodalommal és a világtendenciákkal, de a józan ésszel is szembemenő következménye a tankötelezettségi korhatár 18-ról 16 évre leszállítása volt. A bizonyos társadalmi csoportok elhülyítését, a mobilitási csatornák elzárását célzó intézkedésnek tekinthetjük a szakiskolai képzési idő csökkentését és a közismereti tantárgyak 33 százalékban történő meghatározását is. E közismereti óraszámba egyébiránt már benne foglaltatik a mindennapos testnevelés is, amellyel nem csupán az a probléma, hogy a matek vagy a töri rovására megy, hanem az is, hogy az iskolák jelentős részében már a heti két-három testnevelésóra megszervezésére sem volt megfelelő infrastruktúra. Erre ombudsmani jelentés is próbálta felhívni a kormány figyelmét, kevés sikerrel.

Az értékközvetítés mellett a hoffmanni idea másik fundamentuma a centralizáció, helyesebben az államosítás erőltetése. 2013. január 1-jétől a korábbi önkormányzati iskolákat – már amelyiknek nem találtak gyorsan egy kézhez álló egyházat – a fenntartói szerepbe előléptetett állam vette át a Klebelsberg Intézményfenntartó Központon (Klik) keresztül. Számos jogkört elvontak az intézmények vezetőitől, valamint a szülői és diákszervezetektől, amit elvi ellenérzésünkön túl azért is fájlalhatunk, mert az állami fenntartás még csak hatékonynak sem nevezhető. A hatalmas és lassan mozgó bürokratikus apparátus számos nehézséget okozott helyben, a tanerő feltöltésétől kezdve az órák megszervezésén keresztül a kréta és a toalettpapír pótlásáig. Bár Hoffmann államtitkár és Marekné Pintér Aranka Klik-elnök minden adandó alkalommal sietnek megjegyezni, hogy a sikertörténetből szándékosan ragad ki egy-egy kevésbé lelkesítő momentumot a sajtó, a hírek szerint a Klik működését átvilágító miniszteri biztost sem tudták teljesen meggyőzni, így könnyen elképzelhető, hogy Orbánék győzelem esetén átgondolják az államosítás mikéntjét.

Az iskolák mellett a tantervek is a hoffmanni központosítás áldozatául estek, a Nemzeti alaptanterv, majd a 2013/2014-es tanévtől felmenő rendszerben bevezetett kerettantervek a korábbinál jóval kisebb, 10 százalékos módszertani szabadságot hagynak a pedagógusoknak. A tantervek tartalmi elemei közül főként a kötelezően választhatóvá tett hit- és erkölcstan, valamint az irodalmi kánonba emelt, a nácizmushoz és az antiszemitizmushoz megtévesztően hasonlatos elveket valló írók váltottak ki felzúdulást.

Egyentantervhez egyentankönyvek illenek – okoskodhattak az oktatási államtitkárságon, és ennek szellemében először a tankönyvterjesztés monopóliumát adták az állami könyvtárellátó kezébe, katasztrofális eredménnyel. Sok jót nem várhatunk a tankönyvkiadás államosításától sem, melyet némi hezitálás után az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet feltőkésítésével, valamint az évfolyamonként és tantárgyanként maximum két választható tankönyvet megengedő szabályozással oldott meg az Orbán-kormány. Ezen intézkedésekhez képest a gyerekek délutáni iskolában tartására való törekvés inkább értelmetlenségével tüntet, míg a kötelező óvodáztatás pozitív fejleménynek tekinthető, igaz – a férőhelyek hiánya miatt –, egyelőre nem sikerült bevezetni.

Hoffmann Rózsa a négy év alatt megszámlálhatatlan alkalommal beszélt a pedagógusok megbecsültségének növekedéséről, ám a 2013 szeptemberében végül megkapott – az ígértnél szerényebb – béremelésért sokat kellett fizetni a tanároknak. Egyrészt nőtt a kötelezően intézményben töltendő óraszám, így kevesebb az elismert túlóra is. Másrészt a pedagóguséletpálya-modell furcsa bevezetése miatt mindenkit az első kategóriába soroltak, amit a nyugdíj előtt állók érthető módon sérelmeznek. Az előrelépés rendszerét ráadásul nem is igazán dolgozta ki az államtitkárság, amit pedig ismerünk belőle, az sem ad okot feltétlen bizakodásra: a tanároknak hosszú portfóliót kell feltölteni, később – óralátogatásokkal – életbe lép a tanfelügyeleti rendszer. A legnagyobb gond mégis az, hogy minden évben a miniszter határozza meg, egyáltalán hány pedagógus vehet részt a minősítési eljárásban. Ha mindez nem lenne elég, a kormány létrehozta a Nemzeti Pedagógus Kart is, amely az egyelőre megszövegezésre váró etikai kódex alapján fegyelmezheti majd a magyar pedagógusokat.

Leépítés

A felsőoktatásban a ciklus első felét az ötletelés és a lopakodó forráskivonás jellemezte. Miközben Hoffmann Rózsa hivatalából sorra szivárogtak az intézmények összevonásáról, a Corvinus Egyetem megszüntetéséről szóló koncepciók, a kormány Nemzeti Közszolgálati Egyetem néven saját káderképzőt gründolt magának, a felsőoktatásra fordított költségvetési kiadások pedig 2013-ra a 2008-as reálérték közel felére estek vissza. A korábban a tandíj ádáz ellenségének mutatkozó miniszterelnök „önfenntartó felsőoktatásról” kezdett beszélni, a felsőoktatás-politika prominensei pedig egyre gyakrabban emlegették a hallgatói szerződést: azt az elképzelést, melynek értelmében az állami támogatással diplomát szerzőket végzésük után meghatározott ideig hazai munkavállalásra köteleznék.

A 2011-ben elfogadott felsőoktatási törvény jelentősen csökkentette az intézmények autonómiáját, megengedte az oktatásért felelős miniszternek, hogy felülírja a rektorválasztó szenátusok döntését. Ezzel a lehetőséggel Balog Zoltán miniszter a Debreceni Egyetem, a Miskolci Egyetem és a Kecskeméti Főiskola esetében élt is. A törvény megszüntette a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) garantált költségvetési támogatását és tagjainak függetlenségét is, ezért 2014 elején az európai felsőoktatási akkreditációs szervezet felfüggesztette a MAB tagságát. A hallgatói szerződést 2012-ben kormányrendelettel kívánta bevezetni a humán tárca, ám az Alkotmánybíróság ezt formai okokra hivatkozva meghiúsította. Ezután már biztosra mentek: először az alaptörvénybe írták bele a szerződés lehetőségét, és csak utána módosították a felsőoktatási törvényt. A szerződés első változata a képzést követő húsz évben a képzési idő kétszeresének megfelelő hazai munkaviszonyt írt elő, ezt az időtartamot a kormány a hallgatói tiltakozások hatására végül a felére csökkentette.

Az államilag támogatott keretszámokat először a 2012/2013-as tanévben csökkentették drasztikusan, az előző évhez képest mintegy 20 ezerrel, igaz, 15 ezer úgynevezett részösztöndíjas helyet is meghirdettek. Már ekkor feltűnően kevés diák tanulmányait támogatta a kormány a jogi és közgazdasági szakokon. A 2013/2014-es tanévre még brutálisabb visszavágást irányzott elő a minisztérium, a kormány által is jóváhagyott tervek szerint csupán 10 500-an tanulhattak volna ingyenes alapképzésen. Ettől a hallgatói tiltakozásokat látva visszatáncolt a kormány, és a gordiuszi csomót a keretszámok eltörlésével vágta át. Helyettük immár minimális ponthatárt húz meg a miniszter; 16 jogi, közgazdasági és társadalomtudományi képzésen ez a ponthatár a tavalyi és az idei felvételi eljárásban is igen magas volt. A felsőoktatásban uralkodó káosz legszomorúbb következménye, hogy jelentősen visszaesett a jelentkezők száma: míg 2011-ben 140 ezren, 2013-ban mindössze 95 ezren próbálkoztak. Az idei adatokat – vélhetően a közelgő választások miatt – még nem közölte a kormány vagy az Oktatási Hivatal.

Azt az igazságtalanságot, hogy míg az államilag támogatott hallgatók semmit nem fizetnek a képzésükért, az önköltségesek pedig az egészet maguk finanszírozzák, a kormány az alacsony kamatú, kizárólag önköltségre fordítható Diákhitel 2-vel igyekezett kezelni, a szakértők szerint kevés sikerrel. A Hoffmann Rózsától a felsőoktatási területet tavaly átvevő Klinghammer István hallgatói és rektori képviselőkkel normatív finanszírozási tervet dolgozott ki, az intézményeket különböző kategóriákba sorolta volna, és bevezette volna a kancellári pozíciót. A koncepciót az Orbán-kormány végül tárgyalás nélkül söpörte le az asztalról.

Online sorozatunk a Magyar Narancs e heti számában megjelent áttekintés részleteit közli szombaton és vasárnap, a különleges helyzetre való tekintettel már a nyomtatott megjelenés után pár nappal. Az elmúlt négy évet áttekintő fejezetek szerzői: Ballai József, Horváth Marcella, Tamás Gábor, Teczár Szilárd és Urfi Péter. A kultúrpolitikai mérleg már elérhető itt, és mindjárt jön az új adórendszer elemzése.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.