Bayer katolizál: nem akar olyan egyházhoz tartozni, amelyik nem ért egyet a kormánypropagandával

  • narancs.hu
  • 2018. április 3.

Választás 2018

Akié a föld, azé a vallás?

Bayer Zsoltot annyira megviselte a Mesterházy Balázs evangélikus esperes harkai templomban tartott, a közrádióban is leadott húsvét vasárnapi prédikációja, hogy ma bejelentette, ő ugyan nem hajlandó ilyen egyházhoz tartozni, egyébként is régóta sokkal szimpatikusabb neki a katolicizmus, úgyhogy kilép egyházából, és így végre vallásilag is csatlakozhat párttársai boldog katolikus köréhez.

Aki esetleg nem hallotta volna, a lelkész felháborító szavai abból álltak, hogy a feltámadás története mellett kitért az aktuális, országot érintő ügyekre. Még a Comedy Central szavazásra buzdító videóira is reagált, de a legnagyobb hibája az volt, hogy kritizálta a gyűlöletkeltést, a más vallásúak elítélését, a rasszizmust. Bayer politikai állásfoglalásként értelmezte az elhangzottakat, aminek szerinte nincs helye az istentiszteleten. Áttér tehát a katolikus hitre, de ha ezek a problémái, akkor azért kérdéses, hogy ott vajon meddig érzi magát komfortosan. Persze eleve vannak fenntartásai a túl liberális Ferenc pápa miatt, akit egyébként is egy argentin migránsnak (sic!) tart, és egyébként is csak második pápának, mert az igazi pápának a lemondott Benedeket tekinti; de tévés szereplésében azért azt is elmondta, hogy ez még nem olyan nagy baj, mert szerencsére a vidéki papok nem hallgatnak a pápára, és mást prédikálnak. Azt, amit kell.

Mesterházy Balázs evangélikus esperes prédikációjának inkriminált részlete:

Ezen a húsvét reggelen a Mindenható Úristent képviselő angyal könnyed és laza kőre ülése fricskát ad mindennek és mindenkinek. Fricskát ad azoknak, akik azt mondják: ingyen sincs szükség a megváltásra. Fricskát ad azoknak, akik elhiszik, hogy nincs szükségük a megfeszített Jézus keresésére. Fricskát ad azoknak, akik nem veszik észre az angyal tekintetében azt a hatalmas energiát, ami egy villámlásban van. Fricskát ad azoknak, akik azt gondolják, hogy keresztyén hitünk nem más, mint mint múltba néző, Jézus szellemi hagyatékát ápoló vallásosság.

Fricskát ad azoknak, akik szeretnék velünk elhitetni, hogy egy másik vallás képviselői ismeretlenül is rosszak. Fricskát ad azoknak, akik azt mondják, hogy gyűlölnöm kell a nálam sötétebb bőrű embertársamat. Fricskát ad azoknak, akik egymással veszekedve nem tudnak egy nagyobb közjóért békét kötni. S fricskát ad még azoknak is, akik hagyják, hogy Emőke vagy Gábor szavazzon majd helyettük.

Fricskát ad azoknak, akik nem tudnak isteni távlatokban gondolkozni és látni. Fricskát ad azoknak, akik a keresztyénséget is görcsösen élik meg, és nem látják meg ennek a kőre ülésnek a hihetetlen felszabadítását. A győzelem szimbólumát.”

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.