Archívumunkból

Küzdelem a lelkekért

Az Művészeti Akadémia kiállításmegnyitója

  • Urfi Péter
  • 2011. december 1.

Vélemény

A művészet nem holmi sallang az ország életén, hanem az a cselekvés és gondolkodás, amelyben a legtisztábban, a szépségen keresztül mutatkozik meg a Jó, az Igaz és a Szeretet – fejtegette a miniszterelnök.

Kortársaink voltak címmel a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) a fennállása alatt elhunyt 62 tagjára emlékezik az Iparművészeti Múzeumban, fejenként egy-két apró műalkotással. (Odakerült gyorsan a tegnap távozott Kemény Henrik bábja is, ő a 63.) Megbízhatóan érdektelen darabok: közepes képek és szobrok, az épületekről fotók, az írók és művészettörténészek könyveinek példányai. Középen pedig egy kegyhely: a Makovecz Imre templomterveiből készített installáció, ami uralja a teret (később az új elnök kijelenti: korábbi székházuk „szent hely”, mivel magán viseli a „zseni” kéznyomát). Az egész egy kis szoba.

Alkalmazott művészek


Alkalmazott művészek

Fotó: MTI

 

Ez az MMA bemutatkozása köztestületként: múltidéző nosztalgia és önmarketing, mindenféle hozzáadott tartalom, művészeti érték és szakmai koncepció nélkül. Nem arról van szó, hogy ne lennének kiváló tagjai. Hanem arról, hogy ez egy baráti társaság, amelynek összetartó ereje a közös világnézet: „Makovecz Imre köré gyűlt szellemi kör” – ahogy a kiállítás igen pofás katalógusában fogalmaz Ács Margit. Ez nagyon jól is volna, gyűljön a Makovecz szelleme köré, akinek jobb dolga nincs. Csak épp történt egy kisebb baleset fél évvel ezelőtt: ez a baráti társaság és politikai dacszövetség bekerült az alkotmányba (mellesleg kicsinálta az amúgy kevéssé aktív hivatalos művészeti akadémiát, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiát), és köztestületként jó pénzért (az idén épp 100 millió forintért) feladata nem kevesebb lenne, mint hogy „közfeladatként ellátott tevékenységével összefogja a magyar művészeti élet kimagasló teljesítményt nyújtó képviselőit”. Amire nemcsak jelentéktelensége okán, hanem per definitionem alkalmatlan. Hogy miért abszurd ilyen feladattal megbízni egy eleve a kultúra megosztására szerződött társaságot, arról már elmélkedtünk. De most végre megtudhattuk, mi lehet a testület valódi hivatása.

A kiállítás megnyitójára megtelt a terem, több százan vagyunk, az akadémikus művészek és wannabe makoveczisták mellett felsorakozott mindenki, aki remél valamit a kultúrpolitikától: a közintézmények vezetőitől a kormánytagokon át az Országgyűlés, az Alkotmánybíróság és az Állami Számvevőszék elnökéig itt van mindenki. Még Mádl Dalma és Boross Péter is – szegény Szőcs Gézát már nem is köszöntik a pódiumról, annyi a celebritás. Mindenki izgatott, várakozó áhítattal ül helyén, fegyelmezetten. És végre megérkezik. Belép Orbán Viktor, végigvonul a termen, felhangzik a taps. Fekete György, az akadémia elnöke megköszöni a miniszerelnök úrnak, hogy köztestületté válhattak, valamint futtában elítéli a „destrukciót és a blöfföt” (ugye értik?), majd elhangzik Reményik Sándor verse, a Szivárvány. Aztán színpadra lép Orbán. Amit mond, az alig hihető, de nehezen lehetne félreérteni.

Mivel az online média és az MTI eleddig elfelejtkezni látszik arról az apróságról, hogy a Magyar Köztársaság miniszterelnöke művészeti háborút indít a lelkek megszerzéséért, ezért hosszabban idéznénk. Meg azért is, mert még az orbáni életművön belül is kivételes, ritka veretes szöveg. „Platónra vagy az evangéliumra tekintve láthatjuk, hogy az igaz, a szép, a jó és a szeretet egységet alkot, mely innen nézve a szépségével tündököl, amonnan az igazságával és így tovább” – kezdi kissé slendriánul az eszmefuttatást Orbán, de aztán beleerősít. Kazinczyt idézi: „ha valahol a’ Jó gyökeret vert, ott mindig a’ Szép készítette az utat”.  És tovább: „A mi nemzetünk is ebben a rendben szeretne élni: jól, igazságban és szeretetben. És mindehhez a Szép készíti az utat. A művészet nem holmi sallang az ország életén, hanem az a cselekvés és gondolkodás, amelyben a legtisztábban, a szépségen keresztül mutatkozik meg a Jó, az Igaz és a Szeretet. A Jó igazi győzelme a katarzis. Amíg ez nem következik be, addig a Rossz csak a választást veszítheti el, de a lelkek megszerzéséért folytatott küzdelmet nem. Ha jól értem az önök szándékait, elnök úr, a Magyar Művészeti Akadémia – Makovecz Imre és társai szellemi erejéből – azt szeretné, hogy a Szép megerősödjék, utat készítsen a Jónak, hogy az gyökeret verjen, és megerősítse az Igazság és Szeretet rendjét Magyarországon.”

Világos: a választásokon győztes Fidesz maga a Jóság, a baloldal maga a metafizikai Rossz, és a művészet az a fegyver, amellyel a Jó végképp legyőzi a Rosszat, és megszerzi magának a lelkeket. Na persze: művészököl vasököl, odacsap, ahova köll, továbbá a jó és a rossz harca a lelkekért, és a művészet mint a Párt ökle.

A Magyar Művészeti Akadémia tagjai között sok a kiváló művész. Keveset ismerek személyesen, de bizonyosan sok köztük a tisztességben megőszült ember. Ezt elvitatni aljasság volna. És épp emiatt szar érzés látni, mire fogják használni őket. Ott voltak, hallották Orbánt. Tudják, mire szánják őket – csak az a kérdés, hagyják-e. Tényleg nagyon elkeserít, hogy azt érzem: nem fog kiszállni senki.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.