Bringával a járdán: miért is ne?

  • Kovács Bálint
  • 2015. április 19.

Veló Világ

Ha az ember kerékpárral felkeveredik a Lánchíd járdájára, kétféle reakcióval találkozik: „sorry” és „pardon”, illetve „a k… anyádat” és „menj a p…ba”. Vajon miért?

Tán azért, mert a külföldiek még nem érték el a magyarságra jellemzően magas igazságérzetet, és nem látják át a hibák kérlelhetetlen és azonnali elítélésének, ha lehet, megtorlásának fontosságát és nemzetépítő erejét? Vagy azért, mert a turisták a helyi viszonyokat nem ismerve automatikusan feltételezik, hogy a bringával közlekedőnek bizonyosan van valami oka, hogy a járdán hajtson, és nem puszta sátáni gonoszságból tett így? De még az is lehet – ha nehéz is kimondani –, hogy az utóbbit vallóknak valahol igazuk van.

Természetesen vitathatatlan és megkérdőjelezhetetlen, hogy az lenne az ideális, ha egyetlen kerékpáros sem közlekedne soha, semmilyen körülmények között a járdán. Ez az axióma ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a járdán közlekedő kerékpáros minden körülmények között kérdés nélkül elítélendő, mert nyilván a lehető legrosszabb dolgot teszi, ami csak elképzelhető.

Eleve tévhit, hogy szabály tiltja el a bringákat a járdától. Noha nem ez a biciklivel közlekedők számára elsődlegesen – de még másodlagosan vagy harmadlagosan sem – kijelölt út, azonban a KRESZ 54. § (2) bekezdése szerint „Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni”. Az pedig meglehetősen gumiszabálynak tűnik, hogy mit jelent, hogy az „úttest kerékpár közlekedésére alkalmatlan”. Aki például járt már biciklivel a belváros történelmi negyedeinek múzeumi emléktárgyain, a macskaköveken, az kapásból kijelentené, hogy ez az útburkolat tökéletesen alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre, abszolút alkalmas viszont a küllők, rosszabb esetben akár a fogak eltörésére. Máris egy érv, ami elgondolkodtat arról, a patás ördögöt látjuk-e két keréken a macskaköves út sima járdáján.

Vagy visszatérve az eredeti példára! Ott a Lánchíd, amelyet nehezen megbocsátható módon kétszer egysávosra álmodott meg Széchenyi brit felfedezettje, és ami nemcsak, hogy roppant szűkös, de a buszok is előszeretettel használják. Budapest hídjai közül csak igen kevésen van tisztességesen – vagy akárhogyan – megoldva a kerékpáros közlekedés, így nincs valamirevaló lehetőség sem a Lánchídon, sem a Szabadság hídon, hogy csak a két legkeskenyebbet említsük. A bringával közlekedő választhat: vagy feltartja az őt megelőzni képtelen autósort, kockáztatva ezzel egy kerületnyi dugó kialakításának felelősségét,  rosszabb esetben egy szabálytalan, mert életveszélyes előzés „kiprovokálását”, vagy felmegy a járdára, ahol nyilván szintén nem örülnek neki, de amennyiben kellő körültekintéssel és lassan halad, legalább a baleset kockázatát lenullázhatja. Máshogyan fogalmazva: vagy egy egytonnás fémjárművet, vagy néhány nyolcvankilós gyalogost haragít magára pusztán azzal, hogy egyenlőnek tekinti magát a közlekedés többi résztvevőjével, és lehetőségeit mérlegelve megpróbál átjutni Pestről Budára. Lehet, hogy fél szemmel, hunyorítva ezt is meg lehet érteni.

false

 

Fotó: narancs.hu

Aztán ott vannak a város legforgalmasabb soksávosai, például a Nagykörút vagy a Kossuth Lajos utca. Amelyeket nem csak a forgalom tesz egymással hasonlatossá, de az is, hogy noha ezeken keresztül lehet a város legfontosabb csomópontjai között a legegyszerűbben közlekedni, jellemzően semmilyen módon nincs megoldva ezeken a kerékpáros közlekedés. Sőt, ha betű szerint nézzük a KRESZ-t, még a buszsávban sem lenne szabad bringával közlekedni, hacsak nincs ezt lehetővé tevő piktogram felfestve. A haladó bringásokat, akik már leszámoltak a halálfélelemmel, ez nyilván nem tart vissza semmitől, de ha a szívünkre tesszük a kezünket, talán meg lehet érteni, ha egy kezdő nem mer behajtani a tömött sorokban ijesztgető autók és buszok közé, ugyanakkor azt sem hajlandó csendben tudomásul venni, hogy a közlekedés elvileg egyenrangú résztvevőjeként ő ki van rekesztve az adott szakaszon való közlekedésből. (Ráadásul, például a Nagykörút esetében a legtöbbször még elkerülő utak sem állnak rendelkezésre.) Hanem ehelyett felmegy az ezeken a helyeken amúgy elég széles járdára, és ott lassan, óvatosan és csendesen meghúzza magát.

Megesik az is, hogy a bringás valójában nemhogy nem sért szabályt, de azzal szembesül, hogy a gyalogosok szegik meg a KRESZ egyértelmű tiltását, miszerint „A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti”. Persze ilyenkor többnyire ő sem hibás, csak a Gondos Főváros, amely még mindig vállrándító közönnyel nézi, hogy olyan forgalmas szakaszokon, mint például a budai rakpart, egyetlen festékcsík válassza el egymástól a gyalogosokat és a kerékpárosokat, és a kerékpárút villamosmegállókon vezessen keresztül. És akkor a dolog pszichológiai oldaláról – hogyan is értse meg a kerékpáros, hogy milyen csúf dolog felhajtania a járdára, ha egyszer sokszor maga a kerékpárút viszi fel oda – most ne is beszéljünk.

Vagy ott vannak a kis hungarikumok: hogy sokszor nincs megoldva az átjárás két bringaút között, pláne a járda használata nélkül. Hogy olyan utcákban engedélyezik a kerékpárok behajtását az egyirányúsítás ellenére, ahol valójában egyáltalán nem fér egy kerékpár és mondjuk egy szembejövő furgon. Hogy egyes kerékpárutak néha hirtelen véget érnek, járdává alakulnak pár méterre, majd azután folytatódnak – ennek legékesebb példája a kikerülhetetlen, bringával mégis tiltott Tímár utcai gyalogos-felüljáró. Vagy hogy az útkezelő sokszor maga vezeti bele a gyalogosforgalomba a bringásokat, például úgy, mint jelenleg is, immár hónapok óta a Margit híd budai hídfőjének felújításakor.

Igen, a legjobb az lenne, ha egyetlen kerékpáros sem hajtana fel soha semmilyen járdára sem. A legjobb az lenne, ha erre egyetlen kerékpárral közlekedőnek nem is lenne oka. De az is ugyanennyire biztos, hogy a gyűlölködésnél, vagy máshogy fogalmazva, a közlekedés résztvevői közötti feszültségek tudatos szításánál előremutatóbb volna mérlegelni. Mérlegelni, hogy haragunk tárgya valóban veszélyeztet-e bárkit pokoli cselekedetével, és nem hasznosabb-e minden félnek egyforma mértékű erőfeszítéseket tennie a közlekedés minden résztvevője életének megkönnyítéséért, mint ellenségképet gyártani, és alsóbbrendűnek kikiáltani valakit. Aki egyébként épp ugyanannyira nem boldog attól, hogy nem tud ideális módon közlekedni, mint az, aki attól boldogtalan, hogy idegen elemekkel találkozik útja során.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.