A sivatagi homokozó – Kerékpárpiktogramok a nagyvárosban

  • Kovács Bálint
  • 2015. április 5.

Veló Világ

Úttestre felfestett kerékpárpiktogramok, behajtási lehetőség az egyirányú utcákba, kerékpárosok által is használható buszsávok – mennyire odafigyelnek ebben a városban a biciklivel közlekedőkre! Nem? Hát nem.

Egyre több utcán jelennek meg az élénksárga kerékpárnyomok, azaz az úttestre felfestett, különálló – kiépített saját út vagy elkülönített sáv nélküli – bringát ábrázoló piktogramok. Nyilván boldog mosolyt csal minden arcra, hiszen ki ne szeretné néhány méterenként kedvenc közlekedési eszközének jó érzékkel és művészi tehetséggel stilizált festményét megcsodálni a betonon? Mert a gondoskodó főváros ilyesfajta kedveskedései nagyjából pont ennyire hasznosak.

És újabb demonstrációi annak, miként is gondolkodik a városvezetés és a BKK a kerékpáros közlekedésről (amit oly megértően neveztünk dilettánsnak a nagykörúti felújításokról elmélkedve). Hogy például van-e összetett és pontos elképzelése arról, mit is jelent a fogalom, hogy kerékpárút? Mi a jelenség célja, haszna, értelme?

Vannak országok, ahol úgy gondolják, a kerékpárutak egy sor biztonságtechnikai megfontolást figyelembe véve, a veszélyek minimalizálásával, az útépítéseknél érvényesítettel megegyezően ésszerű kialakítással, a kényelem biztosításával kifejezik és bizonyítják, hogy a bicikli a közlekedés egyenrangú résztvevője. Nálunk ezzel szemben azt a benyomást keltik, hogy a legtöbb, amit az utakon valami érthetetlen hóbortból kerékpárral szaladgáló, kissé idegesítő csodabogarak érdekében tenni lehet, legfeljebb annyi, hogy elismerjük a létezésüket, és kifejezzük, hogy amit csinálnak, végső soron azért nem illegális. A belvárosban évek óta nem történt komolyabb kerékpárút-kialakítás vagy -fejlesztés, ehelyett szinte kizárólag a valódi értelemmel alig bíró egyéb kategóriás és gyakorlatilag nulla befektetéssel és gondolkodással megoldható „fejlesztések” zajlanak: az úttestre vagy a buszsávokba festett piktogramok és az egyirányú utcák kerékpárosok számára történő kétirányúsítása.

Az előbbinek – a piktogramoknak – ugyanis egyetlen haszna van mindabból, amit afféle utópiaként leírtunk: láthatóbbá teszi az autóval közlekedők számára a kerékpárosokat, és ezzel megteszi az elképzelhető legeslegkisebb, mikroszkopikus lépést a bringák forgalomba integrálása felé. Ennyi. Ennek az intézkedésnek ugyanis alig van több értelme, mint ha mondjuk a gyalogos átkelőhelyek mellé fekete festékkel felírnák a járdára egy nyíl kíséretében, hogy ZEBRA. Hiszen teljesen evidens, sőt a KRESZ szerint kötelező, hogy ahol nincs kerékpárút, ott a kerékpár az úttesten közlekedik, ilyen helyekre piktogramot festeni tehát nem több forgalmi tautológiánál. Majdnem ugyanez a helyzet a buszsávokkal is: bár szigorúan olvasva a KRESZ-t, valóban a buszsáv és az első autós sáv között kellene a bringával haladni, de ez valójában csak szabályozási hiba, amelyet sem a kerékpárral közlekedők nem tartanak és soha nem is tartottak be, sem a rendőrök nem törekedtek soha a betartatására, és nincs is rá szükség semmilyen szempontból sem.

Aki ezeket a piktogramokat felfesti – azaz többnyire a kerületi önkormányzatok a BKK hozzájárulásával –, nem tesz mást, mint érzéki sóhajok kíséretében kényezteti önmagát: választáskor, pályázatokon el lehet mondani, hogy ennyi és ennyi méteren biztosította a kerékpárosok akadálytalan, önfeledt száguldását, miközben vidáman meg lehetett spórolni a közlekedésbiztonsági megfontolásokat, a megoldáskeresést a felmerülő problémákra (kanyarodósávok, parkolás stb.). Olyan ez, mintha egy óvónő elkerítene kétszer két méter homokot a sivatagban, és melléírná egy táblára: HOMOKOZÓ.

Nehéz az ilyesfajta politikusi törekvésekkel nem egy kalap alá venni az egyébként hasznos ötlet Budapestre jellemző elsilányítását: az egyirányú utcák bringás behajthatóságát. Amit alighanem azért találtak ki, mert a lassabb kerékpárokkal az autóknál sokkal nehézkesebb az egyirányú utcákhoz igazodva adott esetben óriási kerülőket tenni vagy ezekhez igazodva ésszerűen megoldani a bringaút-hálózat ésszerű kiépítését, ráadásul bizonyos kisforgalmú és széles utakon csak két autó nem fér el egymás mellett, de egy autó és egy bicikli már derűsen. Csakhogy ilyen útból Budapesten, pláne a belvárosban azért nincs túl sok.

false

 

Fotó: narancs.hu


Így aztán egyre több az olyan egyirányú út, ahová annak ellenére mindkét irányból behajthatnak a kerékpárosok, hogy még egy autó is nehezen fér el. Ennek a fentiekkel ellentétben pislákoló szikrányi haszna sincsen, kárt annál többet okoz. Nemcsak arról van szó, hogy az ilyen, nem eléggé körültekintő gyakorlat nyilvánvalóan veszélyes autósra és bringásra egyaránt, de arról is, hogy jelentősen képes visszavetni a kerékpáros közlekedés elfogadottságát. Hiszen a satufékre kényszerülő vagy netán letörő visszapillantójú autóst a legkevésbé sem érdeklik a közlekedéspolitikai megfontolások, ő rossz esetben csak annyit fog látni, hogy a barom bringás szabálytalanul közlekedik, jobb esetben azt, hogy a biciklisták tönkreteszik az amúgy is nehézkes városi közlekedést. Pláne, ha – mint oly sok pesti utcában – az útkezelő hagyja az évek során tökéletesen lekopni a piktogramot, hogy a bringásnak mentsége se legyen, és nem gondoskodik a táblák körültekintő kihelyezéséről a kereszteződéseknél, gyalogátkelőknél.

Ha az ember kellően pesszimista, egy-egy olyan napon, amikor a hajnali ködből újabb sárga piktogramok bújnak elő, még rosszabbul is érzi magát, mint azelőtt: már megint gondolt valaki a kerékpáros közlekedésre, de már megint nem oldott meg semmit a terület ezernyi valós problémája közül.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.