A Magyar Nemzet a párizsi vérengzésről: „Ki szelet vet, vihart arat”

  • narancs.hu
  • 2015. január 9.

Villámnarancs

Nehéz szavakat találni a hivatalos pártközlöny mai vezércikkére.

„A sokk elmúlta után azonban fel kell tenni bizonyos kérdéseket” – kanyarodik rá mondandójára Lukács Csaba, miután ellőtte a szokásos közhelyeket a „barbár” cselekedetről. Ez pedig az írás vége:

„A mostani helyzet ráadásul olyan, amelyben mindenki csak veszíteni tud. A túlreagálásból született terrorakció a másik oldal szélsőségeit tüzeli fel és hozza helyzetbe (tegnap már történtek támadások Franciaországban mecsetek ellen), és mindkét oldal a saját szélsőségeinek foglya lesz. És igen, az is túlreagálás, ha most a szólásszabadság harcos védelmezőjeként mindenki Mohamed-gúnyrajzos Charlie Hebdo-címlappal megy tüntetni, miként minden bizonnyal az sem tesz jót a helyzetnek, ha valaki arról ír jegyzetet, hogy Allah halott, és a próféta szavait szétkapkodja a szél. Ki szelet vet, vihart arat, tartja a bibliai gyökerű mondás. Lehet azon vitatkozni, hogy ki kezdte az egészet, és ki volt, aki csak visszaütött, de nagyon úgy tűnik, mindannyian benne vagyunk egy tornádóban.”

Ha jól értjük, a „túlreagálásnak” az a két példája kerül itt egymás mellé, hogy valakik halomra lőnek ártatlan embereket, illetve hogy valakik az áldozatok munkáinak felmutatásával tiltakoznak a lemészárlásuk ellen. A Magyar Nemzet az utóbbi túlreagálás helyett inkább a szélvetés elkerülését javasolja, hiszen minek provokálni azt a vihart...

Nem is próbálnánk most hirtelen reagálni erre. Esetleg még túlreagálnánk és hát attól Isten őrizz!

(A mostani esetben különösen undorító áldozathibáztatásról már korábban is írtunk szerda óta, itt.)

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.