Geszti Péter hajlékony gerince

  • narancs.hu
  • 2014. július 30.

Villámnarancs

Nemrég drámai interjúban fejtette ki lesújtó véleményét a politikáról és a magyar elitről. Most pedig előzékenyen meg is mutatja, mire gondolt.

Kevés interjú futott be akkora karriert az online médiában, mint a hvg.hu borongós-alákérdezős beszélgetése Geszti Péterrel. Igazi szívfacsaró közérzeti líra volt az, amelyben a művész keserűen, keményen és minden konkrétumot ügyesen kerülve elmondta éppen azt, amit oly sokan szeretnek hallani, sokadszorra is. „Közöny van, restség és félelem.” Vagy: „Ebben az országban most jobb, ha befogod a szádat.” Pedig: „Az emberek nagy része szerintem normális akar lenni.” És így tovább.

Az eszmetörténésznek és szociológusnak is kiváló Geszti történelmi távlatokba helyezte az országot sújtó válság okait: „A magyar elit szinte soha nem tudott úgy élni a lehetőségeivel és a felelősségével, hogy a közérdeket a saját anyagias érdekeinél előbbre tartsa.” De tudja a megoldást is: „Egyszerűen jól kell csinálni azt, amivel foglalkozol. A szakmádban ragaszkodnod kell a minőséghez, és nem szabad mindig belemenni a legegyszerűbb alternatívába, és legdurvább árversenybe. Akkor is meg kell maradnod a saját minőségi követelményeidnél, ha a környezet már nem támaszt ilyen igényeket. Továbbra is hiteles tartalmakat kell előállítani, ez pedig a pékektől az írókig mindenkire igaz.”

Érdekes interakcióba lép a fenti mondatokkal a Bors mai cikke, amelyből nemcsak az derül ki, hogy Geszti az NKA-tól behúzott 800 ezret dalszövegírásra (soha nem találnák ki: A Pál utcai fiúk készülő musicalváltozatához ír dalszövegeket), hanem egy ennél sokkal cifrább eset is. A lap információi szerint ugyanis Geszti a Magyar Nemzeti Filmalap marketingeseként dolgozik évi hatmillióért, ezzel párhuzamosan pedig producerként pályázott az őt alkalmazó szervezethez, és hát mit ad isten, nyert is hét és fél millát.

Hogy mi a tanulság? „Egyszerűen jól kell csinálni azt, amivel foglalkozol.”

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.