Meghekkelték Hóman Bálint tatai emléktábláját – de még hogy!

  • narancs.hu
  • 2015. december 5.

Villámnarancs

Gyakorlatilag új emléktáblát avattak Tatán a tizennégy éve állított helyén, s erre az újra egészen mást írtak föl Hóman Bálintról. Azt, amit az eredeti emlékezők nem mertek.

Úgy tűnik, Hóman Bálint újabban országos népszerűségnek örvend.

Míg Székesfehérváron még az év végéig emlékművet akarnak állítani az egykori kultuszminiszter születésének 130. évfordulója alkalmából, addig Tatán már – halálának 2001-es 50. évfordulója óta – van is emléktáblája. Az egykor szép csendben elvégzett emlékállítás azonban e hosszú csend ellenére mégsem maradt Tatán sem visszhangtalan.

A héten arról számoltunk be, hogy az Eleven Emlékmű csoport figyelemfelhívó akciója során felállította Székesfehérváron a saját Hóman-szobrát – megelőzve ezzel a helyi erőket. És lám, a napokban Tatán is meghekkelték a Hóman-emléktáblát.

Fiatalok odamentek, és ráragasztottak az emléktáblára egy másikat: a díszes fólián az általuk relevánsnak tartott információk szerepelnek Hómanról:

„Érmedet kérem – Az érmeden vérem

Dr. Hóman-Stróman Bálint

1885–1951

A magyar antiszemitizmus apostola

Nyilas parlamenti képviselő

emlékére

Az általa és tettestársai által halálba küldött magyar zsidóság érmeinek kiváló gyűjtője”

false

 

Fotó: http://lampaernyo.tumblr.com/

Mármost a legfontosabb kérdés mindebből következően az, hogy a Magyarországon szerfelett gyanús gyorsasággal Hóman-emlékművek szorgalmazói nem épp ugyanezt a szöveget írnák ki márványtábláikra a szívük szerint. Nos, nem tennénk tűzbe a kezünket senkiért.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.