Nem hagyja magát a színházi szakma: megfúrnák Dörner kinevezését

  • narancs.hu
  • 2016. szeptember 14.

Villámnarancs

Van itt kurázsi, mama!

Mint a magyar élet szintre minden területén, a színházi intézményrendszerben is egyre fojtogatóbb a NER szorítása, és egyre többen törődnek bele, hogy a politika a fejük felett hoz döntéseket, szétront mindent, amit talál, és leginkább a szolgalelkűséget jutalmazza.

Ezért volt igazi felüdülés, amikor az Újszínház igazgatására 12 pályázat érkezett. A holnap megjelenő Narancsban részletesen elemzi ezeket Tompa Andrea színikritikus, és meggyőzően bizonyítja, hogy a Dörner Györgyöt támogató fővárosi döntés után publikált vesztes pályázatok közül „bármelyiket olvassuk, több benne a potenciál, tenni akarás, szellemi tőke; mind gondosabban megírt, egyszóval valódi szakmai kritériumoknak megfelelő mű. Némelyik láthatóan komoly csapat közös szellemi terméke.” Ezekből a pályázatokból az derül ki, hogy lenne innováció és újítás a magyar színházban, ha a politika nem ragaszkodna a dilettáns kegyeltjeihez.

Egyúttal azt is megmutatta ezzel a szakma, legalábbis annak egy része, hogy kiáll magáért, hogy akkor is elindul a pályázaton, ha szinte biztosan nem nyerhet, mert azt politikai hátszél nélkül ma alig lehet.

Most pedig újabb bizonyítékát adták elszántságuknak. Mai közleményükből kiderül, hogy az Újszínház ügyvezető igazgatói állására pályázók közül hatan – Bodó Viktor, Hargitai Iván, Herczeg Tamás, Hudi László, Szűcs Katalin Ágnes, Tóth Péter – kifogást terjesztenek a munkáltatói jogkör gyakorlója elé. Vagyis érvényteleníteni akarják Dörner kinevezését, mivel az szerintük szabálytalanul történt. Mögéjük álltak a pályázatokban szereplő neves alkotók és a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) is.

Érvelésük a lényeget tekintve meggyőző: a szakmai bizottság nem a törvényben meghatározott létszámban és összetételben működött, a közgyűlés nem hallgatta meg az összes pályázót és nem szavazott mindegyikük munkájáról, az egyik pályázó esetében pedig a szakirányú végzettség alóli miniszteri felmentés sérti az egyenlő bánásmód követelményét.

Most még nem tudhatjuk, mire mennek ezzel a bátor lépéssel. De ha nem járnak sikerrel, akkor is megmutatták, hogy nem mindenki adta még fel, nem mindenki fásult bele a reménytelenségbe.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.