Nyílt politikai gyilkosság Moszkvában

  • narancs.hu
  • 2015. február 28.

Villámnarancs

Oroszországból manapság kevés jó hír jön, de ez alulmúl mindent: a Kreml előtt nyitottak tüzet egy ellenzéki vezetőre. Szabályosan kivégezték Putyin egyik legfőbb politikai ellenfelét.

Mintha a múlt század hetvenes éveinek olasz politikai krimijei elevenedtek volna meg Moszkva szívében. Egy fehér autóból leadott lövésekkel gyilkolták meg a Kreml közvetlen közelében Borisz Nyemcovot, a holnapra tervezett nagy moszkvai Putyin-ellenes tüntetés szervezőjét, volt miniszterelnök-helyettest, a RPR–Parnasz nevű, alapvetően liberális ellenzéki párt társelnökét.

Nem, most nem az következik itt, hogy lám, kinek a seggét nyalta hófehérre Orbán Viktor alig egy hete. Nem is az következik itt, hogy 15 év helyett 30 évre titkosítja Orbán Viktor kormánya a Putyinnal kötött paksi atomüzlet perdöntő adatait. Még csak azt sem mondjuk, hogy talán ennek a fényében kéne értelmezni azt is, ami Ukrajnában történik.

Most csak a megrendülésnek van helye. Szerencsétlen Oroszország. Ugyanakkor senkinek ne legyen illúziója afelől, mi jár az atommal árukapcsolásként egy csomagban.

Ez.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.