Vida Ildikó nagyon ügyes – Kremlinológiai megfigyelések 2.

  • narancs.hu
  • 2014. november 5.

Villámnarancs

Vida Ildikó, a NAV elnöke a Magyar Nemzetben lebuktatta a kormányt. Méghozzá elég ügyesen.

Mai interjújában Vida Ildikó azt állítja, hogy kitiltásáról igenis szólt a kormánynak, miközben a különféle kormánytagok eddig leginkább azt állították, hogy nem tudják, kiket tiltottak ki, azt meg végképp nem tudják, hogy Vida Ildikót kitiltották-e. A kormányfő maga is talányosan nyilatkozott: először az Eurológusnak adott indexes interjúban nem tagadta, hogy tudja, kikről van szó, Rogán, Lázár és Vida voltaképpeni főnöke, Varga Mihály miniszter viszont még egy hete is leginkább azt bizonygatták, hogy nevekről nem tudnak, mert az amerikaiak nem hajlandó kiadni azokat.

Vida Ildikó azt mindenesetre nem mondta meg, hogy mikor tájékoztatta kitiltásáról a kormányt. Pedig biztos tudja! De biztos megvárja, amíg a kormány tetszőleges tagja megint hazudik valamit erről, aztán vagy lebuktatja, vagy nem, már ahogy a dolgok alakulása megkívánja.

Vida nem nevezte meg azt a kormánytagot sem, akivel közölte a hírt: ez még előttünk áll, mindenesetre nem szívesen lennénk az illető helyében, mert akkor ő lesz az, aki nem szólt Orbán Viktornak! Meg a többi tízmilliónak ebben az országban. Reméljük, lesz facsimile email is a következő Magyar Nemzet-számok egyikében.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.