Film - Krisztusból bohócot - Darren Aronofsky: A pankrátor

  • - turcsányi -
  • 2009. május 21.

Zene

Ezt a filmet is jócskán megelőzte a híre, hogy ez ám Hollywood egyik vezető csúnya, rossz fiújának (Mickey Rourke-nak) a nagy kambekkje, mit követett rettentő díj- és jelöléseső, Velencétől Boncidáig, s tovább. Be kéne tiltani a világ további zsugorodását, küzdeni kéne a globalizáció és az információáramlás ellen, mert így egyre unalmasabb ez az egész. Jelen esetben például e hírek sokkal érdekesebbek voltak, mint a mű maga.

Ezt a filmet is jócskán megelőzte a híre, hogy ez ám Hollywood egyik vezető csúnya, rossz fiújának (Mickey Rourke-nak) a nagy kambekkje, mit követett rettentő díj- és jelöléseső, Velencétől Boncidáig, s tovább. Be kéne tiltani a világ további zsugorodását, küzdeni kéne a globalizáció és az információáramlás ellen, mert így egyre unalmasabb ez az egész. Jelen esetben például e hírek sokkal érdekesebbek voltak, mint a mű maga.

Attól ugyan még nem kéne különösebben kétségbe esni, hogy az álomgyár - kicsit, nagyon kicsit - másként gondolkodóinak egyike, Aronofsky (Pí; Rekviem egy álomért) ím, beáll a sorba, s csinál egy zsánerfilmet (hevenyészett fordításban: egy Rocky.9-et). Mert abból még akkor is kisülhet valami izgalmas, ha én egy példát sem tudok rá (hirtelen).

Magasan kezdünk, csak lehet, hogy nem vesszük észre, s azt hisszük, hogy alacsony osztályú pankrátorok szenvedelmes hétköznapjait bámuljuk, ami egy külön világ, nehéz, de alapvetően baráti, szemfényvesztő, de mégis vérre megy, s olykor nagyon fáj is. De mikor már elsepednénk e mérhetetlen restségünk szülte képben, jön az egyik fontos szereplő, s bemondja a Mel Gibson Passióját, épp csak hozzá nem teszi, hogy: érted? Mondjuk én nem értem, talán Mickey Rourke, aki megbűnhődik Hollywood összes bűnéért? Szó, ami szó, feltámadt. De pont a magamfajták kedvéért a bemondás után következő jelenetben szögesdróttal gyepálják egymást a szerencsétlen bohócok a ringben. Jesszus!

E ponton mintha az alkotó is elszégyellné magát egy cseppet, s hanyagolni látszik a témát, bár ha akarnánk, dögivel találnánk utalásokat, de a hős családi nehézségeit szemlélve nyugodtan kibírhatjuk úgy a finálé előszeléig, amikor a jó Mickey hátán pilled el a kamera egy hosszasabb pillanatra. És kit látunk? Jézust, egy old school stíl szerint felvitt tetkón - nekem rendben; így jön el a végső összecsapás, amit úgy képzeljünk el, mint az Illés együttes huszadik búcsúkoncertjét. Mickey, a Kos összecsap az Ajatolahhal, mint húsz éve, fénykorukban...

Mindazonáltal Aronofskynak van egy érvényes, tisztán látó megállapítása, s meggyőződésem, hogy arra is építette filmjét; eszerint Mickey Rourke-ot (úgy is, mint sztárt és úgy is, mint tékozló fiút) nagyon sokan szeretik. Õ speciel feccölhetett volna kicsit többet ebbe a szeretetbe.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.