Képzőművészet: Az időről és az érzelmekről (Keserü Ilona életmű-kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2004. január 22.

Zene

Aszerény cím, Régi és új képek, homályban hagyja, hogy a tárlat a sokak által - okkal - a magyar festészet nagyasszonyaként értékelt és szeretett Keserü Ilona hetvenedik születésnapját ünnepli. A kiállítás a pálya nagyjából negyvenéves szakaszának keresztmetszetét adja, tehát a hatvanas évek közepétől az utolsó időkig; klasszikussá lett, sokszor reprodukált múzeumi daraboktól friss, egy-két éve készült vásznakig.
Aszerény cím, Régi és új képek, homályban hagyja, hogy a tárlat a sokak által - okkal - a magyar festészet nagyasszonyaként értékelt és szeretett Keserü Ilona hetvenedik születésnapját ünnepli. A kiállítás a pálya nagyjából negyvenéves szakaszának keresztmetszetét adja, tehát a hatvanas évek közepétől az utolsó időkig; klasszikussá lett, sokszor reprodukált múzeumi daraboktól friss, egy-két éve készült vásznakig.

Úgy tetszik, Keserü munkáinak lényege mindig is az idő megragadásának szándékában nyilatkozott meg, a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt. Képeinek címével is igen sokszor utal erre, ám fontosabb és élénkebb bizonyíték az a sajátos dialektika, mely szinte a kezdetektől meghatározta festészetét. Műveit áthatja, majd azokról szinte követelően a nézőre háramlik egy villódzó, érzéki-érzelmes vizuális dialektika, aminek révén képei kettősséget, pontosabban kettősségeket mutattak és jeleznek ma is, mintegy azt bizonyítva, hogy Keserü Ilona számára a világ

a különféle dualitások

ábrázolásával fogalmazható meg, s a kettősségek dinamikáját, dialektikáját az idő teremti meg. Vagy más szempontból: az olykor kézenfekvő, máskor viszont alig felsejlő dualitások csak az idő folyamában-folyamatában érthetőek pontosan. Maga a kiállítás, a művek egymáshoz való viszonyának megszerkesztése is ezt az ideát közvetíti. Nem egyenes vonalú, monografikus természetű a tárlat, hanem - legalábbis a reprezentatív tereket illetően - valamifajta spirális rendszert "ábrázol", egy olyan struktúrát, melyben a régi és az új képek, a korábbi és az aktuális vizuális gondolatok egymás mellett, egymást erősítve vagy éppen különös feszültségben léteznek - a jelen pillanatnyi idejének kitéve. Mindez megtapasztalható egy másik síkon is: jó néhány mű kapott kettős évszámot, mert kiegészült, átalakult, érzelmekkel teli "folyamatábrává" változott, sugallva egyrészt az idő erejét, másrészt érvényesítve azt a magatartást, mellyel a művész saját idejéhez és a munkáiban testet öltött gondolati rendszerhez viszonyul.

Keserü gondolkodásmódját, festői akaratát nyilván már eleve meghatározta az a tény is, hogy mentora, Martyn Ferenc révén pályája elején erősen kötődött az Európai Iskola hagyományaihoz, melyeknek egyik legfontosabb eleme a Kállai Ernő által bioromantikaként definiált, a lényegét illetően mélyen kettős látás- és fogalmazásmód, amit aztán a hatvanas évek pop-artjának és az informel festészet tapasztalatainak magyarországi befogadása jócskán kitágított a tradícióhoz képest. Ebben éppen Keserü Ilona munkásságának igen nagy szerepe volt, amint abban is, hogy - szinte önmagának ellentmondva - a kevesek egyikeként megőrizte a hagyományban rejlő, valóban hagyományos érzelmi telítettséget, vállalva az időhöz ragaszkodó, az időben megtapadt és abban emésztődő indulatok viharát. Így formálódtak meg a hatvanas években a geometrikus folklór elemekre épülő kvázi-hard edge képek vagy a legendássá lett,

sírkő

motívumot felhasználó művek, s kerülnek-kerülhetnek később egyetlen síkra a svájci konkretistákat megidéző spektrum-struktúrák a vad indulatokat közvetítő, egyszersmind azokat meg is fegyelmező gesztusokkal. Ugyanez, vagyis az időben a dualitással birkózó akarat nyilatkozik meg a nyolcvanas években is, amikor Keserü az emberi test színét kívánta - mintegy szimbólum gyanánt - tételesen megfogalmazni-megrögzíteni, és analógiába, mindazonáltal végletes-lehetetlen párhuzamba állítani az "objektív" természet spektrális színeivel.

Keserü Ilona festményeivel mindig is igyekezett kihasználni a méretben rejlő vagy azzal közvetíthető vizuális információ erejét. Az elmúlt hét-nyolc évben festett nagy "tekercsképei" azonban tőle is szokatlan dimenziójú tereket adnak ahhoz, hogy mintegy összefoglalhassa általuk a korábbi munkákat. A tekercsképeken technikai szempontból is szintetizálja az elmúlt időt, és vissza-visszatérnek rajtuk a régi motívumok új fényben vagy éppen fénytörésben. De talán fontosabb, hogy a művészetét mindig is jellemző erős érzelmek most soha nem látottan felszabadultak, és sodró, a megfestett időben gáttalannak tetsző áradásban öntik el a hatalmas felületeket. Azt hiszem, szándéka szerint Keserü Ilona az élénk és bonyolult gesztusokkal, a szikrázó színkontrasztokkal saját - s vele az elmúlt évtizedek magyar - művészetének különös és mélyen impresszionáló vízióját fogalmazta meg.

Hajdu István

MEO, megtekinthető február 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.