koncert - ZUBOLY

  • Koncz Linda
  • 2011. március 3.

Zene

Csütörtök este a Pozvakowski melegítette a színpadot az A38 hajón. Régi vágású vetítőgéppel színesítették fellépésüket: archív felvételek peregtek az experimentális rockritmusokra, miközben a hirtelen váltások, a lírai és a zúzós részek izgalmas természetességgel folytak össze számaikban.

Csütörtök este a Pozvakowski melegítette a színpadot az A38 hajón. Régi vágású vetítõgéppel színesítették fellépésüket: archív felvételek peregtek az experimentális rockritmusokra, miközben a hirtelen váltások, a lírai és a zúzós részek izgalmas természetességgel folytak össze számaikban.

Az est fõhõse, a Zuboly, e posztmodern kocsmazenekar sajátos színfoltja a magyar zenei világnak. Brémai muzsikusokként járják be hazánkat a kocsmák és under-ground bárok félhomályától a kivilágított színháztermeken át a vakítóan fehér mûvészeti galériákig. Opera-, musical-, pop-, rock-, rap-, beat-, dzsessz- és folkelemeket ötvöznek játszi könnyedséggel, régi számokat, sõt mûfajokat roncsolnak szét, s ezzel új alakzatokat teremtenek: ahogy Jacko belefolyik náluk egy magyar népdalba, arról esszéket lehetne írni.

A Zuboly intelligens zenét játszik, fejünk és szívünk is élvezi, amit hall. Ezen az estén a spontán ritmusé és szókavalkádé volt a színpad: a zenekar improvizációs koncertet adott. A Másfél millió tépés Magyarországon, a Homeopátia és egyéb slágerek helyett újonnan fabrikált nyugati-keleti fúziókat hallottunk, s ezek a megszokottan meglepõ simasággal olvadtak bele a magyar népi világba: Y.M.C.A helyett D.I.SZ.N." szólt, a legtöbb szöveg a hazai gasztronómia tömõs finomságairól regélt.

Retorikai kreativitásban most sem volt hát hiány, de a ritmus sokszor monotonná vált, a zenei alap unalomig ismétlõdött. Nehéz feladat lehet ennyi zenésznek egyszerre ütemet váltani, tán ezért, hogy a nagybõgõ, a tilinkó, a szaxofon, a brácsa, a duda, a kürt és a beatbox a spontán kalandozás közben most nem evezett vad vizekre, inkább megmaradt a partközeli biztonságosságnál. Ez azonban a közönséget egyáltalán nem zavarta meg abban, hogy kiélje csütörtöki esti lázát úgy, hogy közben - például a túrós csusza szóösszetétel hallatán - a szemek is vidáman összekacsinthattak.

A38 hajó, február 24.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.