Koncert: Rachid Taha a csillagok hegyén

  • 2000. április 6.

Zene

"Elmentem, hogy megnézzem a lakást / Kérdeztem, mi az ára / Azt felelték, tizenkétezer / Rendben van, mondtam / Mire ők, honnan jöttem / Algériából, válaszoltam / Nagyon sajnáljuk, közölték, a lakás már ki van adva."

"Elmentem, hogy megnézzem a lakást / Kérdeztem, mi az ára / Azt felelték, tizenkétezer / Rendben van, mondtam / Mire ők, honnan jöttem / Algériából, válaszoltam / Nagyon sajnáljuk, közölték, a lakás már ki van adva."

Egy szolidabb Carte de Séjour-szöveget másoltam ide (Désolé), de ez is magáért beszél, legfeljebb azt fűzném hozzá, hogy annak a társaságnak a szájából való, amelyik politikai akcióival és zenéjével különösen sokat tett az algériaiak méltóságáért. Ez a zenekar abból az egyesületből nőtt ki, amely a tíz évre szóló tartózkodási engedélyért harcolt; és hamarosan Jack Lang kultuszminiszter is a lemezeivel érvelt a parlamentben a bevándorlók számának korlátozása ellen.

A nyolcvanas évek elején, amikor a Carte de Séjour felbukkant Franciaországban, maga a rai zene is változáson ment át: ekkorra törtek utat Chaba Fadela és előtte Bellemou Masseoud városi, populáris, elektronikus felvételei. A Carte de Séjour egyrészt felőlük közelíthető meg, összetéveszthetetlenné azonban punkrockos befolyása tette. Aztán megszűnt a zenekar, s ami nem kevésbé fontos, "felnőtt egy új generáció, amely sokkal nyitottabb, mint a tíz-tizenöt évvel ezelőtti. A mai tizenöt-húsz éves francia fiataloknak arab és fekete barátaik vannak, nem tulajdonítanak jelentőséget a származásnak; másrészt a bevándorlók második nemzedékének egyáltalán nincsenek komplexusaik - fogyasztanak, koncertekre járnak, lemezeket vesznek. A rai jókedvű, vidám zene, azokhoz szól, akik jól akarják érezni magukat."

Az egykor Carte de Séjour-tag Rachid Taha tavaly, a Pepsi Szigeten járt először hazánkban, az előtt mondta ezt a MaNcsban (1999. július 22.). A klasszikus arab szerzőkhöz kötődő Diwán albumot és a Khaleddel, Faudellel közös 1, 2, 3 Soleils koncertfelvételt követően, népszerűsége csúcsán. És most Csillaghegyen repetát kaptunk belőle a EuroConnectionstől.

Az, hogy - Berlin, Dublin, Prága és Párizs után - Budapest is része lett e láncnak, a Francia Intézet és a Banán Klub kezdeményezésének köszönhető. "Eljuttatni a mai francia zenét Európa minél több pontjára" - ezt takarja a EuroConnections, ennek jegyében estünk már túl az Orange Blossom és az Ekova koncertjein. Taha eljövetele ígéretes fényt vetített e kevésbé ismert zenekarok elé, ugyanakkor aggodalomra is okot adott: milyen passzban lesz prágai koncertje másnapján, és egyáltalán, a Banán Klub adottságai mennyire elégítik ki egy világsztár igényeit. Nos, csúszás volt, és döglesztő melegben kétszer annyian, mint - de ettől én még bekajáltam volna jobban. Kábé mint a koncert első felében, amikor egészen lehengerelt az intenzitás, a Tartózkodási engedélyt idéző erő. Ez a rockos alapállás vonzó tartozéka Taha karcos-harcos hangjának, és technós próbálkozásainál messze emlékezetesebb hagyomány. Ily módon nem zavart, hogy a hangszerek kifinomultabb részét - a neyt, a vonósokat, a lantokat estébé - konzervből kaptam, pontosabban nem ez zavart, miután lecsengett bennem a beindulás. (Playback nélkül nem boldogultak volna a Diwán-slágerek: a Ya Rayah, a Menfi, az Ida.) Hanem úgy tűnt, a gitáros kolléga nem- csak a fonalat, de a kontrollját is elvesztette akkor, szabadjára eresztvén Ritchie Blackmore-hoz kötődő élményeit. Innentől azok a számok, melyekre rátelepedett, nekem kínos perceket teremtettek a francia és az algériai, a rock és a world musictól függetlenül. Ha úgy tetszik: Rachid Tahától függetlenül.

Persze el tudom képzelni, azon Rachid Taha-rajongók, akik nem ismerték a Rachid Taha-számokat, vagy akik mindenáron "jól akarták érezni magukat", a mennybe mentek így is. Négy csillagot magam is hozzáteszek, az pedig tényleg, igazán csillagok hegye, (a)hogy egy kis külvárosi klub kibulizott magának egy királyt.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.