Lemez - Háromra, mindenki! - Röyksopp: Junior

  • - minek -
  • 2009. május 28.

Zene

A Röyksopp tíz évvel ezelőtti feltűnése idején még némi túlzással úttörőnek számított a skandináv elektropopszíntéren, mely azóta örvendetes módon benépesült - nagy a verseny, sok a konkurens, s nem biztos, hogy a régi, múló érdemekből meg lehet élni.

A Röyksopp tíz évvel ezelőtti feltűnése idején még némi túlzással úttörőnek számított a skandináv elektropopszíntéren, mely azóta örvendetes módon benépesült - nagy a verseny, sok a konkurens, s nem biztos, hogy a régi, múló érdemekből meg lehet élni. Svein Berge és Torbjörn Brundtland egykoron látszólag szembement a trendekkel, amikor idióta rajzfilmzenéket házasított rég kiveszettnek hitt nyolcvanas, sőt néha hetvenes évekbéli pop-elektronikával - ebből persze annyi igaz, hogy megannyi izgalmas hangkovács közül legalább az ő nevüket (ami ugye norvégül annyit tesz: pöfeteggomba) megismerte a világ. Csináltak sok jó maxit, két meglehetősen sikeres albumot (Melody A.M., 2001; The Understanding, 2005), élő fellépéseik a világ fesztiváljainak fő attrakciói közé tartoznak (jönnek hozzánk is a nyáron), de azért valljuk be: már jó ideje nem ők diktálják a trendeket. Ettől függetlenül sosem érdektelen szemügyre venni, miben sántikál a két norvég - különös tekintettel arra, hogy a Juniornak keresztelt harmadik sorlemezükön megint csak főszerepet kaptak a vendég énekművésznők.

Az albumot nyitó Happy Up Here a Röyksopp korai, "bájteli" periódusát idézi némi öniróniával fűszerezve: kicsit hamisnak tűnő, de életvidám melódia, némi tinglitangli vokállal - a la Melody A. M. Az erre következő The Girl And The Robot viszont már telivér elektropopsláger a svéd eurodiszkó-szupersztár Robyn értő tolmácsolásában - sose esküdnénk meg, hogy nem a Balatonon hallottuk először 1985-ben, egy alkalmi videodiszkóban. A szétfilterezett-vokóderezett számok, mint például a Vision One, már sokkal kevésbé sikerültek, de ehhez sokat hozzátesz Anneli Drecker polírozottan idegesítő énekhangja is. Ehhez képest a lemez abszolút csúcspontjai a most éppen Dreijer-Anderssonként szereplő Karinnal (The Knife, ugye) készült felvételek - de hát így volt ez már az előző lemez esetén is (lásd ehhez a 2005-ös What Else Is There?-t, az eredetin túl leginkább a Trentemöller-remixet). A svéd énekesnő hangja annyira kifejező, s látszólagos törékenysége ellenére olyan drámai felhangokon bír játszani, hogy nyugodtan terhelhetők lennének rá komolyabb zenei felépítmények is, bár a This Must Be It, de leginkább a dinamikus, táncos, ravasz szintifutamokkal megbolondított Tricky Tricky azért rendben vannak. A lemez másik szekcióját alkotják a cukiság határait döngető álompopdarabok, mint például a Miss It So Much (főszerepben a mókushangú Lykke Livel), illetve az instrumentális átkötő darabok, mintegy demonstrálván Röyksoppék messze földön híres produceri mesterfogásait (de tényleg: a Silver Cruise a maga keresett módján valóban fülön fogja a hallgatót). Ugyanily ellentmondásos az album zárása is: a True To Life lazán felkent elektropopsláger, ahol a ritmusalap izgalmasabb, mint Anneli énekhangja vagy a maníros szintifutamok, az It's What I Wantban pedig szinte végigzongorázzák a lehetőségeket a napsugárpoptól a hideglelős, savazós-torzítós elektronikáig. Tulajdonképpen kifejezetten érdekes zenei gyűjtemény a Junior, mely számos izgalmas számot tartalmaz, de a maga eklektikusságában is méltó követője a korábbi Röyksopp-albumoknak.

Wall Of Sound/EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?