Lemez

Péterfy Bori & Love Band: 2

  • - hm -
  • 2010. január 14.

Zene

Miután megjelent a Péterfy Bori & Love Band markáns, erős bemutatkozó lemeze 2007 októberében, a zenekar viszonylag hamar eljutott a klubokban telt házak előtt, a fesztiválokon pedig egyre jobb és jobb időpontokban koncertező csapatok szintjére. Ami nyilván az egyszerű, azonnal fülbemászó daloknak volt köszönhető, és persze a masszív színésznői képességeit énekesként is hasznosító Péterfy Bori karizmájának.

 

Az új lemezen ismét a zenekarvezető-dalszerző Tövisházi Ambrus szinte már védjegyszerűvé vált gitáros, sanzonos popzenéje hallható, kicsit borultabb, kormosabb, füstösebb dalokkal – azzal a különbséggel, hogy Lovasi most csak egy számban tűnt fel szerzőtársként (személyes kedvencemben, a Jó reggelt, Boriban), a Love Band pedig nagyobb szerepet kapott a dalszerzésben, és még egy vadonatúj szövegírót, Hujber Szabolcsot is sikerült „leigazolni”.

A 2 komolyabban vett, de korántsem komolykodó lemez, amin a kicsit sötétebb árnyalatok mellett a játékosság és az optimistábban popos zenei világ is megmaradt. Az új anyag a három lassabb tételt leszámítva sokkal dinamikusabb, lendületesebb, karcosabb, mint az elődje volt – némiképp olyan, mintha egy film noir stílusban készült animációs mozi kísérőzenéjét hallanánk (a legjobb példák erre: Bűvös vadász, Ájultan fekszem veled, Fekete párna). Ezúttal ugyan nincs annyi sláger, mint az első albumon (bár a Téged nem vagy az Egyedi Péterrel, az Óriás frontemberével rögzített Újraélesztő azonnal hat), de az ötletes koncepció és a karakteres dalok révén a 2 máshogy lett erős (kerek, egységes és szerethető) lemez.

Megadó Kiadó, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.