"Lennon megcsókolta a lábamat" - Jerry Lee Lewis rockikon

Zene

A rock 'n' roll ön- és olykor közveszélyes "őrültje" a hetvennégy esztendős Jerry Lee Lewis. Széttört zongorák, rejtélyes halálok, tekintélyes fegyver- és pipagyűjtemény szerepelnek "bűnlajstromán". Két felesége és két fia is baleset áldozata lett - szakmailag pedig akkor került padlóra, amikor házasságra lépett tizenhárom éves unokahúgával, Myra Gale-lel. Az ötvenes évek hajnalán gospel, country, blues és boogie-woogie hatásokra forradalmasította választott stílusát. A Great Balls Of Fire-től a Last Man Standingig megtett úton (Louisianától, ahol született, Nesbitig, ahol manapság él) örök lázadó maradt. A The Killer néven azonosított rocklegendával annak apropóján beszélgettünk, hogy hamarosan, július 20-án (húga, Linda Gail Lewis társaságában) harmadszor és vélhetően utoljára izzítja fel a magyar közönséget a Papp László Budapest Sportarénában.

Magyar Narancs: Elvis mondta önről: ha úgy tudnék zongorázni, mint Jerry Lee, felhagynék az énekléssel. Volt kettejük között féltékenység?

Jerry Lee Lewis: Nem. Ha úgy tudtam volna énekelni, mint Elvis, felhagytam volna a zongorázással. Közös lemezkiadónk volt Memphisben, a Sun Records. Megpróbáltak rivalizáltatni minket. Nem sikerült.

MN: Igaz, hogy egy részeg éjszakán a kaput bedöntve hajtott be Elvis gracelandi birtokára, és fegyvert fogott a testőrökre?

JLL: Valamiért beszélni akart velem. Azt hiszem, épp egy partira voltam hivatalos hozzá, de későn értem oda. Elvis már aludt, és mint később kiderült, amikor felriasztották, egyáltalán nem volt dühös rám. Szóval, több benne a legenda, mint a valóság.

MN: Ha most találkozhatna vele, mit mondana neki?

JLL: "Gyerünk, haver, csapjunk bele! Játsszunk egyet!" Tutira eltalálnám az ízlését. Kár, hogy ilyen korán ment el, túl sok tehetség adatott neki. Nem bírt vele.

MN: Little Richarddal és Chuck Berryvel együtt startoltak a rockzenében. Önre kik hatottak a leginkább?

JLL: Sokan, de azért mindenekfelett a régi jó öreg bluesénekesek, mint Al Jolson, Jimmy Rogers és Hank Williams. Emlékszem, volt egy afroamerikai blues és r&b klub, a Harvey's Big House, ahol többek között B. B. King is játszott. Elbújtam a zongora alá, a nagybátyám talált rám, óriási botrányt csapott. Anyámnál kiverte a biztosítékot, hogy mit keresek én a fekete zenészek között.

MN: Tizenöt évesen még papnak készült.

JLL: Már akkor is zenebonáltam. Gospellel kezdtem a templomi kórusban. Bibliaiskolába jártam Texasban. A fene se akart prédikátor lenni. Kizárólag a zene érdekelt. Boogie-woogie-s stílusban adtam elő a My God Is Real című himnuszt. Amikor a tanáraim megtudták, kitört a botrány. El is tanácsoltak, Istennek hála.

MN: Hisz Istenben?

JLL: Soha nem hagytam fel a hittel. Biztos voltam abban, Isten nem ellenzi, hogy rockzenész legyek. Elvégre a zenével tudok örömet szerezni az embereknek.

MN: A rockzene első nagyvadjának is hívják. Mit jelent önnek a rock 'n' roll?

JLL: Képtelen lennék nélküle élni. A rock és a country szívből jön, többé-kevésbé a gospel is.

MN: Hogyan ragadt önre a "gyilkos" becenév?

JLL: Még az iskolában az egyik sráccal valamin összebalhéztunk. Félrehívott, és azt mondta, gyere, te "gyilkos". Nincs vele semmi bajom, hogy ez lett a becenevem. Igaz, ma sem értem, hogy mivel érdemeltem ki. Elvégre nem vagyok gengszter.

MN: Mikor érezte először, hogy letett valamit az asztalra?

JLL: Talán amikor kijött a Crazy Arms lemezen, és először játszották a rádióban. Aztán jött a többi lemezsiker, a díjak, a fellépések, a turnék, az életmű-Grammy, miegyéb.

MN: Kis híján a karrierjébe került, amikor elvette tizenhárom éves unokahúgát. Hogyan élte meg a szakmai mellőzést?

JLL: Azokban az időkben egyik rádióállomás sem játszotta a dalaimat, a telefonom sokáig nem csörrent meg. Bántott a dolog, de nem haltam bele.

MN: Üti-veri a zongorát, felemeli, táncol rajta, olykor felégeti.

JLL: Utánozhatatlan vagyok. Handabanda, hogy zongorákat gyújtok fel. Egyszer történt, 1957-ben, amikor Chuck Berryvel játszottam. Amúgy volt, hogy a két kezemmel vertem szét a zongorát, letoltam a színpadról, vagy épp az óceánban landolt Floridában. Csak azért csináltam, mert nem voltam vele megelégedve.

MN: Mit gondol a Great Balls Of Fire! című, 1989-es életrajzi filmről?

JLL: Dennis Quaid jó színészi munkát végzett benne - de nem igazán ismertem magamra. Senki nem játszhatja jobban Jerry Lee Lewist, mint maga Jerry Lee Lewis.

MN: Vannak barátai a show-business, a zene világából?

JLL: Kris Kristofferson jó barátom. Õ közreműködik a Mean Old Man című legújabb lemezemen, ami visszatérés a countrygyökerekhez. Augusztusban jön ki.

MN: 2006-ban, tíz év hallgatás után, vagy két tucat nem akármilyen zenésszel rögzítette Last Man Standing című albumát. Bruce Springsteentől Eric Claptonig, Neil Youngtól Mick Jaggerig, B. B. Kingtől Kid Rockig megannyi legendával duettezik rajta.

JLL: Nem az én ötletem volt, hanem a produceremé meg a lányomé, Phoebe-é, aki az én jobbik felem. Fél évszázad huszonegy dalban elmesélve: annak a bizonyítékául, hogy még mindig jelen vagyok. Noha már öregen, de elnyűhetetlenül.

MN: Mick Jaggerrel és Keith Richardsszal nemrégiben is együtt dolgozott.

JLL: Õk valahol a gyerekeim, habár, ha jól számolom, már majdnem olyan öregek, mint én. Micket például még kezdő korában ismertem meg. Kénytelen vagyok elismerni a tehetségét.

MN: Hat házassággal a háta mögött manapság mi a véleménye a nőkről, a párkapcsolatokról?

JLL: Hétszer nősültem. Aki mer, az nyer alapon. Igyekeztem mindig úriember módján rendezni a kapcsolataimat. Hiszek a házasság szentségében, még akkor is, ha eleget csalódtam. Fontosnak tartom a kölcsönös megértést. Legyen szó nőkről, barátokról, mindig arra törekedtem, hogy az emberek jól érezzék magukat a társaságomban.

MN: Mi volt a legfurcsább élmény, ami egy rajongó részéről érte?

JLL: John Lennon egyszer azt mondta nekem, hogy a rajongóm, és megcsókolta a lábamat. Még ma is zavarba jövök, ha rágondolok.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.