Lemez

Már csak emlék

Lorde: Melodrama

  • - minek -
  • 2017. szeptember 24.

Zene

A még mindig csak 20 éves ír-horvát származású új-zélandi énekesnő (eredeti nevén: Ella Marija Lani Yelich-O’Connor) jelenleg a popzene koronázatlan királynője. Voltaképpen egy tündérmese, hogyan vált még tinédzserként szupersztárrá, hiszen 2013-as Pure Heroine albuma (pontosabban az azon is szereplő Royals) révén kétszeres Grammy-díjasnak mondhatja magát. A négy évvel ezelőtti, sok tekintetben megelőlegezett elismerés elsősorban persze annak szólt, miként képes valaki ennyire fiatalon, ilyen gazdagon tálalt, minden szempontból érett popzenét játszani, ennyire erős dalokat írni, és ilyen elemi erővel és változatos eszközökkel előadni. Most viszont itt a második album.

A beszédes című Melodrama az egyöntetű és csak kissé túlzó megítélés szerint az énekesnő magánéleti töréseit, kudarcos kapcsolatait elaborálja üdítően tanulságos és élvezetes modorban. A keserűséget játékossággal oldja, miközben valósággal tobzódik a felhasznált műfajok, zenei hatás­elemek és megszólalási módok kavalkádjában. Számokon belül is képes tónust váltani, az egészen mély rekedtes-reszelőstől a szinte Kate Bush-féle regiszterekben, magasságokban szárnyalóig. Lorde maga többször is hivatkozott egyik kedvenc előadójára, Grimes-ra, akitől sokat tanult a hang tudatos használatáról, de valószínűleg nem csak ő ihlette, hogy ilyen ügyesen váltson dalokon belül szerepet és nézőpontot, s hogy ezt miként illusztrálja saját folyton változó hangjával. Példaképével szemben (aki a tavalyi Art Angels albumán a szerelmes dal műfaját is kiforgatta a sarkából) Lorde marad a kaptafánál, és a szív fájdalmairól énekel, ami jól is áll neki. Ám vele kapcsolatban jobb, ha elfelejtjük a műfaji sablonokat: a néha jól táncolható, máskor balladisztikus, többnyire elektropop-, neoszintipop-számokban több a csavar, mint egy IKEA-bútorban. A Green Light óriási klubslágerével indít, és az album lendülete később sem torpan meg. A Flume-mal közösen összerakott The Louvre-ban külön csemege a szintiwave-es lecsengés, a Hard Feelingsben néha mintha a NIN húzná a talp­alávalót, a Loveless felütésével egyenesen a The Art of Noise-t idézi meg. Lorde és alkotótársai (a nevesebb közreműködők mellett leg­inkább Jack Antonoff vezető producer) pedig nagyon jó érzékkel passzítják egymáshoz a poptörténetileg is jól alátámasztott zenei elemeket. A kudarcos kapcsolatok utáni magány témáját kétségtelenül ügyesen és szellemesen pertraktáló dalok a lemez második fe­lére sem vesztik el erejüket, sőt, pont a Writer in the Dark vagy a Perfect Places finomabb tónusaival lesz az album csaknem koncep­tuá­lisan teljes, kerek egész.

Universal 2017

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.