Interjú

„Nem kell annyit pakolni”

Bernáthy Zsiga elektronikus zenész

Zene

Édesapja, az éppen 11 éve elhunyt Bernáth(y) Sándor mellett kezdett zenélni, s bár már 28 éve alapember a honi elektronikus tánczenei színtéren, mostanában is meglepő és izgalmas produkciók részese – ezekről beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Édesapáddal közös technozenei duótok (Bernathy & Son) 1994 novemberében indult. Először ő mutatott ilyen zenéket neked?

Bernáthy Zsiga: Ez azt hiszem, kölcsönös volt. Én mindig is ilyen számítógépész típus voltam: tíz­éves koromban kaptam egy kis gépet, és bár nem tudtam, hogy mi az, annyira érdekelt, hogy leültem elé, és azóta sem álltam fel. Akkor még elektronikus zenéről szó sem volt, hallgattam a kazettákat, csak olyan zenéket, amelyeket apám mutatott, és azok között rossz nem akadt. Erre mindig ügyelt, és én is próbálom ezt a hagyományt őrizni.

MN: Figyelemmel követted, hogy ő milyen zenéket csinált a kilencvenes évek elejéig?

BZS: A Bizottság a korom miatt kimaradt, de később, amikor már tudatosan hallgattam zenéket, akkor az Anyácska Ezüst Hangja (Matuska Silver Sound) volt az első zenekara, amire már felfigyeltem. Ez nem is csak a zenéről szólt: minden koncert egy performance volt, gyönyörű díszletekkel, amelyeket ő festett saját kezűleg. Rocknak már nem volt nevezhető, de még elektronikusnak sem, habár volt benne dobgép és Commodore 64-es számítógépes zenei alapok. Amikor először kerültem közelebb szintetizátorokhoz, akkor kiderült, hogy meg is tudom szólaltatni őket. Először egy Yamaha DX–7 – mint utólag kiderült, legendás hangszer! – volt az, amelyből már sikerült saját hangokat kihozni. A gépészetben én voltam otthon, apám meg hozta az ötleteket sorra. Először ez csak játék volt a részemről: akkoriban még rendes punk tiné­dzser voltam. Emlékszem, hogy egyik este még buli volt nálunk, másnap beültünk az autóba hármasban, Széll Lacival, apám gyerekkori barátjával, akinek lemezboltja volt Németországban, és mikor kiértünk, gyakorlatilag egy partin találtuk magunkat, amelyet a lemezbolt alatti pincében tartottak. Ment ez a varrógépzene, fura volt, hogy nem volt hozzá szöveg. Hallgattam, táncoltam, közben meglepett, hogy alig isznak alkoholt, nincs egy fekvő részeg sem a sarokban. Következő nap mentünk tovább Berlinbe, egyenesen az 1994-es Love Parade-re, ahol 800 ezren partiztak, táncoltak egyszerre, színes, papagájtarka ruhákban. A következő utunk már egy hangszerboltba vezetett, onnantól kezdve már nem is volt kérdés: eldőlt a sorsunk. Apám is azt mondta: fiam, ezt kell csinálnunk!

MN: Mennyire volt drága mulatság beszerezni minden szükséges berendezést?

BZS: Néhány, már ereklyének számító alap elektronikus hangszerhez szinte ingyen jutott hozzá (például zenekari társától, Mészáros „Sunyó”-tól), de egy igazi TB–303-asra sokat kellett vadásznunk, és végül csak rohadt drágán tudtuk beszerezni.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?