Szándéknyilatkozat - Az első Mahler-ünnep Budapesten

  • Molnár Szabolcs
  • 2005. szeptember 15.

Zene

Ünnepi hangulatban az ember könnyen elcsábul. Lelki szemeivel látja a kéthetesre duzzadt 10., jubileumi Mahler-ünnepet. A város apraja-nagyja Mahler-lázban ég, szobafoglalás híján hoppon maradt külföldiek rohangálnak kétségbeesetten szállodáról szállodára.
A jubileum alkalmat kínál majd, hogy vissza-tekintsünk. Az első Mahler-ünnep szándéknyilatkozatában foglaltak, íme, egytől egyig megvalósultak, sőt: Budapest az elmúlt évtizedben a Mahler-kultusz kiemelkedő központja lett. Az utópisztikus bevezető után nyilván annak kellene következni, hogy az első Mahler-ünnep semmilyen alapot nem adott a bizakodásra, de el kell keserítenem a mások vegzálásában gyönyörködő olvasót, hogy sem a rendezés körülményei, sem a koncertek tisztes színvonala nem ad alkalmat a károgásra. Igaz, az ünnep másnapján - józanul vagy másnaposan, most mindegy - erősen megcsappantnak érezzük optimizmustartalékainkat.

Az alapgondolat egyszerű és világos. Mahler 1888 és 1891 között azt az operaházat igazgatta, melyben mostanság a Színigazgató című világdrámát próbálják eljátszani - úgy hírlik: blokk-rendszerben. Egyszóval, ő a miénk is. Ráadásul az sem kétséges, hogy a közép-európaiság alapesetének számító Mahlernek itt, a régió szívében a 21. században is van keresnivalója.

Az operaház, Közép-Európa hívószavak mellé odakívánkozik egy harmadik, bár nehezebben kommunikálható fogalom, ez pedig a modernizmus. Nem tudjuk pontosan, hogy miben is áll a 20. század modernizmusa, de az elég világosan látszik, hogy e modernizmus kulcsfigurája - és nem csak a zenészek számára - Gustav Mahler volt. Művének megértése és e műhöz való viszonyunk tisztázása alapvetőnek tűnik. És e tisztázás éppúgy célja a Mahler-ünnepnek, mint a Mahler-fanok kenyérre kenése. Utóbbit jó koncertekkel letudhatjuk (ez sem csekélység), előbbivel azonban vannak gondok. Nehéz lesz Mahler ürügyén azt a szellemi izgatottságot előidézni, mely lázban tartja mind a filológus népet ott, ahol - ahogy hivatalos helyeken mondani szokás - sem a személyi, sem a tárgyi feltételek nem adottak. Sajnos Budapest egyhamar nem lesz a Mahler-kutatás, -filológia fellegvára. Kevésbé tűnik kockázatosnak a művész örökségének zenei reprezentációja. Schönbergtől Berióig szép számmal akadnak példák, és valószínűleg az sem okozhat gondot, hogy a legfrissebb kortárs kompozíciók felől közelítsünk az életmű egy-egy darabkájához. Ez az elgondolás hosszú-hosszú időre biztosíthatná a majdani Mahler-ünnepek repertoárjának frissességét, nyitottságát, izgalmát.

Az ünnepalapítók szándékának komolyságát nehéz megkérdőjelezni. Sehol semmi slamposság, igénytelenség vagy ügyetlen kommunikáció. A fesztivál Henry-Louis de La Grange személyében a nemzetközi Mahler-kutatás legnagyobb tekintélyét tünteti fel tanácsadóként, a párizsi Gustav Mahler Zenei Archívum kiállítása pedig ízléssel tálalt és szép dokumentumanyaggal ismertette meg a budapesti közönséget. A fesztivál könyvészeti és tartalmi szempontból is igen igényes, kétnyelvű Mahler-könyvet jelentetett meg (baráti áron, 1500 Ft-ért), mely egyben a műsorkalauz szerepét is betöltötte. Öt külföldi énekes vendégszereplése pedig biztosította a koncertsorozat nemzetköziségét.

A program két megismételt estből állt. Szeptember 6-án és 8-án Mahler II. szimfóniája, 7-én és 9-én pedig Tihanyi László és Luciano Berio művei mellett a Dal a Földről kuriózumnak számító kamara-zenekari átirata hangzott el. Magam 6-án és 7-én mentem el a koncertekre. A 2. szimfónia után felemás érzésekkel indultam haza. A mű különböző kompozíciós tervek egybeboronálása után jött létre, meglehetősen hosszú idő alatt. Mahler a mű befejezésével úgy döntött, hogy ez a heterogén anyag végérvé-nyesen egyetlen művé forrt össze, a szimfónia innentől kezdve nem részletek laza halmaza, hanem megbonthatatlan egész. Vajon egy interpretációnak arról kell tudósítania, hogy a mű milyen viszontagságos módon jött létre, vagy arról, hogy milyen formában "van"? A válasz egyértelműen az utóbbi. Fischer Iván minden tételhez talált kulcsot, a Fesztiválzenekar szépen játszott, a Magyar Rádió Énekkara egy-két férfias felhördülést leszámítva megoldotta feladatát, és az iszonyatos ruhákba öltözött vendégszólistákra (Lisa Milne, Birgit Remmert) sem panaszkodhatunk. A szép részletmegoldások azonban nem vittek közelebb az egészhez, végül nem derült ki, miért is játszották el ezt a monumentális remekművet az első hangtól az utolsóig. Az említett kötetben La Grange egy szép tanulmányában rámutat, hogy Mahler a sok egymástól el-ütő és mégis összekeveredő elemet egységes és tökéletesen koherens egésszé tudta építeni, bár ennek logikája nem tárul fel azonnal a felkészületlen hallgató előtt. Különösen akkor nem - tehetjük hozzá -, ha e szervezőlogika kifürkészésében nem szegődik társául, kalauzául az interpretáló művész. Péteri Lóránt az ünnephez kapcsolódó rádió-előadásban úgy fogalmazott, hogy a "II. szimfónia kétségkívül úgy van megkomponálva, hogy a szó megjelenésének pillanata szükségszerűnek, jelentőségteljesnek és új távlatot nyitónak tűnjék". Nos, ez az interpretáció számomra nem igazolta, hogy a három tisztán hangszeres tétel után miért is következik két vokális. Pedig az altszólista belépése gyönyörű volt, Fischer Iván itt és a szimfónia más helyein is ugyanolyan gyengéden bánt az énekeseivel, mint Mahler: hangjukat oboával cirógatta vagy puha vonósdunnába bugyolálta. De mi végre e pillanatnyi gyönyör?

A következő nap ősbemutatóval kezdődött. Tihanyi László Mahler csodakürtje című darabjában Mahler levelezéséből és egy Csodakürt-versből összeállított szövegmontázst zenésített meg. Úgy éreztem, hogy az alkotói ihlet ezúttal megállt a szövegegybecsengések talált tárgyainál, és a zenei megvalósításra Tihanyihoz mérten kevés invenció maradt. Meglepő volt viszont Luciano Berio Népdalok énekhangra és kamarazenekarra nevű alkalmi kompozíciója. A mű éppúgy helytállt volna a diósgyőri Kaláka-fesztiválon, mint itt. Az érintetlenül hagyott népdalokat egy pódiumérzékeny olasz bestia, Cristina Zavalloni énekelte. Néha kicsit modorosan, de az ünneplést megérdemelten zsebelte be. A szünet után a Dal a Földről kamarazenekari átirata következett. Az első és második hallásra is fura ötlet Schönbergtől származik. Nem sokáig jutott az áthangszerelésben, a munka dandárja Rainer Riehnre várt, aki 1982-ben fejezte be. Nagy empátiával figyeltem, hogy egy ilyen vállalkozás szinte kizárólag a lemondásokról szól, s mint ilyen, rendkívül heroikus. Az előadás is az volt.

Művészetek Palotája, szeptember 6-9.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.