"Békés, boldog, igénytelen nép"

Dürrenmatt: János király

  • Csáki Judit
  • 2011. március 17.

Színház

A színpadkép már az első pillanatban ígéretes - aztán szerencsére nem ezt az ígéretet váltják be. Az első jelenet első részében ugyanis János király ül velünk szemben a trónon, rajta palást, alatta jól látszik a sötét öltöny s a kék nyakkendő, kezében jogar és országalma, és úgy mosolyog, hosszan ráadásul, hogy rögvest előhívja bennünk az azonosítási reflexet: tudjuk, ki ő, naná. Nevetünk engedelmesen, jó közönség vagyunk.

De aztán megmozdul Bagossy Levente díszletének legfontosabb eleme, a több síkban egymás mögé felrakott vörös színházi bársonyfüggöny, és előbb a király anyját, Eleonórát és unokahúgát, Blankát látjuk merev testtartással és hibátlan eleganciával - Ignjatovic Krisztina súlyos palásttal-köpennyel kombinált modern ruhájában - a király mögött; az újabb bársonyfüggöny a vörös hóhérsapkás katonákat fedi föl, majd a legutolsó néhány akasztott embert: előttünk az uralkodás szertára. És ez még csak Plantagenet János, Anglia legitimitászavarral küzdő uralkodójának háztartása. A másik, ehhez az elsőhöz a megtévesztésig hasonló uralkodói holdudvar, a II. Fülöpé csak később tárul elénk.

Dürrenmatt János királya Shakespeare drámája nyomán született, aktuálpolitikai céllal; a "politika komédiája" lett belőle, tézisdráma, melynek tézise pofonegyszerű: a politika mocskos, cinikus játék, a politikusok disznók, kispályás gazemberek, akik pillanatnyi érdekük vagy éppen rosszkedvük szerint tákolnak békét vagy háborút, ahogy lepukkant tákolmány minden udvar is: deszkák, szögek, billegő trónusok. Bagossy László rendezése ezt a mostanság igen virulens közhelyet intenzív, pergő, sűrű előadásban tárja elénk, azzal a meglepő eredménnyel, hogy harsányan röhögünk mindazon, amin mostanában csöppet sincs kedvünk röhögni. János király és Fülöp király adja-veszi, rabolja-túszul ejti egymás rokonságát, valamint Anglia és Franciaország különféle vidékeit és városait, katonákat masíroztat innen oda és onnan ide, embereket gyilkoltat halomra, miközben ők maguk is foglyai az önmaguk által előidézett helyzeteknek. Libikókajátékukban gyorsan köttetnek és múlnak az alkuk, s az istenadta népre mindegyikük nagy ívben tojik. Nem véletlenül jut eszünkbe Weöres Sándor Dürrenmatténál sokkal mélyebb darabja, A kétfejű fenevad, amelyben ugyancsak két, olykor három aspiráns tépi-cibálja az országot - történetesen a miénket; ott a mi bőrünkre megy a játék, és mi - mármint ez a bizonyos istenadta nép, illetve annak képviselői - vagyunk a tükre az egész hatalmi perpatvarnak, bennünk láthatják meg önmagukat. Dürrenmattnál a nép hallgat vagy ordibál, de a királyi szintről nézvést mindenképp passzé; tömegesen és észrevétlenül, vagyis a "takarásban" halni, ahhoz van joga.

Pedig a darab egyik fontos szereplője, a Fattyú - Plantagenet-sarj, Oroszlánszívű Richárd balkézrőli fia - éppen a nép hatalmi harcban való használhatóságára figyelmezteti János királyt, aki mint valami sosem látott állatfajra csodálkozik ránk a kivilágított nézőtéren. De a Fattyú sem tart sokat rólunk: törpének, némán bámuló, passzív törpeseregletnek tart bennünket, és ezt jól a pofánkba is vágja, amikor kiderül számára, hogy hiába van több esze az összes királyi udvarnál együttvéve, mégis lepottyan az uborkafáról, ki a hatalmasok közül.

Bagossy rendesen elrajzolja a politikusokat és mesterkedéseiket: Görgey Gábor földúsított, mához igazított és jól, vagyis a célra húzott szövegét - dramaturg: Gáspár Ildikó - lazán beszélik a színészek, és társítanak hozzá meghatározó mimikát, gesztusrendszert, amit kell. János Debreczeny Csaba alakításában egyrészt anyuka fiacskája - ezt, mondjuk, Pogány Judit impozáns-kardos Eleonórája mellett nehéz is lenne megúsznia -, másrészt mindenáron király akar lenni/maradni; még saját alkotmánnyal, a Magna Chartával is előrukkol, de ezenkívül inkább csak változékony és felszínes eltökéltséget és eszköztárat tud fölvonultatni. Érzékeny alakítás - akárcsak Gálffi Lászlóé Fülöp szerepében, aki iróniát, megalkuvást, gyávaságot és nemtörődömséget váltogat mély szaktudással, nagy-nagy tehetséggel, megrázóan kortársi politikusköntösben -, és szépen engedi eluralkodni önmagán az úgynevezett ártatlan cinizmust, amelynek eluralkodásában szinte semmi tevőleges szerepe nincsen: így hozta az élet és a halál, ugye. Für Anikó Konstancia, Oroszlánszívű Richárd özvegye szerepében az ő báb-kisfiával, Arthurral az ölében hadakozna az angol trónért, végzetük szükségszerű lépés a hatalmi sakkjátszmában. Ennek egy másik figurája, a púpos és sánta Izabella hozzámegy Jánoshoz akarata ellenére - és Takács Nóra Diána a faarcot és pengeszájat használja jellemzésére. Polgár Csaba Fattyúja mintha a közeli kormányintézményekből szaladt volna ide egy körre: simulékony, eszes, gátlástalan - és ráfarag. A szálakat látszólag a milánói bíboros tartja kézben; Mácsai Pál éles és tiszta játékában nemcsak gátlástalanul, hanem hatékonyan érvényesíti a legfőbb, vagyis isteni érdeket: a sajátját.

De a valóságban egy kétfunkciós szolga kezében fut össze minden: Máthé Zsolt Pembroke-ot és Chatillont, mindkét király első számú alattvalóját játszva, sárga Anjou-liliomos és kék nyakkendőt váltogatva szaladgál a két térfél között. Közben flegmán és mellesleg - parádés alakítás, és emlékezetünkbe idézi Mácsai Pál főiskolás berobbanását egy réges-régi János királyban - kihozza magát győztesnek: lehet találgatni hazafelé.

Rohant az idő, jól szórakoztunk.

Örkény Színház, március 12.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.