Színház - Megint jönnek - Neil Simon: Pletykafészek

Zene

Neil Simon, az amerikai vígjátékírás szent örege 1988-ban, két lírai hangvételű, önéletrajzi "nagy dobás" (Broadway Bound, 1986; Lost in Yonkers, 1991) között mintegy lazításképpen írta meg bohózatát a gonoszkodó szóbeszéd és a baráti falazás mélyen emberi jelenségeiről. A darab annak idején szolidan tisztes sikert aratott a Broadway-n, a Rumors azóta is rendre fel-felbukkan az Egyesült Államok közösségi játszóhelyeinek repertoárján, s épp egy kerek esztendővel A 88. utca foglyainak nyomában most a minőségi bulvárt kísértő Centrál Színház is műsorára tűzte a Pletykafészekként magyarított kétfelvonásos bohózatot.

Neil Simon, az amerikai vígjátékírás szent örege 1988-ban, két lírai hangvételű, önéletrajzi "nagy dobás" (Broadway Bound, 1986; Lost in Yonkers, 1991) között mintegy lazításképpen írta meg bohózatát a gonoszkodó szóbeszéd és a baráti falazás mélyen emberi jelenségeiről. A darab annak idején szolidan tisztes sikert aratott a Broadway-n, a Rumors azóta is rendre fel-felbukkan az Egyesült Államok közösségi játszóhelyeinek repertoárján, s épp egy kerek esztendővel A 88. utca foglyainak nyomában most a minőségi bulvárt kísértő Centrál Színház is műsorára tűzte a Pletykafészekként magyarított kétfelvonásos bohózatot.

"Plusz két fő" - ezzel a bevált cselekménybonyolítási technikával hozza lendületbe színművét Simon, midőn biztos ütemérzékkel házaspárok sorát érkezteti a színpadra, azaz New York város alpolgármesterének 10. házassági évfordulójára. A láthatatlan vendéglátó vérző füllel fekszik valahol a díszletfal mögött, a feleség, a személyzet és az ünnepi vacsora pedig sehol: ezzel a frappírozó helyzettel kell megbirkózniuk a nyilvános botránytól rettegő, önmagukat és egymást is kímélni óhajtó férjeknek és feleségeknek. Két szereplővel indul, és nyolccal zárul tehát az első felvonás, s a darabgyártás céhes mestere a verbális és a szituációs humor kiadós elegyével göngyölíti elénk bohózatának első felét. A Puskás Tamás által rendezett előadás legalábbis olajozottnak mutatja a cselekményt, s bár a haraszt erősen zörög, a színészi csapatjáték olykor már a premier estéjén optimálisan összecsiszoltnak bizonyult. Dacára annak, hogy a szereposztást szemlélve elsőre úgy tűnt, most majd' mindenki valami mást játszik: Nagy-Kálózy Eszter tartós pánikban leledző csacska nejt, Scherer Péter menő pszichiátert, Liptai Claudia színpadi szerepet és így tovább. Mégis, a luxus látszatát felkelteni hivatott kétszintes díszletben (Fülöp Krisztina munkája) a menetrendszerű bohózati rohangálás közepette is kényelmesen megülnek a poénok, s ez határozottan üdítő élmény.

A gondok csak akkor kezdődnek, amikor elfogynak az ajtó előtt várakozó házaspárok, s ez legalább annyira Neil Simon felelőssége, mint az aktuális előadás létrehozóié. A szerző ugyanis érdemleges ötlet híján "dobja" a felvonásvéget, s így a színen sertepertélő művészeknek sincs más választásuk, mint hogy - rendezői utasításra - emelt hangerejű félperces káoszt teremtsenek a függönyhullás előtt. Az egyik szereplő ráadásul időlegesen süketté is válik, ami persze alkalmat kínál a bohózati félrehallások tömkelegének elővezetésére - egyszerre szimptomatikus és kedvapasztó módon. (Akad még aztán földre boruló eszcájg, ujjak megégetése, miegyéb.) A színvonalesést alighanem maguk a színészek is megérzik, ha másból nem, hát a figurák elmosódásából és a rendezői különötletek (mint amilyen a politikusként színre léptetett Schmied Zoltán hiszteroid moonwalkja) erőltetettségéből. A darab azután még egy utolsó lendületet vesz a Rudolf Péter által előadott "hazudj igazat!" típusú komikus-érzelgős nagymonológgal, hogy aztán újfent egy hevenyészve kidolgozott slusszpoénra ereszkedjen alá a végfüggöny.

Az összbenyomás mindazonáltal kedvező, s több színészi alakítás is formátumosnak tetszett e műgonddal ápolt bulvárfarce-ban. Előrebocsátva, hogy a játékbeli házaspárok összetartozását túlnyomórészt nem hitelesítette a színpadi látszat, a cselekményt indító Nagy-Kálózy Eszter-Simon Kornél kettős elismerésre méltó elánnal vetette bele magát a bohózati expozíció színészt próbáló feladatába, s később is meggyőzően adták szerepeiket. Nagy-Kálózy éppenséggel egészen remekül ötvözte egymással a bénult ijedtséget és a fecsegő modort. Simon Kornél ugyancsak életteli alakként rohant fel s alá, ám utóbb keresztül kellett bohóckodnia magát szerepének süketségi szcénáin, ami olykor méltatlan helyzetben mutatta a rokonszenves fiatal színészt. A játék valóságos mesterének Rudolf Péter bizonyult, aki elsőre ugyan nyakfájásos Keresztapa-imitációt hozott a színpadra, de azért már a kezdetektől uralta a bohózati terepet. Nagystílű, morc riposztokban és energikus kirohanásokban gazdag alakítása Lenny Ganz, a frissen autóbalesetet szenvedett adószakértő, férj és jó barát végmonológjának bravúros előadásával nőtt végérvényesen a mezőny fölé. A remekül poentírozott vallomásnak már-már a szentimentális vonulatát is készpénznek vettük volna, ha épp nem Liptai Claudiára hárul a feladat, hogy gesztusaival fel- és megerősítse a szavaival feleségét mintegy mellékesen újra meghódító dumagép ékesszólását. Sajnos a játékba amúgy látható lelkesedéssel beszálló Liptai mindvégig elsősorban a saját derűjére koncentrált, s a szerepformálás feladatát döntően félpercenként kivillantott alsó- és felsőcombjaira hagyta. Básti Juli és Scherer Péter, vagyis a derékfájós tévészakács Cookie meg a papucsférj és pszichiáter Ernie - öltözékben is harsányan elkülönülő - kettősét a karikaturisztikus túlrajzoltság és a bővérű kedély jellemezte, míg az utolsóként színre érkező házaspár, Schmied Zoltán és Bertalan Ágnes számára már vajmi kevés érdemi játszanivaló maradt. De hát jól tudjuk, a későn jövőknek csak a csontok jutnak - úgy látszik, még a New York-i felső tízezer asztalai körül is.

Centrál Színház, február 18.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.