Színház - Megint jönnek - Neil Simon: Pletykafészek

Zene

Neil Simon, az amerikai vígjátékírás szent örege 1988-ban, két lírai hangvételű, önéletrajzi "nagy dobás" (Broadway Bound, 1986; Lost in Yonkers, 1991) között mintegy lazításképpen írta meg bohózatát a gonoszkodó szóbeszéd és a baráti falazás mélyen emberi jelenségeiről. A darab annak idején szolidan tisztes sikert aratott a Broadway-n, a Rumors azóta is rendre fel-felbukkan az Egyesült Államok közösségi játszóhelyeinek repertoárján, s épp egy kerek esztendővel A 88. utca foglyainak nyomában most a minőségi bulvárt kísértő Centrál Színház is műsorára tűzte a Pletykafészekként magyarított kétfelvonásos bohózatot.

Neil Simon, az amerikai vígjátékírás szent örege 1988-ban, két lírai hangvételű, önéletrajzi "nagy dobás" (Broadway Bound, 1986; Lost in Yonkers, 1991) között mintegy lazításképpen írta meg bohózatát a gonoszkodó szóbeszéd és a baráti falazás mélyen emberi jelenségeiről. A darab annak idején szolidan tisztes sikert aratott a Broadway-n, a Rumors azóta is rendre fel-felbukkan az Egyesült Államok közösségi játszóhelyeinek repertoárján, s épp egy kerek esztendővel A 88. utca foglyainak nyomában most a minőségi bulvárt kísértő Centrál Színház is műsorára tűzte a Pletykafészekként magyarított kétfelvonásos bohózatot.

"Plusz két fő" - ezzel a bevált cselekménybonyolítási technikával hozza lendületbe színművét Simon, midőn biztos ütemérzékkel házaspárok sorát érkezteti a színpadra, azaz New York város alpolgármesterének 10. házassági évfordulójára. A láthatatlan vendéglátó vérző füllel fekszik valahol a díszletfal mögött, a feleség, a személyzet és az ünnepi vacsora pedig sehol: ezzel a frappírozó helyzettel kell megbirkózniuk a nyilvános botránytól rettegő, önmagukat és egymást is kímélni óhajtó férjeknek és feleségeknek. Két szereplővel indul, és nyolccal zárul tehát az első felvonás, s a darabgyártás céhes mestere a verbális és a szituációs humor kiadós elegyével göngyölíti elénk bohózatának első felét. A Puskás Tamás által rendezett előadás legalábbis olajozottnak mutatja a cselekményt, s bár a haraszt erősen zörög, a színészi csapatjáték olykor már a premier estéjén optimálisan összecsiszoltnak bizonyult. Dacára annak, hogy a szereposztást szemlélve elsőre úgy tűnt, most majd' mindenki valami mást játszik: Nagy-Kálózy Eszter tartós pánikban leledző csacska nejt, Scherer Péter menő pszichiátert, Liptai Claudia színpadi szerepet és így tovább. Mégis, a luxus látszatát felkelteni hivatott kétszintes díszletben (Fülöp Krisztina munkája) a menetrendszerű bohózati rohangálás közepette is kényelmesen megülnek a poénok, s ez határozottan üdítő élmény.

A gondok csak akkor kezdődnek, amikor elfogynak az ajtó előtt várakozó házaspárok, s ez legalább annyira Neil Simon felelőssége, mint az aktuális előadás létrehozóié. A szerző ugyanis érdemleges ötlet híján "dobja" a felvonásvéget, s így a színen sertepertélő művészeknek sincs más választásuk, mint hogy - rendezői utasításra - emelt hangerejű félperces káoszt teremtsenek a függönyhullás előtt. Az egyik szereplő ráadásul időlegesen süketté is válik, ami persze alkalmat kínál a bohózati félrehallások tömkelegének elővezetésére - egyszerre szimptomatikus és kedvapasztó módon. (Akad még aztán földre boruló eszcájg, ujjak megégetése, miegyéb.) A színvonalesést alighanem maguk a színészek is megérzik, ha másból nem, hát a figurák elmosódásából és a rendezői különötletek (mint amilyen a politikusként színre léptetett Schmied Zoltán hiszteroid moonwalkja) erőltetettségéből. A darab azután még egy utolsó lendületet vesz a Rudolf Péter által előadott "hazudj igazat!" típusú komikus-érzelgős nagymonológgal, hogy aztán újfent egy hevenyészve kidolgozott slusszpoénra ereszkedjen alá a végfüggöny.

Az összbenyomás mindazonáltal kedvező, s több színészi alakítás is formátumosnak tetszett e műgonddal ápolt bulvárfarce-ban. Előrebocsátva, hogy a játékbeli házaspárok összetartozását túlnyomórészt nem hitelesítette a színpadi látszat, a cselekményt indító Nagy-Kálózy Eszter-Simon Kornél kettős elismerésre méltó elánnal vetette bele magát a bohózati expozíció színészt próbáló feladatába, s később is meggyőzően adták szerepeiket. Nagy-Kálózy éppenséggel egészen remekül ötvözte egymással a bénult ijedtséget és a fecsegő modort. Simon Kornél ugyancsak életteli alakként rohant fel s alá, ám utóbb keresztül kellett bohóckodnia magát szerepének süketségi szcénáin, ami olykor méltatlan helyzetben mutatta a rokonszenves fiatal színészt. A játék valóságos mesterének Rudolf Péter bizonyult, aki elsőre ugyan nyakfájásos Keresztapa-imitációt hozott a színpadra, de azért már a kezdetektől uralta a bohózati terepet. Nagystílű, morc riposztokban és energikus kirohanásokban gazdag alakítása Lenny Ganz, a frissen autóbalesetet szenvedett adószakértő, férj és jó barát végmonológjának bravúros előadásával nőtt végérvényesen a mezőny fölé. A remekül poentírozott vallomásnak már-már a szentimentális vonulatát is készpénznek vettük volna, ha épp nem Liptai Claudiára hárul a feladat, hogy gesztusaival fel- és megerősítse a szavaival feleségét mintegy mellékesen újra meghódító dumagép ékesszólását. Sajnos a játékba amúgy látható lelkesedéssel beszálló Liptai mindvégig elsősorban a saját derűjére koncentrált, s a szerepformálás feladatát döntően félpercenként kivillantott alsó- és felsőcombjaira hagyta. Básti Juli és Scherer Péter, vagyis a derékfájós tévészakács Cookie meg a papucsférj és pszichiáter Ernie - öltözékben is harsányan elkülönülő - kettősét a karikaturisztikus túlrajzoltság és a bővérű kedély jellemezte, míg az utolsóként színre érkező házaspár, Schmied Zoltán és Bertalan Ágnes számára már vajmi kevés érdemi játszanivaló maradt. De hát jól tudjuk, a későn jövőknek csak a csontok jutnak - úgy látszik, még a New York-i felső tízezer asztalai körül is.

Centrál Színház, február 18.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.