Tévésorozat - Nucky vs. Lucky - Gengszterkorzó

  • - ts -
  • 2011. január 6.

Film

Nyilván nem élhetünk az amerikai szervezett bűnözés viselt dolgait tárgyazó mozgóképes termékek nélkül egy percet sem, hiszen mi más is magyarázná, hogy alig három évvel a kelleténél jócskán hosszabb Maffiózók lezárása után az HBO újabb maffiaszériával hozakodott elő - finoman szólva is jelentős erők mozgósításával. Az újabb nekifutás, a Boardwalk Empire minden idők legdrágább, s iménti tételünket - miszerint nem élhetünk... - igazolandó, legjobban várt tévésorozata lett. Hiteléért és sikeréért pedig nem kisebb név szavatol, mint Martin Scorsese.

*

A léc a gengszteres szakágban mindig is magasan volt, de ezúttal különösen, lévén már a címke, hogy "HBO-sorozat" jelent egy elég magas (ráadásul korábbról nem megszokott) nívót, s ezen belül is a Sopranók kalandjai (Maffiózók) az egyik legsikeresebb darab (mi is beájultunk tőle kétszer: Keresztepe, 2004. szeptember 23.; Tony, az Ember Fia, 2008. december 18.). A cifraság a dologban, hogy Scorsese most valamennyire önmagát kényszerült volna felülmúlni, hiszen a Sopranos aligha jöhetett volna létre a Nagymenők nélkül. Csakhogy ami sikerült Scorsese nélkül, vele együtt sajnálatos módon lehetetlen küldetésnek bizonyult - s ennek a nevezett nagyság szerepén túl számos további oka is van (bár, ha nagyon akarnánk, éppenséggel az összest köthetnénk őhozzá).

A sorozat első évadja (mindenki tudja: "be van rendelve" a második is) a múlt század húszas éveinek legelején játszódik, Warren G. Harding elnökké választásakor (1921) köszönünk el a szereplőktől. S ha már az USA 29. elnöke szóba jött, az Atlantic Cityben játszódó sztori pont a nagykönyvben előírt arányban keveri a valós szereplőket a kitaláltakkal, melyek egynémelyikét, mint a Steve Buscemi adta főhőst, Nucky Thompsont hús-vér emberről (adott esetben Enoch L. Johnsonról) formázták, ugyancsak becsülendő alkotói szabadsággal. Mely szabadságra égetően nagy szükség lenne a film egyéb pontjain is, lévén a Gengszterkorzó legnagyobb baja pont az, hogy minden olyan benne, mint ahogy az a nagykönyvben meg van írva.

Márpedig az hétszentség, hogy a mondott "nagykönyv" nem arra szolgál, hogy ától cettig kiolvassuk, hanem arra, hogy időnként, amikor épp nem jut eszünkbe valami, esetleg semmi sem, fölüssük. Szóval arról van szó a filmekben eddig is sűrűn mutogatott korzón, hogy elért immár odáig az alkoholtilalom, s az arra hivatottak (a nevezett helyi erőn túl olyan neves vendégművészek, mint az abszolút kezdő Al Capone, az ugyancsak junior menedzseri státuszban zúzó Salvatore Luciano, Meyer Lansky és a kevésbé hírhedt többiek) megpróbálják kihozni belőle a lehető legtöbbet. Miközben persze élik a gengszterek érthetően problematikus magánéletét (van köztük néhány kisebbségi körökből szalajtott egyén például, hogy kicsinyt se szakadjunk el a legkorszerűbb nagykönyvtől), nő- és férfiügyekbe keverednek, de legszívesebben hatalmi játszmákkal múlatják az időnket.

Minden a helyén van az utolsó szögig, Steve Busceminek olyan cipője van, amiben minden gengszterfilmben felléphetne, élire vasalva mindene, a haja lenyalva: a Gengszterkorzó első látásra is nyilvánvalóan a műfaj dizájnközpontú - igen széles - ágához sorolható. Csakhogy az ebbéli tökély - nem lévén mellépakolva semmi, konkrétan se gondolat, se akció - egy (igen hamar, már a hosszú mozifilm hosszúságú pilotban elérkező) ponton egyszerűen nevetségessé válik: olyan lesz az egész, mint egy rosszul vagy inkább csak felibe-harmadába kitalált panoptikum, melyben a vállán óriási terheket cipelő Buscemi önmaga igyekvő, bár merev karikatúrájaként simul bele a díszletbe.

Az is lehet, hogy az írott alapanyaggal van a baj, bár bizonyítékaink nincsenek - a helyi szerző húsz éven át írta városa s a véle szorosan összefonódó szerencsejáték-ipar igaz és bizonyára szép történetét, s erre az alapra húzták fel Scorseséék a sorozatot (a Maffiózók egyik írója, Terence Winter döntő jelentőségű közreműködésével - ne feledjük azért, hogy a Maffiózók mindenki előtt David Chase műve), hozzáadva némi szexet és privát életi kenykődést. Ezek pedig az HBO-sorozatok fő gyengéi. A szex mindig afféle "bátorkodás", egy alapvetően és mélyen prűd szemlélet igyekszik merésznek látszani, de ez csak a dramaturgiai léptékű túladagolásban jelentkezik; ciki volt az ilyesmi még a Rómában is. És sajna ugyanezt mondhatjuk el kábé a magánéleti szálakról is, közhelyesek és álszentek, mint szinte mindig, ez vágta haza az egyébként kitűnő The Pacific - A hős alakulat majd' felét is. S ha ehhez még hozzácsapjuk az akciójelenetek szembeszökő impotenciáját (itt megint csupán arról a prüdériáról van szó, amit tán ez a műfaj, a gengszterfilm tűr a legkevésbé), akkor eljutunk a Gengszterkorzót leginkább jellemző sajátossághoz: a míves semmitmondáshoz.

Hogyhogy így esett? Hiszen Martin Scorsesének egyszer már (a Pileggi-adaptációkkal - a Nagymenők és a Casino) sikerült friss vért pumpálnia a halódó gengszterszcénába. Nos, alkalmasint ez sem így van, a Maffiózók - mint afféle összegző igényű mű - az, ami homlokegyenest ellenkező alapállásból föl bírt nőni A Keresztapa mellé, még akkor is, ha mint mondtuk (illetve Michael Imperioli mondta egy interjújában), a Nagymenők nélkül nem is lenne Maffiózók. De ne legyünk igazságtalanok Scorsesével, hiszen ő már szinte visszakézből adott egy tökéletesen adekvát választ az itt opus magnumként kezelt 1972-es Coppola-filmre az 1973-as Aljas utcák leforgatásával. Ott már le lettek ráncigálva a maffiózók a romantikus hős piedesztáljáról, bele egyenest a sárba, ahol valószínűleg van is a helyük. Az ilyen omnipotens alakokra, mint Nucky Thompson vagy Vito Corleone felépített hőstörténet egyszer és csakis egyszer, A Keresztapában ment át; Scorsesének régen sem volt pálya meghatódni a nagy dolgoktól: mekkora bukta volt például a New York bandái?

Nem, a Gengszterkorzó nem lesz semekkora bukta, hiszen a költségvetésében az efféle bajok elhárítására is nagyvonalú összeg lett beállítva. S a nézők is hajlamosak futni a várakozásaik után.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.