mi a kotta?

Tiszta fehérneműben

  • mi a kotta
  • 2015. december 12.

Zene

„Joseph Heyden belső tisztviselőnek minősül, és akként kezeltetik. Ezért a Herceg Úr Őfőméltósága kegyesen bízik abban, hogy magát a hercegi udvarhoz tartozó, tisztességes belső tisztviselőhöz méltóan, józanul viseli, s alárendelt zenészeit nem brutálisan, hanem higgadtan és szerényen, nyugodtan, derekasan vezeti majd, kivált, ha magas uraságok előtt muzsikálnak. A másodkarmester alárendeltjeivel egyetemben mindig uniformisban tartozik megjelenni; gondoskodjék továbbá Joseph Heyden arról is, hogy nemcsak ő maga, hanem mind a hatáskörébe tartozók is mindig tisztán, az előírásnak megfelelően, fehér harisnyában, tiszta fehérneműben, rizsporosan, copffal vagy vendéghajjal, de mindenesetre egyöntetűen mutatkozzanak. Éppen ezért, mivel a többi muzsikusok a másodkarmesterhez igazodnak majd, olyannyira mintaszerűen kell viselkednie, hogy alárendeltjei az ő jó tulajdonságairól példát vehessenek. Kerüljön tehát Joseph Heyden mindenfajta bizalmaskodást, közös evés-ivást s egyéb bizalmas érintkezést a muzsikusokkal, hogy az őt megillető tiszteletet el ne veszítse, hanem azt megtartsa, hogy alárendeltjeit annyival is könnyebben rábírhassa a kötelező engedelmességre, amelynek hiánya kellemetlen következményekre, félreértésekre és huzakodásra vezethet.” Ilyen és ehhez hasonló passzusokat tartalmazott Haydn eszterházai szerződése 1761-ben, melyben értelemszerűen e kitétel is szerepelt: a másodkarmester köteles „Őfőméltóságának tetszése szerinti műveket komponálni”. Az Óbudai Danubia Zenekar mesélős sorozatának szombati koncertje épp Haydn alkotói pályájának e parancskövető és oly termékeny korszakát teszi majd érzékletessé a szerződésből is ismerős Herr Heyden alcím jegyében (BMC, november 14., hét óra).

Haydn az Esterházyak, Liszt Ferenc pedig a weimari nagyherceg szolgálatában emelte új szintre a maga művészetét, ám időközben nagyot változott a világ, s így az urát mindhalálig tisztelő Lisztre természetesen már nem nehezedtek ily megalázó kötelmek. Weimari korszakából való a Mazeppa is, s ez a megvadult ló módjára magával ragadó szimfonikus költemény (sztoriját Vernet képén mutatjuk) indítja majd a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának vasárnapi koncertjét, ahol a karmester Kocsis Zoltán lesz (Zeneakadémia, november 15., fél nyolc). A Mazeppa nyomában Bartók Fiatalkori hegedűversenye is felhangzik majd, méghozzá Kelemen Barnabás szólójával!

Bartók-mű szerepel annak a kamaraestnek a középpontjában is, amely csütörtökön a Zeneakadémia egyik legendás, s majd’ nyolcvan évvel ezelőtti koncertjét fogja „megismételni” (Zeneakadémia, november 12., fél nyolc). 1936. március 3-án az Új Magyar Vonósnégyes egy Beethoven- és egy Mozart-mű között megtartotta Bartók 5. vonósnégyesének magyarországi bemutatóját, s ezt az – utolsó számban Fischer Annie részvételével is gazdagodó – programot most a Keller Kvartett és Bogányi Gergely közös muzsikálása fogja megidézni, a 140 esztendős Zeneakadémia tiszteletére.

S végül essék szó 2015 kissé elhanyagolt évfordulós komponistájáról, a száz éve elhunyt Alekszandr Szkrjabinról! A filozófiában, sőt a teozófiában mélyen elmerülő s a hangokat színekkel összekapcsoló zeneszerző műveiből vasárnap a Fuga kínál egy kora estényire valót: Futó Balázs zongorajátékával, Ignácz Ádám ismertető előadásával (november 15., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.