Lemez

World music: portugál

Zene

fadista, finn bolha, nyugat-afrikai griot – emigránsok dalai a csúcsról.

Claudia Aurora: Mulher do Norte Amíg Portóban élt, Claudiát jobban izgatta a popzene, de miután 2003-ban Bristolba költözött, a hatalmukba kerítették azok a portugál dalok, amelyeket még a nagymamájától hallott. Az örökös elvágyódás vagy éppen a beteljesületlen szerelem dalai. Azt pedig tudjuk, ugye, hogy a honvágynál ritkán adódik biztosabb fedezet egy fadoénekes számára. Nem is kellett sokat várni, hogy a gitáros Javier Morenóra támaszkodva szárba szökkenjen Claudia dalszerző és előadó-művészete.

2011-ben, amikor a debütáló Silêncio című albuma kijött, kapásból a legkeresettebb fadisták közé került. A következő évben a WOMAD fesztiválon súlyosbította hírét, ahonnan a Royal Festival Hallba vezetett az útja, hogy az egyik legrangosabb koncertteremből sugározhassa koncertjét a BBC Radio 3. Aztán végigturnézta Angliát, elugrott többek közt Dél-Koreába, majd eljött az ideje, hogy újabb albummal bizonyítson.

Ami most látott napvilágot a napokban. A döntő pozíciókban nem változott Claudia zenekarának a felállása: Javier Moreno és Bernardo Couto a két gitáros, Jon Short bőgőzik, csak ezúttal Kate Short csellózik, illetve a buzukis Pavlos Carvalho és a harmonikás João Barradas is beszállt. Ez a hangszerelés és Claudia mérhetetlenül keresetlen éneke számomra a korai Madredeus kortárs fadóját idézi, de persze pompásan boldogul ez az album mindenféle párhuzam nélkül. Tizenkét számának legalább a fele ellenállhatatlan „károsodásokat” okoz: a hát borzong, a szív összeszorul, a torok fojtogat. Egyszóval, Claudia műve mentes a szenvelgéstől, vegytiszta – és mértékletes arányérzékkel adagolt – fájdalmat kínál. (Red Orange Recordings, 2016)

 

 

 

 

 

Sampo Lassila Narinkka: In Strange Lands A finn bőgős, Sampo Lassila – aki gereblyén, habverőn és tojásszeletelőn is biztos kézzel játszik – az első finn bolhapiacról nevezte el Narinkka nevű zenekarát. Ami a piacot illeti, az 1929-ig működött a város keleti, multikulturális részén, ami pedig Lassila trióját, az az ottani kacatok közt az európai klezmerszíntér egyik legelragadóbb hangvételére talált. Nem beszélve arról, amit Lassila belegyúrt.

Az ő klezmerét ugyanis mélyen megérintette mindenféle más muzsika. Finn is, szláv is, latin is – a népzenék és a kortárs kamarazenék különféle területeiről egyaránt. De ez semmi, hiszen mindemellett Lassila kompozíciói afféle „filmzenék”, melyeknek mind megvan a maguk „jól látható” sztorija is, ezúttal a ki- és bevándorlás tematikájából. Ha már 1870 óta több mint egymillióan emigráltak Finnországból… A Contabile hősét, a fiatal Helént, palermói szerelme késztette maradásra, és boldogan éltek volna, ha Sergióval nem számol le a maffia. A Colonia Finlandesa Matildája és Mattija – százhúsz családdal egyetemben – Argentínában próbált a paradicsomra találni, de csak pár percnyi kegyelemre futotta, míg belefeledkeztek egy tangóba. És így tovább… a finn isten háta mögötti Palkanóig, ahol bosnyák ácsok istentelenül tüzes partikat rendeznek szombat esténként már vagy százötven éve.

2013-ban, amikor a Sampo Lassila Narinkka első albuma, a Suomiklezmer kijött, egy lyukas garast sem tettem volna arra, hogy a finomsága überelhető. De most rátettek még egy lapáttal, ide a bökőt. Sőt, ha szétnézünk a világban, nem sok példát találunk arra, hogy egy szolid zenei befolyásból ilyen sajátos és burjánzó univerzumot teremtsen egy akusztikus trió. (Melybe Lassila mellett Aleksi Santavuori brácsával, Harri Kuusijärvi pedig harmonikával teszi a magáét.) Melankólia és humor, magasság és mélység, helyi érték és univerzalitás, csak leshetünk, mint a moziban… És közben persze azonnal peregni kezd a saját filmünk. (Narinkkaattori Records, 2016)

 

 

 

 

 

 

Kimi Djabaté: Kanamalu Kimi Djabaté ősei vándorzenészként érkeztek Bissau-Guinea területére, s maradtak ott az egyik legtekintélyesebb griot családként. Ez annyit jelentett, hogy Djabaténak hároméves korában megkezdődött a zenei képzése, előbb balafonon, majd a nyugat-afrikai hárfán (magyarul: kora), s közben levezetésként mindenféle dobokon. 1994-ben a bissau-guineai nemzeti táncegyüttessel Európában koncertezett, és úgy megtetszett neki ez a világ, hogy Portugáliában ragadt. Előbb háttérzenészként boldogult, majd 2005-ben összehozta az első szólóalbumát (Teriké), de az akkor még visszhangtalan maradt. Nem úgy a négy évvel későbbi Karam, melyet minden további nélkül az év egyik legnagyobb afrikai dobásaként emlegetett a szakirodalom.

És nagyon sanszos, hogy a Kanamalu esetében sem lesz ez másként. A recept és az íz azonos: jobbára tradicionális hangszerekkel tálalt, könnyedén és édesen mámorító manding muzsikát hallhatunk. Djabaténak rendkívüli érzéke van ahhoz, hogy elkerülje a sziruposodást, és külön díjat érdemel az egyenletesen magas színvonal tartásáért, még ha nem is emelkedik hallatlan magasságokba. Hogy az albumot záró Djaraby-lébe hogyan csöppent egy lisszaboni fadista, azt inkább fedje jótékony homály, de ettől még egy igazán szerethető korongnak örvendhetünk. (Red Orange Recordings, 2016)

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.