Szabadság férfiszabályokkal – Tüdős Klára élete regényben

Sorköz

Az Operaház egykori jelmeztervezőjének neve szinte feledésbe merülne, Bódis Kriszta azonban regénytrilógiában támasztja fel az alakját. A második regényt olvasta el Antoni Rita és írt róla az Olvasni muszáj sorozatban.

Megjelent Bódis Kriszta Istenhegy trilógiájának második része, de rögtön jó hírrel kezdenénk azoknak, akik még nem olvasták az elsőt. Ez a könyv önállóan, az első kötet ismerete nélkül is érthető, élvezhető. De a 2022-ben megjelent Kisasszonyképzőről írtunk már. Ezzel kezdődött a Tüdős Klára (1895–1980) életét bemutató regényhármas, aki jelmeztervezőként, színdarabíróként, táncpedagógusként és falukutatóként befutott nőpionír volt.

Korzón a pokolba. A cím egyszerre utal a társadalmi-történelmi folyamatokra az újabb világégés küszöbén, valamint a főszereplő magánéleti megaláztatásaira. Pedig felületesen nézve olyan szépnek tűnik az életút: jelmeztervezői munka az Operaházban, egy rossz házasság utáni második frigy Zsindely Ferenc államtitkárral, pazarul berendezett istenhegyi villa. De nem mind arany, ami fénylik: Bódis kiterjedt kutatással megalapozott életrajzi regénye tabukat és finomkodást nem ismerő tényszerűséggel tárja fel, hogy milyen viszontagságok rejlettek a címszavak mögött. Tüdősnek, a sokoldalú női példaképnek az élete sikerekkel és küzdelmekkel egyaránt telítve volt.

A második részben életének 1919 és 1941 közötti szakaszát ismerjük meg, a Tanácsköztársaságtól Teleki Pál öngyilkosságáig terjedő időszakban. A helyszínek többnyire az érmelléki Szunyogh-birtok, a Tüdős család lakhelye, Debrecen, valamint a főszereplő választott lakhelye, Budapest közt váltakoznak. Betekintést nyerünk parasztházakba, nagypolgári otthonokba, arisztokrata szalonokba és az Operaház kulisszái mögé.

 
Bódis Kriszta: Korzón a pokolba 

Noha Tüdős megtéréséig még nem jutunk el e második kötetben, az öt rész mindegyikét egy-egy bibliai idézet nyitja. A narrációt időnként levelek szakítják meg, illetve megjelennek dokumetumok is, mint például Teleki Pál búcsúlevele. A történetmesélés nem kronologikus, a fejezetek gyakran előre-hátra ugrálnak az időben. Ez indokolt is az első, leghosszabb, közel 200 oldalas részben, amely szinte regény a regényben, két aljas bűnöző leleplezésének a története, izgalmas, érdekfeszítő krimi. A további részekben azonban némileg zavarónak tűnik, hogy Tüdőst hopp, egyszer csak az Operaházban, majd hopp, egyszer csak a Pántlika szalon élén találjuk – noha utólag retrospektív részekben egy-egy részletét megismerjük az odavezető útnak, érdemesebb lett volna a küzdelmeit közvetlenül ábrázolni.   

Nagy erénye a műnek a történelmi, társadalmi, kulturális kontextus részletes és árnyalt bemutatása.

Megismerjük a Tanácsköztársaság nyomán keletkezett zűrzavart, és bepillanthatunk a paraszti világ mindennapjaiba is, a tisztálkodási szokásoktól kezdve a hiedelmekig. Megtudjuk például hogyan lehet ártalmatlanítani a boszorkányt, vagy elhárítani a vámpír (strigori) támadását. Kiderül az is, milyen ruhát és cipőt visel egy parasztbába, milyen tárgyak vannak a garabolyában (már ha épp nem röplapok). A regény lapjain sorra vonulnak fel a korszak kiválóságai is Balázs „Herbert” Bélától és Németh Máriától Lesznai Annán, Kodály Zoltánon és Szeleczky Zitán át a Klárát lehűteni (hiába) igyekvő Móricz Zsigmondig. Eljutunk Hubay Jenőék báljába, együtt vacsorázunk a Jókay família tagjaival, hallgatjuk Seress Rezsőt, és, noha nem túl hízelgő körülmények közt, de találkozunk Bajor Gizivel is.  

A főszereplőt a kötet elején a terveit feladni kényszerült, boldogtalan, rendszeresen megcsalt feleségként látjuk, aki az érmelléki elszigeteltségben sem adja fel a kreativitását és az iparművészeti főiskolán tanultakat: bútorokat és használati tárgyakat restaurál, felruházza a személyzetet és – visszatérő metafora a regényben – kocsit hajt. Várandósságát örömmel fogadja, és közben fogalma sincs róla, hogy figyelik és az életére törnek - még szerencse, hogy a gyanakvó Erzsit nem lehet tőrbe csalni. A hűséges cseléd szinte végig elkíséri Klárát az életútján, és messze túlnő ezen a szerepen. A hierarchia csak a nyelvhasználatban marad meg köztük (Erzsi magázza úrnőjét, aki viszont tegezi Erzsit), a gyakorlatban egyenrangúak, Erzsi Klára lojális társa. Kapcsolatuk a női szolidaritás szép - és Tüdős Klára életében messze nem egyedüli - példája. Klára, ahol csak teheti, segíti nőtársait: az Operaházban tehetséges fiatal művészeket igyekszik helyzetbe hozni, Pántlika szalonjának ruhakölteményeihez falusi népművészektől rendeli a szőtteseket, hímzéseket, Nagyajtay Teréznek továbbra is munkát ad a zsidótörvények után és - talán ez a legmeghatóbb - kiáll az „egykézésért” bűnbakká tett ormánsági nők mellett.

Klára karakterfejlődése hullámzó:

kibontakozása, autonómiára való törekvése többször megakad, de sikerül új lendületet vennie és felülemelkednie a családi, társadalmi elvárásokon, a nyomasztókörülményein.

Nem csupán kerülőutak: házasságtörő viszonyok formájában, hanem önállóan, igazi „self-made woman”-ként. Fényes karriert fut be egy olyan korszakban, amikor a nők személyes érvényesülése igen korlátozott volt. „Elállták az utam a férfiak, ahogy legtöbbször elállják a nők útját. Mert csak az etikett szerint engednek előre. Milyen képmutatás...” - jegyzi meg egy barátjának. Az Operaházban nem egyszer kihasználják, többször ellopják az ötleteit, de mégiscsak ő győzedelmeskedik: a magyaros, egyúttal divatos ruhákat forgalmazó Pántlika szalonjával zajos sikert arat.

Magánéletében azonban kevésbé tudja meghaladni a családi, anyai mintát – újabb, elhúzódó kapcsolatában is  szenved a sorozatos megcsalásoktól. A cseppet sem romantikus lánykérés után Klára Zsindely államtitkár feleségeként a rendszer kegyeltje lesz, férje nyomására nem írja alá a tiltakozást a zsidótörvények ellen, és mintha már kezdene belesimulni a megalkuvó jómódba: pazar ruhakölteménye a regény egyik utolsó jelenetében már nem alkotó elméje ragyogása, hanem csak az úrinő jelmeze, a konformitás eszköze, mindent eltakaró asszonykötény. Persze tudjuk, hogy ez csak átmeneti állapot. Hiszen megismertük már őt annyira, hogy tudjuk: legfeljebb megtorpan, de meg nem áll.

Bódis Kriszta: Korzón a pokolba. Európa Kiadó, 2023, 528 oldal, 5999 forint

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?