Barátok közt a Thália Színházban

  • Vári György
  • 2012. szeptember 13.

Belpol

Fidesz- és Simicska-közeli vállalkozások és személyek jelentek meg a Thália Színház szerződéses partnerei között.

Bereményi Géza és Kálomista Gábor idén januárban kezdték meg a munkát a Thália Színházban, miután a Fővárosi Közgyűlés az ő pályázatukat fogadta el győztesnek. (Az előző igazgató, Zimányi Zsófia a szóbeszéd szerint kényszerűen mondott le posztjáról.) Az azóta eltelt hónapokban – forrásaink szerint elsősorban Kálomista aktivitásának köszönhetően – jelentősen más lett a színház vezetői struktúrája és szerződéses környezete is. Bemutatunk néhányat a változásokból.

A színház honlapján közzétett közadatok közt fellelhető az a 2011 szeptemberében megkötött vállalkozói szerződés, amelyben a Thália előző vezetése megbízza a hirdetmény nélküli közbeszerzési pályázat győztesét, az utóbbi években feltűnően sikeres IMG Intermedia Group Kft.-t, hogy a következő évben „helyezze ki” az előadásait hirdető plakátokat a birtokában lévő reklámfelületekre. (Az IMG egyik, „minősített többségű befolyással” bíró tulajdonosa, Patonai Péter az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bankot vezette.) A kontraktus még nem járt le, ennek ellenére a közelmúltban a Simicska Lajos gazdasági érdekkörével szoros kapcsolatban lévő Euro AWK Kft. plakáthelyein is megjelentek a Thália Színház hirdetései. (Az Euro AWK tulajdonosa Fonyó Károly, a Metropol ingyenes napilap tulajdonosa, aki állítólag informálisan irányítja az állami cégek reklámköltéseit erről lásd a jobboldali médiaterjeszkedést bemutató cikkünket). Az eset korántsem kivételes, régebben is volt már rá példa, hogy az IMG-t megbízó állami intézmény hirdetései Simicska Lajos környékén kössenek ki: a Népszava számolt be 2011 októberében arról, hogy bár „a 2011-es népszámlálás népszerűsítésére, a cenzusról szóló reklámok, hirdetések különböző médiumokban történő elhelyezésére az IMG Inter Media Group Kft.” kapott megbízást, „a népszámlálás plakátjai sok helyütt feltűntek a Mahir Cityposter Kft. reklámhordozóin”. (A Mahir Citypostert az Euro AWK felerészben tulajdonolja). A kérdésre, hogy mi magyarázza a dolgot, hogyan vonták be a Simicska-féle céghálózatot a megbízásba, a Thália Színház nem válaszolt.

Kálomista Gábor


Kálomista Gábor

Fotó: MTI

Az új vezetés az ON-R Communication Kft.-t marketing- és PR-feladatok ellátásával bízta meg. A cég és a színház közötti kapcsolattartásért az egyik alkalmazott, Szepesi Arnold felel, akinek édesanyja, Kaszó Klára hosszú évek óta együtt tevékenykedik Kálomista Gáborral a Magyar Síszövetség elnökségében (jelenleg Kálomista az elnök, Kaszó az „ügyvezető elnök”). Kaszó egyébként egy időben az RTL Klub jogi igazgatójaként dolgozott, és az ON-R-t is az RTL egykori PR-szakemberei hozták létre, maga a cég is dolgozott a csatornának. A szerződés értékéről nem tudni semmit (így értelemszerűen azt sem, hogy elérte-e a szolgáltatások esetében előírt 8 millió forintos közbeszerzési értékhatárt), mivel a színház, hiába kértük ki, a törvényben előírt határidő lejártáig nem bocsátotta rendelkezésünkre a közérdekű adatokat.

A vezetői kinevezéseknél sem mértek fukar kezekkel a színház vezetői. Vasvári Csabát, Széles Gábor exvejét, az Echo Tv alapítóját a Vidéki Színházak Fesztiváljának művészeti vezetőjévé nevezték ki a Tháliában pár hónappal azután, hogy szerződésének lejárta előtt távoznia kellett Székesfehérvárról. Ezenkívül az eleve befogadószínházként működő helyen létrehozták a fesztiváligazgatói posztot is, amelyet Lantos Anikó, Halász Jánosnak, az EMMI parlamenti államtitkárának közeli ismerőse tölt be. A minisztérium egyébként is nagyra értékeli a Lantos Anikó igazgatósága alá tartozó tháliás fesztiválokat, augusztusban közvetlenül miniszteri támogatásként (vagyis nem a szakmai kollégiumoktól) a Thália Színház Nonprofit Kft. kapta a legnagyobb összeget, 22 millió forintot a Vidéki Színházak Országos Fesztiváljának idei megrendezésére. Meg szerettük volna tudni, hogy a Lantos és Vasvári által betöltött státuszokat pályáztatták-e, és szerettük volna kikérni a szerződéseiket is, de ezekhez sem férhettünk hozzá. Vasvári neve ugyanakkor már nincs feltüntetve a honlapon a vezetők között – a miértet firtató kérdésünkre a Thália szintén nem válaszolt.

A nyilvánosságnak tehát egyelőre nemigen lehet rálátása a Thália Színház gazdálkodására, ellentétben a színházat működtető nonprofit kft. felügyelőbizottságával. A rokonok és üzletfelek azonban ott is képviseltetik magukat: a jelenlegi, Fidesz–KDNP-többségű Fővárosi Közgyűlés első rendes ülésnapján, 2010. október 27-én nevezte ki a testület elnökévé Istókné Mazsu Orsolyát, Mazsu János fideszes debreceni közgyűlési képviselő (egykori alpolgármester) lányát, Papcsák Ferenc zuglói polgármester üzlettársát, akinek testvére, Mazsu Gergely mostanában távozott a zuglói önkormányzat vagyonkezelő cégének éléről.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.