Legsikeresebb kulturális termékünk a foci!

  • narancs.hu
  • 2013. július 15.

Villámnarancs

Legalábbis Szöllősi György szerint. A Puskás Akadémia kommunikációs igazgatója kiakadt focisblogunkon, és nem késlekedett a jól irányzott ellencsapással.

Felhúzta magát a felcsúti Puskás Akadémia kommunikációs vezetője, a szintén felcsúti székhelyű FourFourTwo magazin főszerkesztője hétvégi focisblogunkon, és sietve kommentelte azt.

Kinn figyel a szélen

Kinn figyel a szélen

Fotó: MTI

Köszönet érte, okultunk belőle, ám a neves újságíró nem érte be ennyivel. Külön blogbejegyzésben rontott neki a futballellenes kádárista lobbinak, ebben olvasható a kánonalkotás igényével fellépő, merész állítás:

„Ráadásul a futball mélyen gyökerezik a magyar hagyományban, a magyar kultúrában, a legnagyobb nemzetközi hatású és legsikeresebb kulturális termékünk a huszadik században a focink volt.”

Legsikeresebb. Kulturális. Ó, hogy minek klimpírozott annyit, hogy miért nem inkább jobbszélsőnek állt a Béla meg a Zoltán is!

De nem akarjuk viccel elütni a szigorú kolléga súlyos számonkérését: „Ha Gyurcsány egyetlen F-1-es versenyzőt támogatott 845 állami millióval (…) akkor ugyanezek a jegyzetírók nem reklamáltak.”

Szinte pironkodunk, hogy megemlítjük, de: Gyurcsány Ferenc nem támogatta Baumgartner Zsoltot 845 millióval. Tervezett ilyesmit, igen, és hogy ez egyáltalán eszébe jutott, az viszonylag komoly indulatokat váltott ki szerkesztőségünkből, ajánljuk Szöllősi György figyelmébe akkortájt kelt kis jegyzetünket. Mi addig is ízlelgetjük a komm. ig. e mondatát: „Vagyis végtelenül primitív és ostoba megközelítés kinevetni, leköpni a magyar futballt csak azért, mert eredménytelen, züllött, kétségbeejtően rossz.”

Itt is

Itt is

Fotó: MTI

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.