Nem létezik többé dr. Schmitt Pál

Elvették az államfő doktoriját

  • narancs.hu
  • 2012. március 29.

Belpol

A Semmelweis Egyetem szenátusa megfosztotta doktori címétől az államfőt.

Elvették Schmitt Pál doktori címét – a döntést a Semmelweis Egyetem szenátusa 33:4 arányú elsöprő többsége hozta meg. Tulassay Tivadar rektor indoklása szerint a szenátus a Magyar Tudományos Akadémia Tudományetikai kódexét tartja magára nézve kötelezőnek, amely a jogszabályok betartása mellett a magas szintű, önálló tudományos munkát tekinti elengedhetetlennek. „Az egyetem ennek szellemében elítéli a normák megsértését, és szankcionálja őket” – mondta a rektor a hvg.hu tudósítása szerint.

Reggeltől tanácskoztak

Csütörtök reggel ült össze a Semmelweis Egyetem doktori tanácsa, és a tagok elsöprő (16:2) arányban úgy döntöttek, kezdeményezik Schmitt Pál doktori címének visszavonását. Mindezt Tulassay Tivadar, az egyetem rektora hozta nyilvánosságra, aki két nappal korábban elküldte a Schmitt doktoriját vizsgáló tényfeltáró bizottság jelentését Réthelyi Miklósnak, ám a nemzetierőforrás-miniszter felbontatlanul visszaküldte azt, illetékesség hiányára hivatkozva

Az eseményre gyorsan reagált a Professzorok Batthyány Köre: a korábban Schmittet hevesen védelmező társaság elnökségének csütörtöki nyilatkozata értelmében az államfő doktori dolgozata nem felelt meg a tudományetikai normáknak. Legfrissebb véleményük szerint az országnak a jelenlegi nehéz helyzetében olyan köztársasági elnökre van szüksége, aki köztiszteletben áll bel- és külföldön egyaránt.

A Schmitt Pál kisdoktori dolgozatát vizsgáló bizottság kedden nyilvánosságra hozott jelentése szerint az államfő doktorija tartalmaz ugyan szövegazonosságot, ám formailag megfelelt a Testnevelési Egyetem akkori gyakorlatának. A jelentés szerint a szakmai hibát az egyetem követte el, amikor a szövegazonosságokat nem tárta fel időben. Ugyanakkor a bizottság egyik tagja, Fluck Ákos ügyvéd különvéleményt fűzött a jelentéshez, amely szerint vissza lehetne vonni Schmitt doktori címét. A jelentés hatalmas felhördülést váltott ki tudományos körökben: lemondott habitált professzori címéről Váradi András, az MTA biokémikus doktora, miközben több egyetemi oktató bejelentette, hogy az ügy tisztázásáig nem vállalja szakdolgozati vagy doktori disszertáció bírálatát.

Nyomasztó schmitti örökség című írásunkat lásd itt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.