Kaján Tibor is kilépett az MMA-ból

  • - urfi -
  • 2013. január 4.

Belpol

„Az egész akadémia szellemisége megváltozott” – indokolta döntését a magyarnarancs.hu-nak az egyik legismertebb magyar karikaturista.

A 91 éves karikaturista – akivel telefonon beszéltünk – elmondta: december 27-én levélben jelezte kilépési szándékát az MMA felé. Döntése okairól nem kívánt részletesen nyilatkozni, de annyit elárult: távozásának oka az, hogy nem ért egyet a mostani vezetőséggel. Elhatározásában Fekete György elnök személye is szerepet játszott, de hangsúlyozta, alapvetően nem személyi kérdésről van szó. „Az egész akadémia szellemisége megváltozott, és ez a változás nekem nem felel meg.”

Kaján Tibor még 1997-ben lépett be az MMA-ba. Székfoglaló előadását ezekkel a szavakkal kezdte: „Nagy megtiszteltetés számomra a Magyar Művészeti Akadémia döntése, mellyel tagjainak soraiba emelt. De nem tagadhatom meghökkenésemet sem és a gyanúmat, hogy nincs-e valami tévedés a dologban. Nem ismerek ugyanis olyan karikaturistát a művészettörténetben (ha egyáltalán a karikatúra műfaj ide befogadtatik), aki akadémiai tag lett volna.”

Kaján Tibor


Kaján Tibor

Fotó: Czimbal Gyula/MTI

 

Nem ő az első

Kaján Tibor kilépése jól illeszkedik abba a sorozatba, amely még decemberben kezdődött, amikor az MMA több tagja is jelezte – főképp Fekete György nyilatkozataival szemben táplált – ellenérzését, és kilépett. Így tett Fehér László és Bukta Imre képzőművész, Nagy József koreográfus, Novák Ferenc koreográfus, Korniss Péter fotográfus, Ekler Dezső építész, továbbá a – megkérdezése nélkül – frissen felvett Tompa Gábor színházi rendező, és a szintén új tagként elismert Cserhalmi György és Rost Andrea.

 

A Szóvivő című karikatúra Kaján Tibor kiállításán


A Szóvivő című karikatúra Kaján Tibor kiállításán

Fotó: Czimbal Gyula/MTI

A magyarnarancs.hu már 2011-ben kilépésre szólította fel az MMA tagjait. Ennek szükségességét később szerkesztőségi levelünkben így fejtegettük: „…az önök társulását joggal emlegetik ultrakonzervatív dilettánsok erőszakos gyülekezeteként, de igaztalan volna elhazudni, hogy számos nagy formátumú egyéni teljesítmény is hitelesíteni hivatott az akadémia ámokfutását: ezzel a bizonyos kérdéssel pont azon tagokhoz fordulunk, akik nem tevékeny részesei mindennek, csupán a nevüket adják hozzá. »Illyés Gyula mondta egyszer, hogy a franciáknak nincs szükségük nacionalizmusra, mert a vérükben van. Nálunk sokakból hiányzik ez a genetikus érzés. A Magyar Művészeti Akadémia tagjaiból azonban nem hiányozhat« – mondta Fekete György elnök; tehát mi csak arra vagyunk kíváncsiak, hogy e közlés után mégis mi az ördög tartotta vissza önöket a kilépéstől? Sokszor idézték ezt a két mondatot, csak az értékelés maradt el rendre: ez a beszéd semmivel sem különb Gyöngyösi listázásánál. Tisztelt Tagság! Önök a lista, a genetikusan nacionalista, a vérében magyar, felkent kiválasztottak, a tiszták és igazak.

A tény, hogy ez ellen egyikük sem tiltakozott hangosan, a magyar értelmiség közös gyalázata. Ha úgy döntenek, a saját méltóságuk nem ér havi 150 ezret – jövőre ennyit oszt majd az állam önöknek –, attól megint egy kicsit rosszabb hely lesz Magyarország. De ha annyira kell a pénz, legalább egy szerény nyilatkozatot elejthetnének, hogy nem, én nem vagyok genetikusan nacionalista – festő vagyok, költő vagyok, dolgozni szeretnék. Vagy kussolnak tovább, s némán indulnak a független magyar kultúra leigázására?”

Fekete György idézett mondata november 21-én jelent meg. Kaján Tibor a tizedik kilépő az MMA közel 200 fős tagságából.

Kaján Tibor életrajza

Rajzai, karikatúrái 1945-től jelennek meg. Indulása óta a Ludas Matyi, 1964-től a Tükör, majd Új Tükör, később a Magyar Nemzet, majd a Magyar Hírlap munkatársa volt; rajzai, karikatúrái jelennek meg a Lyukasóra, Magyar Tudomány, Népszabadság, Új Írás, Filozófiai Szemle, Hócipő és más lapok hasábjain is. 1970-ben a Magyar Televízió Karika-túra című sorozatában szerepel. A „pesti humor” legnemesebb hagyományainak folytatói közé tartozik, Karinthy, Kosztolányi és Heltai Jenő humora mellett hatott rá Madách Luciferjének filozófiája, Daumier rajzművészete, a Swift Gulliverjéből és Rostand Cyranójából ismert szemléletmód. Karikatúráit az eszközök ökonomikus használata, a letisztult, tömör kompozíció jellemzi; rajzai szöveg nélküliek, kizárólag a vizuális nyelv hatásmechanizmusára épülnek. A belső történésekre figyel, rajzai a karikatúra műfaján belül az elmélyült, meditatív vonulathoz tartoznak, filozofikus mélységűek. Általa létrehozott, gyakorolt műfaj az ún. nekrológkarikatúra, amelynek hőse a művész által tisztelt vagy közel álló személy, akinek halála után összefoglaló, mintegy emblémajellegű rajzot készít (például Chaplin, Einstein, Liszt, Beethoven, Mándy Iván).

Tanulmányait 1945-1950 közt a Magyar Képzőművészeti Főiskolán végezte, mesterei Berény Róbert, Kmetty János, Barcsay Jenő, Koffán Károly.

Díjak, elismerések: Ezüst Kupa, Tolentino (1953, 1963), Bordighera, II. díj (1964), Munkácsy-díj (1953, 1968), Érdemes Művész (1975), a Munka Érdemrend arany fokozata (1981), Kiváló Művész (1988), Pulitzer-díj (1992), Opus-díj (1994), a Magyar Köztársaság Tiszti Érdemrendje (1994), Aranytoll (a MUOSZ díja, 1994), Herczeg Klára-díj (senior, 2001), a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje (2004), Prima Primissima díj (2011)

Forrás: mma.hu

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."