Január 4-én a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete (MAOE), január 7-én pedig a Szépirodalmi Figyelő folyóirat (SZIF) és a Magyar Írószövetség közös levelezőlistája is szétküldte az MMA alábbi felhívását. (A MAOE egy helyen változtatott a szövegen, náluk a levél az értelmezhetetlen „Tisztelt Látogató!” megszólítással indul.)
Fotó: Kallos Bea/MTI
Tisztelt Olvasó!
A Magyar Művészeti Akadémia (MMA) hamarosan elindítja elektronikus hírlevél-szolgáltatását. Kérjük, regisztráljon az alábbi linkre kattintva, hogy értesüljön a legújabb hírekről, eseményekről:
hírlevéllink: http://eepurl.com/r27Jz
És csatlakozzon az MMA Facebookjához:
http://www.facebook.com/magyarmuveszetiakademia
Köszönjük!
Megkérdeztük az érintett szervezeteket, miért kapacitálják olvasóikat a feliratkozásra és a lájkolásra.
Ahol tud, segít
Szentmártoni János, a kormány mellett az MMA-val közösen kiálló Írószövetség elnöke szerint „semmiféle kapacitálásról nincs szó. A levelezési listán pusztán tájékoztató jelleggel küldte ki az MMA hírlevelét a Magyar Írószövetség. Hasonló gesztust más olyan szervezeteknek is tettünk már és fogunk is, amelyekkel szakmai kapcsolatban állunk.”
A Szépirodalmi Figyelőt 2002-ben az akkor L. Simon László által vezetett Fiatal Írók Szövetsége alapította. (Legalábbis a lapban megjelent visszatekintő tanulmány szerint. Ugyanakkor, különös módon, a lap honlapja a FISZ-t nem említi. A FISZ elnöke megkeresésünkre eddig nem reagált.) A szerkesztőség kérésünkre nyilatkozatot küldött: „A Szépirodalmi Figyelő és a Magyar Írószövetség közösen üzemeltetett levelezőlistáján az MMA hírlevél regisztráció tárgyú levelet nem a Szépirodalmi Figyelő szerkesztősége küldte meg a feliratkozott tagoknak, ezért bővebb felvilágosítást annak tartalmáról és a megküldés okairól lapunk nem tud adni.” A folyóirat kiadója jelenleg is az L. Simon családi vállalkozásaként ismert Ráció Kft. Az államtitkárság sajtóosztálya kérésünkre közölte, hogy a céggel L. Simonnak „jogilag már nincs kapcsolata”, illetve a „hírlevelet a Magyar Írószövetség működteti”. (Az e-mail amúgy a címről érkezett.)
A tagság „megalázása”
A MAOE nevében annak elnöke, Aknay János válaszolt. A festőművész elmondta: tagjaikat rendszeresen tájékoztatják művészeti programokról, illetve más szervezetek pályázati lehetőségeiről – ebbe a sorba illeszkedik az MMA felhívásának továbbítása is. „A MAOE több mint húszéves működése alatt és ma is távol kíván maradni a politikától, tagjaink között (a hétezres létszámból is következően) valószínűleg minden párt és áramlat szimpatizánsai megtalálhatók, tehát a mi dolgunk az, hogy minden információt közvetítsünk a területünkről, s bízzuk a tagjainkra, hogy ki mit választ, használ fel belőlük. Az MMA tagjainak jó része egyben a mi tagunk is, de a köztestület ellenzői is közénk tartoznak, a MAOE vezetése ilyen szempontú megkülönböztetést nem tett és nem is fog tenni a jövőben sem” – zárta levelét Aknay, aki maga is tagja az MMA-nak, sőt egy ideig az elnökség munkájában is részt vett.
Közösségi oldalakon több művész felháborodásának adott hangot a két körlevél miatt. Fábri Péter dalszövegíró, műfordító, a MAOE tagja pedig az egyesületnek küldött levélében ezt írja: „…a MAOE vezetősége arra biztatja a tagjait, hogy regisztráljanak az MMA hírlevelére és Facebook-oldalára? Azt a Konrád Györgyöt például, akit az MMA elnöke volt szíves kizárni a magyarságból? Azokat a művészeket, akiket az MMA közgyűlésén biztonsági emberekkel verettek ki a helyszínről? Azt a Kaján Tibort, aki a napokban lépett ki az MMA-ból? Fehér Lászlót? Nemes Csabát, akinek a biztonságiak általi megverését MMA-tag kollégái szótlanul nézték végig? Bukta Imrét, aki performance-szal demonstrált az ellen, hogy a Műcsarnok az MMA irányítása alá kerüljön? Ugyanis, jelzem, ezek a művészek is többségükben MAOE-tagok. Miféle vezetőség az ilyen? Ki adott felhatalmazást arra, hogy részt vegyen saját tagjainak megalázásában? Őszintén remélem, hogy a MAOE legközelebbi közgyűlésén nem én leszek az egyetlen, aki felteszi ezt a kérdést.” Pénteki levelére Fábri cikkünk megjelenéséig nem kapott választ.
Az MMA Facebook-oldalára mindenesetre ráfér a reklám. Mert hiába a fenti szervezetek által nyújtott segítő kéz és a sajtó odaadó figyelme, tíz hónap alatt mindössze 250 követőt sikerült összeszedniük. Ennél a legtöbb magánembernek jelentősen több ismerőse van, pedig az MMA igen szorgalmasan, naponta többször frissíti oldalát, amelynek maga Jézus Krisztus a borítóképe.