Egy pedagógusoknak szóló előadás története

Lehet-e a disznóból versenylovat csinálni?

szerző
- rs -
publikálva
2012. jan. 05., 15:01
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A címben szereplő mottóval hirdetett előadást az ötödik kerületi pedagógiai szakszolgálat a sajátos nevelési igényű gyerekek integrálásáról. Az előadó Locsmándi Alajos, pedagógusberkekben ismert szakértő nem értette, mi a gond a hasonlattal. Egy részt vevő pedagógus beszámolója.

Egy nap a tanáriban meghívót találtam az üzenőfalon: Előadás az SNI-s (sajátos nevelési igényű) gyerekek integrálásáról. A mottó: Lehet-e a disznóból versenylovat csinálni? Az előadást az ötödik kerületi pedagógiai szakszolgálat hirdette, remélve, hogy a téma aktualitása miatt sokan ellátogatnak majd a rendezvényre. Így lett. Voltak ott óvónők, gyógypedagógusok, általános és középiskolai tanárok. Az előadó Locsmándi Alajos közoktatási szakértő, gyógypedagógus, a Prizma Általános Iskola és Óvoda intézményvezetője volt. Az érdeklődők közül igazából senkit sem maga az előadás érdekelt – bár jól jönne a segítség a kötelezően választott integrált oktatás miatt a pedagógusoknak –, hanem leginkább az alcím vagy mottó keltette fel a figyelmet. Mit kell azon érteni? Ha ezt a szöveget a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Minisztériumban látom kifüggesztve mint az év találós kérdését, akkor nem lepődök meg - de hogy egy iskolában, így igen. Mit jelent ez a metafora? Úgy értsem, hogy a disznó az SNI-s gyerek, a versenyló pedig az átlagos vagy jó képességű tanuló? És mi, tanárok vagyunk a kanászok – ahogy ezt egy kolléganőm meg is jegyezte? Az előadást (ami egyébként tényleg érintette az SNI-s gyerekek státuszát a mai közoktatási, vagyis köznevelési, leginkább köznevetési rendszerben) vita követte, amit egy kolléganőm azzal indított el, hogy a mottóról kérdezte az előadót.

 


A válasz – első körben – az volt, hogy igazából nem szeretne az előadó válaszolni, inkább felteszi újra a kérdést: Lehet-e a disznóból versenylovat csinálni? A véleményünk persze az volt, hogy rossz a kérdés, így nem lehet beszélni az általunk tanított és nevelt gyerekekről. Volt, aki azt mondta: mi jut eszébe a disznóról az embernek? Hogy büdös, ronda, röfög, moslékot eszik, ólban lakik. És a versenylóról? Az szép, tiszta, istállóban lakik, mint a többi versenyképes társa. A fokozódó feszültséget a szakszolgálat egyik vezetője próbálta oldani azzal, hogy az előadó védelmében elmondta: kollégája a kérdést egy korábbi fórumon tette fel, ő a hibás, hogy kiragadta az idézetet eredeti kontextusából. A hallgatóság lehetőséget adott a gyógypedagógus Locsmándinak, hogy a disznó kontra versenyló metaforát a korábban elhangzott szövegkörnyezetben értelmezze.

A második körben kapott válasz rontott a helyzeten. Az előadó bemutatott egy részletet a ppt-jéből, amin jól úszó gyerekek voltak láthatók, majd a képernyőn megjelent egy úszógumival a vízben evickélő, láthatóan sérült gyereket ábrázoló rajz. Minden világossá vált: jól futó disznókat lehet nevelni a disznókból, de versenylovakat nem. Gondoltam magamban, ennyit az integrálásról, a differenciálásról és mindenről. Jeleztem az előadónak, hogy köszönöm kimerítő válaszát, de azt sajnos elvi okok miatt nem fogadhatom el (hét éve vagyok a pályán, de még mindig van hivatástudatom, tisztelem a gyerekeket, a tanítás és a nevelés intézményét, és ezzel szerencsére nem vagyok egyedül). Öltözködni kezdtem, amikor az előadó azt találta mondani, hogy megkövet, mert igazam van. Nem emlékszem pontosan arra, hogy mit mondott, amivel megkövetni kívánt, csak arra, hogy az is állatos metafora volt: kollégáját idézte, aki egy gyereknek azt találta mondani, hogy őt annyira sem tudja megtanítani, mint a kutyáját.

Bennem pedig felmerült, hogy ez már súlyos képzavar: most akkor kutya, disznó vagy versenyló? Miért nem lehet egyszerűen gyerek?

 

narancs.hu: A január 5-én publikált beszámolóra az azóta eltelt 1 hétben reagált az ötödik kerületi önkormányzat, az előadás tartó szakember, a kommentekre pedig maga a szerző. Olvad el itt.

szerző
- rs -
publikálva
2012. jan. 05., 15:01
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 12
    Klári Herbert
    2012. január 19., csütörtök 10:16
    Mindenképpen van egy kis képzavar, hiszen nem hasonlítjuk az almát a körtéhez még ha mindkettő gyümölcs is.Itt inkább az a kérdés, hogy minden lóból versenyló lehet-e ? Ugye, hogy nem , de attól még nagyon is szerethetjük és kihozhatjuk belőle - az önmagához képest- maximumot !
  2. 11 dj_8t8
    dj_8t8
    2012. január 13., péntek 22:11
    Örömmel olvastam Locsmándi úr a fentiekhez fűzött magyarázatát, valamint a szerkesztőségnek a széleskörű tájékoztatásról itt közzétett véleményét is. Mint azt sejtettem, félreértések sorozata bolygatta fel ennyire a kedélyeket, aminek ha más nem, legalább egyetlen fontos hozadéka volt, hogy közös eszmecsere tárgyává vált maga a téma.
  3. 10 ammerné
    ammerné
    2012. január 09., hétfő 21:19
    Locsmándi Alajost felelősségteljes gyógypedagógus szakembernek ismertem meg, aki mindig tisztelte a fogyatékos gyermekeket.
    Örömmel olvastam a válaszát, bár egy percig sem kételkedtem abban, hogy a cikk erősen félrevezető és félreértelmező.
    Szívesen olvasnám a cikk szerzőjének a helyreigazítását.
    Ammerné Nagymihály Emília
  4. 9 locsmandi
    locsmandi
    2012. január 09., hétfő 16:37
    Helyreigazítás!?

    Köszönöm mindenkinek a véleményét, érzelmekkel telített, támogató gondolatát. A megjelentetett cikk így önmagában minősítő, durván félreértelmező, legfőképp sérült embertársainkkal szemben. Emiatt tartom fontosnak a helyreigazítást. Amint már olvasható volt, egy felkérésnek igyekeztem eleget tenni, melynek témája a sajátos nevelési igényű gyermekek integrációjának lehetőségei. A telefonon történő felkérést további egyeztetés nem követette, így az meghívóban szereplő alcímet sem ismertem. A 2011. december 5-én megtartott előadás címe a következő volt: Kényszer vagy lehetőség az együttnevelés? A 44 diakockából álló előadás egyike sem tartalmazza a cikkben megjelent diaképet.
    Az előadás végén a felvetett kérdések között hangzott el a meghívóban feltüntetett cím, melyre a felszólaló kérte, hogy reagáljak. Először ezt elutasítottam, majd számonkérésének utat engedve, jeleztem, hogy ez egy máshol megtartott előadás témája volt. Próbáltam a helyére tenni néhány mondatban a dolgot, de éreztem annak elutasítását, mivel a kérdező vissza-visszatért az alaphelyzethez. Az engem felkérő munkatárs ekkor jelezte, hogy itt egy félreértés történt, a meghívó valóban ezt tartalmazza, de ennek egyeztetése velem nem történt meg, hanem egy korábbi beszélgetésből, előadásból merítette az ötletet.
    A helyzet megoldódni látszott a kérdező felállt, majd kabátját felvéve öltözködni kezdett. Egy másik metaforával való üzenetet hoztam ide, ami sajnos elhangzotta napjaink pedagógiájában egy óvodapedagógus szájából, aki egy sajátos nevelésű igényű gyermeknek azt mondta, „a kutyám jobban idomítható, mint te”. Az, hogy értsék meg ennek a mondatnak a súlyosságát, már nem jutott el a kérdezőhöz.
    24 éve dolgozom gyógypedagógusként és közel 20 éve szállok harcba a sajátos nevelési igényű gyermekek, fiatalok és felnőttek esélyegyenlőséget teremtő társadalmának létrehozásáért, elsősorban a közoktatás területén.
    Steinbecktől, az Édentől keletre c. könyvéből szeretnék idézni:
    " – Nem hiszek a vérben - mondta Samuel. - Ha valaki jót vagy rosszat talál a gyermekeiben, úgy vélem, csak azt látja, amit maga ültetett el bennük, miután kiszakadtak az anyaméhből.
    - Egy malacból hiába próbálna versenylovat nevelni.
    - Azt nem - felelte Samuel -, de rendkívül gyors malacot igen."
  5. 8 A szerk.
    A szerk.
    2012. január 09., hétfő 16:25
    Kedves dj_8t8!
    Mi is úgy gondoljuk, hogy újságírói eszközökkel is érdemes feldolgozni a történetet, dolgozunk rajta, hamarosan fent lesz az írás. Üdv: A szerk.
  6. 7 dj_8t8
    dj_8t8
    2012. január 08., 23:07
    Engem is érdekelne a cikkben tárgyazott kínos metafora körül kirobbant vita többoldalú bemutatása, illetve az előadó válasza, már az esetleges félreértések végett is. Mert jóhiszeműen csak egy buta és szándékolatlan félreértésre gondolhatok csak.
  7. 6
    Judit Pólya
    2012. január 08., 22:10
    Tisztelt Olvasók!
    Az előadót korábban egy zártkörű rendezvényen hallottam a témában előadni. Hiteles, szakmailag fedhetetlen és inspiráló előadás volt. Az inspirálót külön szeretném kiemelni. A témában az összegzésen kívül, az együtt gondolkodásnak lehet a legnagyobb hozadéka. Gyermekeink egyszeriek és megismételhetetlenek. Ez így van akkor is, ha pedagógusként, segítő szakemberként, szülőként vállaljuk értük a felelősséget. Az előadót ezután szóban kértem fel, az említett előadás megtartására. A címről megelőzően nem egyeztettünk. Ezzel kapcsolatban a cikk írója pontosan fogalmazott, amikor idézte az előadáson elhangzottakat: az előadó egy korábbi fórumon tette fel a kérdést, az idézetet eredeti kontextusából kiragadva került a meghívóra.
    Az elhangzott előadás címe: "Kényszer vagy lehetőség " volt. Csak a magam nevében tudok nyilatkozni a továbbiakban. Az előadás részletes, körültekintő és gondolatébresztő volt. Számomra a legnagyobb erénye az volt, hogy a megállapítások, következtetések több szempontból kerültek terítékre. Történeti összefoglalást követően, az aktuális témát érintő összes törvényi hivatkozás sorra került. A gyermekközösségek és a pedagógusközösségek erősségéi közül, több dián keresztül a csapat, a csapatmunka fontossága kapott hangsúlyt.
    Ismerőseim hívták fel a figyelmemet a cikkre. Sajnálom, hogy egy kontextusból való kiemelés került fókuszba.
    A cikk írójának a véleménye: „Az érdeklődők közül igazából senkit sem maga az előadás érdekelt”A kijelentéssel nem értek egyet, a részvevők a téma fontossága és érdeklődésük miatt vettek részt.
    Bízom abban, hogy a fenti sorokban a helyreigazítás tettenérhető. Az előadást:" Kényszer vagy lehetőség" címmel, ajánlom a szakmai közösségeknek.

    Pólya Judit
  8. 5 totaj
    totaj
    2012. január 08., 16:22
    A facebook több oldalán kisebb vihart és felháborodást keltett ez a cikk. Az ötödik kerületi pedagógiai szolgálat honlapján a nevezett rendezvény nem szerepel.Az interneten elterjedt verziók a Narancsot jelölik meg forrásként. Más forrás nincs.Azt hiszem teljesen jogos az elvárás, hogy a Mancs utánajárjon az eseménynek, és az érintetteket - előadó, szervező - megkérdezze.És tudósítson.
  9. 4 Főmérnök
    Főmérnök
    2012. január 08., 12:07
    hpether:
    ott van a cikk bevezetőjében: "Egy részt vevő pedagógus beszámolója."
    igaza van butcher olvtársnak, ha valakit zavar a beszámoló, írja meg a saját változatát. Én például biztosan elolvasnám azt is. Mert ha tényleg úgy történt, ahogyan "rs" írta, az nemcsak elszomorító, de vérlázító is.
  10. 3 butcher
    butcher
    2012. január 08., 10:39
    hát a szövegből világosan látszik, hogy ez egy szubjektív beszámoló. Más kérdés, hogy jobb lett volna, ha névvel vállalja a szerző. Ha más résztvevő túl elfogultnak tartja, gondolom, reagálhat.

Komment írásához vagy regisztrálj

Legfrissebb Narancs

Demokratikus ellenzék
A 2014-es összefogás kudarca és tanulságai
Kényszermegoldás
Nyári kórházi kapacitásátadás
Vígszínház az egész világ
Marton László életműinterjúja
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kultúra