Egy átszállással a Holdig: újabb hatástanulmány készül a felcsúti kisvasút bővítéséről

szerző
Magyar Krisztián
publikálva
2017. ápr. 17., 19:04
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Mészáros Lőrinc a saját lapjának beszélt a bővítésről, a tanulmányt elvileg a MÁV készíti. A vasúttársaság egyelőre hallgat a részletekről.

Nemrég vettük észre, hogy a Fejér Megyei Hírlapnak még márciusban azt nyilatkozta Mészáros Lőrinc, hogy a MÁV hatástanulmányt készít a Bicske és Székesfehérvár közötti korábbi vasútvonal jelenlegi állapotáról. Mint ismert, az egykoron működő vonal egy részén, Felcsút és Alcsútdoboz között zakatol a Puskás Akadémia uniós százmilliókból építtetett kisvasútja, aminek a bővítése régóta téma, a miniszterelnök is tett már rá utalást.

A felcsúti polgármester azt mondta, hogy az általa vezetett Puskás Akadémia és a megyeszékhely, Székesfehérvár önkormányzata is azt szeretné, ha összeállna a teljes vonal, amely Lovasberény és Fehérvár között elvileg működőképes, bár normál nyomtávú, viszont Bicske és Felcsút között keskeny nyomtávú, miközben elég rossz és hiányos. Mészáros azt is felvetette, hogy a keskeny és a normál nyomtávról át lehetne szállni, jelenleg vizsgálják ennek a lehetőséget és a várható költségeket.

false

 

Fotó: Orbán Viktor Facebook-oldala

Van annak valami bája, amikor Mészáros Lőrinc a saját lapjának nyilatkozik – a Fejér Megyei Hírlap is benne van abban a portfólióban, amely tavaly Mészáros Lőrinc érdekeltségéhez került –, ráadásul a cikket a saját sajtósa írja, de legalább megszólaltatnak mást is: Székesfehérvár polgármestere, Cser-Palkovics András – ki hinné? – támogatja a beruházás tervét.

Ha pedig Mészáros Lőrinc azt mondja, készül egy újabb hatástanulmány, az minden bizonnyal úgy is van, de mivel a milliárdos polgármester kijelentette, hogy a dokumentum elkészültéig költségekről egyáltalán nem beszélnek, próbáltunk máshonnan megtudni részleteket. Első körben a Magyar Államvasutakat kérdeztük egyebek közt arról, hogy pontosan kitől kapta a megbízást a MÁV a hatástanulmány elkészítésére, mekkora ennek a költsége, az állami vállalat szakemberei végzik-e a munkát, vagy esetleg kiadták külsős cégnek. Feltettünk technikai jelegű kérdéseket is, mint például: ha a széles nyomtávú részek nem alkalmasak már a felújításra, akkor meddig érdemes a keskeny nyomtávú szakaszt kiépíteni és meddig a széleset. Okosabbak nem lettünk a válasz után, amelyet pontosan idézünk: „A Bicske-Székesfehérvár vasútvonal lehetséges fejlesztésére vonatkozó irányvonalak, ezáltal a megkeresésében említett konkrét információk a jövőben meghozandó kormányzati döntések függvényei. A döntést követően tudjuk megadni a konkrét válaszokat a feltett kérdésekre.”

Megkerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is – a lehetséges bővítésre vonatkozó korábbi előtanulmányt ők közbeszereztették –, ahol jelezték, hogy a kérdések megválaszolására a MÁV a kompetens, de legalább ők válaszoltak, nem úgy, mint Révész Máriusz, aki a kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosként a kisvasutak népszerűsítéséért és fejlesztéséért is felel.

A bővítés már régóta téma, első körben úgy tűnt, hogy Etyek felé terjeszkedne a kisvasút, de ott a helyiek ellenállása egyelőre megakasztotta a tervezést. Legutóbb a Felcsút és térségéért felelős miniszterelnöki biztos, Tessely Zoltán nyilatkozott a témában lapunknak: ő azt szorgalmazná, hogy a kisvasutat első körben Bicskével kössék össze, így az bekapcsolódhatna a Bicske–Budapest elővárosi szakaszba.

szerző
Magyar Krisztián
publikálva
2017. ápr. 17., 19:04
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 7 Világos
    Világos
    2017. április 17., hétfő 23:28
    Ez inkább Budapest Felcsút Főváros Elővárosi vasút lenne. Az átszállás nem jelent
    semmit mert onnan felteszik szárazföldi kompra. A bringások örömére lesz szobabiciklis
    kocsi, hogy a Puskás Ifik ne potyára utazzanak egyik kocsiba Mini pázsitfüves focipálya
    lesz berendezve. Megkezdik a főváros áttelepitését Felcsútra, Áder már késziti elő a levegót.
    A MÁV tervei további beszerzések Mászárostól, guruló lovak, azoknak abrak, lókupeci
    tiszti kiképzés, királyi doktorképzés,/ elmeorvosi aszisztensképzés/, ócskavasértékesités,
    gyógynövénytermesztés a vasuti pályán.
  2. 6 rworse
    rworse
    2017. április 17., hétfő 23:24
    Seggel jönnek.
  3. 5 rworse
    rworse
    2017. április 17., hétfő 23:24
    Ja, igen, értem én a MÁV titkolózását, a hatástanulmányok manapság nem előre, a kormánydöntést segítőleg készülnek, hanem utólag, a már meglévő kormánydöntést magyarázólag. Hja, furcsa is lenne, hogy egy előzetes tanulmány kimutatna valamit, amivel aztán ellentétesen döntene a kormány. Hullhatnának a fejek rendesen. Majd a kormánydöntés szépen megmondja, hogy miről szóljon a hatástanulmány. Ez is döntéstámogatás, csak éppen utólagos, amikor már tudják, hogy mit kell támogatni. Captain Hindsight.
  4. 4 szegedi789
    szegedi789
    2017. április 17., hétfő 21:09
    Érdekes, de ilyen mélyenszántóóó technikai-tervezési kérdésekről nem volt szó a Thomas, a gőzmozdony c. mesesorozatban. Rossz belegondolni, hogy nemzedékeket nem készítenek fel a nagybetűs életre !
  5. 3 rworse
    rworse
    2017. április 17., hétfő 20:50
    kormányzati döntés
  6. 2 rworse
    rworse
    2017. április 17., hétfő 20:48
    "...a megkeresésében említett konkrét információk a jövőben meghozandó kormányzati döntések függvényei. A döntést követően tudjuk megadni a konkrét válaszokat a feltett kérdésekre.”
    A kérdés ugye az volt, hogy milyen döntések lehetségesek, és milyen anyagi és egyéb következményei lennének, de leginkább az volt a kérdés, hogy kik dolgoznak a tanulmányon és mennyiért. Hogy az arra adandó válasz, hogy kik dolgoznak a tanulmányon és mennyiért, az miért a leendő kormányzati öntés függvénye, azt nem tudom. Hacsaknem a MÁV egy Schrödinger-féle Möbius-szalag.
    "Hogy a dobozban levő macska életbenlétét tekintve milyen állapotok lehetségesek (élet, halál, purgatórium...), arról nem tudnunk a lezárt dobozban meggyőződni, ezért az a doboz felnyitásának függvénye, úgyhogy csak a doboz felnyitása után tudunk arról információt adni, hogy kinek a feladata a dobozba tenni a macskát."


    Egyébként, a nyomtávproblémát tekintve egyszerű a megoldás, át kell helyezni Záhonyt Felcsútra.


  7. 1 tiszapolgári
    tiszapolgári
    2017. április 17., hétfő 19:39
    „Mészáros azt is felvetette, hogy a keskeny és a normál nyomtávról át lehetne szállni, jelenleg vizsgálják ennek a lehetőséget és a várható költségeket.”

    Nem vagyok közlekedési szakember, de szerintem az átszállás szerelvényenként egy-két sámlival megoldható, aminek a várható költsége pár ezer forint.
    Ezzel együtt kíváncsi lennék Révész Máriusz véleményére, hátha szerinte BMX-szel simán át lehetne ugratni egyik vonatról a másikra.

Komment írásához vagy regisztrálj

Legfrissebb Narancs

Ember alatti állapotok
Állatkínzás Magyarországon
Interjúk
Ennio Morricone, Mathieu Kassovitz, Vajda Gergely
Természetjáró melléklet
Teljesítménytúrák, Zemplén
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kis-Magyarország

Kultúra