Maga itt a tánctanár?

A cég örökítése

  • Mérő László
  • 2009. július 23.

Egotrip

A gyerekeim egyszer lefutottak egy meredek hegyoldalon. Kiabáltam, hogy vigyázzanak, a lejtő közepe murvás, de csak annál vadabbul futottak. A nagyfiú futott elöl, és esett egy nagyot. Sírva fakadt, de már érkezett a húga, ő is rendesen eltaknyolt. ' is sírni kezdett, de amikor azt mondtam, na látod, hát hiába kiabáltam, durcásan megrázta a fejét, és elindult felfelé, hogy újra lefusson. A fiú csak sírt tovább. Erre (rossz szülői reflexszel) ezt találtam mondani: "Ne sírj, látod, a húgod sem sír már." Mire a kissrác arca egy pillanatra teljesen kitisztult, és így szólt: "Az egy másik gyerek." Majd keservesen sírt tovább.

A gyerekeim egyszer lefutottak egy meredek hegyoldalon. Kiabáltam, hogy vigyázzanak, a lejtő közepe murvás, de csak annál vadabbul futottak. A nagyfiú futott elöl, és esett egy nagyot. Sírva fakadt, de már érkezett a húga, ő is rendesen eltaknyolt. Õ is sírni kezdett, de amikor azt mondtam, na látod, hát hiába kiabáltam, durcásan megrázta a fejét, és elindult felfelé, hogy újra lefusson. A fiú csak sírt tovább. Erre (rossz szülői reflexszel) ezt találtam mondani: "Ne sírj, látod, a húgod sem sír már." Mire a kissrác arca egy pillanatra teljesen kitisztult, és így szólt: "Az egy másik gyerek." Majd keservesen sírt tovább.

A legtöbb ember, aki felépített egy hosszabb ideje működő sikeres céget, azt szeretné látni, hogy a gyereke voltaképpen ő, csak épp harminc évvel fiatalabb kiadásban. Pedig "az egy másik ember", más képességekkel, más ambíciókkal, és egészen más, eleve harminc évvel későbbi világszemlélettel. A cég óhatatlanul változni fog, ha átveszi. Jó vagy rossz irányba, de másmilyen lesz.

A másik oldalon sem könnyebb az élet. A családfa árnyékában nehezen találja az ember a helyét a nap alatt. Gyakori eset, amit magamban "Kohn fia effektus"-nak nevezek a viccbeli Kohn fiáról, aki nagyobbat akart fingani, mint az apja, és összeszarta magát. Nem könnyű egy sikeres, produktív apa gyerekének lenni.

Még bonyolultabb a helyzet, ha több gyerek is van. A testvér csak akkor nem probléma, ha valaki egyke. Probléma a cégalapító atyának (vagy anyának), és probléma mindegyik gyereknek, mint ahogy a fiam tízévesen oly bölcsen beleverte az orromat. Ha több gyerek is beleszáll a cég működésébe, az lépten-nyomon olyasfajta problémákat vet fel, mint a mi kis hegyoldali jelenetünk. De felvetődnek egészen másfajta problémák is.

A családban a gyerek elfogadása feltétel nélküli, egy munkahelyen nem lehet az. A cég szempontjából a lehető legrosszabb, ha valaki privilégiumokat vagy extra juttatásokat kap pusztán azért, mert a papája az, aki. Akkor már inkább kapja a juttatást mondjuk a Lucky Sperm alapítványtól - társadalmilag ez sem igazságosabb, de legalább a cég működését nem zavarja meg.

A cég jövője szempontjából a legrosszabb előjel, ha az alapító atya egy szentimentális pillanatában így sóhajt fel a fiának: "Egyszer majd mindez a tiéd lesz." Ha a gyerek már egy ideje a cégben dolgozik, és van is ambíciója továbbvinni a céget, akkor egy ilyen szentimentális sóhajt ugyanúgy dekódol, mint ahogyan a pszichológusok tennék. Ezek a szavak valójában ezt jelentik: "Igen, majd a halálom utáni napon." Különösen, ha a fiú elképzelése a cég jövőjéről nem teljesen azonos az apjáéval. Ha ezután a gyerek továbbra is töretlenül motivált és ambiciózus tud maradni, akkor nagyjából biztosak lehetünk benne, hogy alkalmatlan a cég vezetésére, és a cég az alapító távozása után gyors hanyatlásnak fog indulni.

Magyarországon a legtöbb cég a rendszerváltás körül alakult, és az alapítók többnyire harmincas, negyvenes éveikben jártak akkoriban. Nem csoda hát, ha a felmérések szerint a következő öt éven belül a most sikeresen működő családi vállalkozások (a kicsiktől az egészen nagyokig) mintegy kétharmadában aktuálissá válik az utódlás problémája. Ez a koncentrált váltás a magyar gazdaság egyik legkeményebb szerkezeti problémájává válhat, mivel több százezer munkahely sorsáról van szó.

Amerikai vizsgálatok szerint az ottani sikeres kis- és középvállalkozások mintegy harminc százaléka nem éli túl az alapító távozását. Többnyire azok élik túl, amelyekben az alapító idejében elkezd gondoskodni utóda felkészítéséről a feladatra - és ez a felkészítési idő általában 3-5 év szokott lenni. Ennyi időt vesz igénybe ténylegesen minden információt átadni a cégről, azokat is, amelyek csak az alapító fejében vannak meg, és még inkább azokat, amelyek még ott sincsenek meg pontosan végiggondolt formában, hanem inkább csak érzések, intuitív gondolatmorzsák, amelyek azonban a cég sikeres működését legalább annyira meghatározzák, mint a tudatos, okos vezetői döntések.

Vannak persze kivételek is. Thomas Watson, az IBM alapítója képes volt akár kifejezetten a vállalatban eredményesen dolgozó fia ellenében is fellépni, csak hogy vezető pozícióját megtarthassa. Időnként direkt a másik, jóval szerényebb képességű fiával versenyeztette az utódnak alkalmas fiát, hogy ezáltal gyengítse "ellenfelét". Végül szinte az utolsó leheletével adta át a vezetést a fiának, a cég mégis sikeresen túlélte mindezt. Ez azonban csak a szabályt erősítő kivétel.

Amelyik cégalapító 65-70 éves koráig nem vonul vissza, az önként már nem is fog. Pszichológiai szempontból ez teljesen érthető: a cégalapító nem akar arra gondolni, hogy vállalkozása valamikor majd nélküle fog tovább haladni. Ha ezzel a gondolattal nem akar vagy nem tud megküzdeni, az nem baj, joga van hozzá. Csak az a fontos, hogy tegye ezt idejekorán teljesen egyértelművé minden szereplő számára, hogy azok tudjanak mivel számolni. Ha ezt nem teszi meg, akkor a cégnek nagyon kicsi lesz az esélye arra, hogy túlélje a távozását.

Ha viszont az alapító visszavonulási szándéka tényleg komoly, akkor rengeteg tennivaló akad. Meg kell szervezni, hogy ami korábban a gyerek "homokozója" volt a cégen belül, annak a tanulságaival tényleg átvehesse a teljes cég vezetését: el kell indítani a cégátadás 3-5 éves folyamatát. Mivel ez automatikusan a cég szerkezetének, stratégiájának, működési módjának jelentős változásával jár, külső erőforrások, például képzett üzleti coachok is sokat segíthetnek a folyamat sikeres, viszonylag zökkenőmentes levezénylésében.

A siker legfontosabb feltétele, hogy a cégalapító mélyen átérezze: most dől el, mennyire sikerült maradandót alkotnia. Most a cégalapító számára kell kitalálni egy vadonatúj homokozót, amiben boldogan elvan úgy, hogy közben nem telepszik rá teljes alapítói súlyával a cégre, amelyet már nem ő vezet. Ezt a homokozót úgy kell kialakítani, hogy egyrészt valóban fontos legyen a szerepe a cég életében, másrészt eléggé független legyen a cég napi működésétől. Csak így érhető el, hogy az összes több évtizedes szülő-gyerek konfliktus, ami a cég működését akár tudat alatt is gátolhatná, végleg elsüllyedjen ebben a homokozóban.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.