Az Európai Unió „politikai trilemmája”

Felcsuti Péter

A „politikai trilemma” kifejezést Dani Rodrik harvardi közgazdász professzor használja Globalization Paradox, Democracy and the Future of the World Economy (A globalizáció paradoxona, a demokrácia és a világgazdaság jövője) című, 2011-ben megjelent könyvében. Szerinte a „trilemma” abban áll, hogy három dolgot – a globalizációt, a nemzetállami függetlenséget és a nemzeti keretek között működő politikai demokráciát – nem lehet egyszerre akarni; a háromból legfeljebb kettő valósítható meg.

Ha a globalizációt a jelenlegi fejlett formájában akarjuk, amely nem csupán az áruk, szolgáltatások, a munkaerő és a tőke szabad mozgását jelenti, de azt is, hogy a nemzeti szabályok és normák igazodjanak valamiféle nemzetközi standardokhoz, az szükségképpen a nemzetállami függetlenség korlátozásához, a nemzetállami keretek között megvalósuló politikai demokrácia sérüléséhez vezet. A politikai demokráciát elvben ki lehetne venni a nemzetállami keretek közül, és a szabályokat, valamint az azok érvényesüléséhez szükséges intézményrendszert egy demokratikus döntési folyamat eredményeképpen nemzetközi szintre lehetne emelni. Ez a „globális kormányzás” koncepciója. Így érvényesülhetne a három tényező közül kettő. A kérdés mármost az, hogy a világ országai tudnak-e, képesek-e, akarnak-e valamilyen globális föderatív rendszerben működni. Aligha. A „globális kormányzás” nem csupán illuzórikus, de az sem biztos, hogy egyáltalán kívánatos.

Ha viszont nemzetállami függetlenséget és nemzeti keretek között megvalósuló politikai demokráciát akarunk, akkor a fentiek szerint definiált globalizáció, amit Rodrik hiperglobalizációnak nevez, nem működhet.

Ez a tétel az egész világot érintő globális politika és gazdaság szintjén viszonylag könnyen belátható és elfogadható, különösen akkor, ha figyelembe vesszük a 2008 óta tartó válság tapasztalatait, amelyek nem utolsósorban a jelenlegi (hiper)globalizációs modell kritikájának alapjait is adják.

Az Európai Unió esete minősített példája ennek a tételnek. Az unió fejlődésében az 1992-es maastrichti megállapodás jelentette a fordulatot. Ez volt az a pillanat, amikor Európa nagyobb része a szoros politikai-pénzügyi integráció mellett döntött, amelynek legfontosabb eleme kétségkívül a közös pénz létrehozásával kapcsolatos döntés volt. Ám az országok sem Maastrichtban, sem azóta nem egyeztek meg abban, hogy pontosan mit is jelent a politikai-pénzügyi integráció; kiváltképp jelenti-e, hogy egy szupranacionális – országok feletti – szervezet venné át a nemzeti kormányok jogkörét az adóbevételek elköltésének mikéntjét illetően. Márpedig a politikai demokrácia egyik, ha nem a legfontosabb eleme a költségvetéssel – a bevételekkel és kiadásokkal – kapcsolatos autonómia. Ehelyett lettek az elhíresült maastrichti kritériumok, az országok által önként vállalt kötelezettségek, amelyeket elsőként épp az integráció két bajnoka, Németország és Franciaország szegett meg – egyébként minden következmény nélkül – alig néhány évvel azok elfogadása után.

A világgazdasági válság, amely jelentős mértékben az Európai Unió válsága, még nyilvánvalóbbá tette a „trilemma” létezését Európában. A szoros integráció feltételei között a válságkezelés a nemzeti jogkörök egyre nagyobb részének átadását igényelné egy nemzetek feletti központ számára, amelynek viszont nincs politikai értelemben vett legitimitása. Ám ha lenne is, a nemzeti politikák és a mögöttük álló választói csoportok láthatóan ezt egyáltalán nem támogatják. Nem támogatták akkor sem, amikor „futott a szekér”, most pedig a válság, illetve a válságkezelés idején – amiért sokan az „arctalan” brüsszeli bürokráciát okolják – még kevésbé támogatják.

Az orbáni szabadságharc ennek a vonakodásnak csupán egy szélsőséges megnyilvánulása, ami azonban számunkra tragikus módon összekapcsolódik a rezsim antidemokratikus belpolitikájával és több mint vitatható gazdaságpolitikájával. Így aztán egy vitatható, de legitim állásponttal hitelesít egy tökéletesen illegitim politikai és gazdasági koncepciót.

Ám a dolog lényegét tekintve ugyanezt az euroszkeptikus álláspontot látjuk az unió számos országában Csehországtól Nagy-Britannián keresztül Svédországig.

Jelenleg az európai politika a kör négyszögesítésének hálátlan feladatával van elfoglalva; hogyan lehet növelni a nemzetek feletti kompetenciákat a nemzeti függetlenség megőrzésével egyidejűleg. A megoldás ez idő szerint az új pénzügyi stabilitási megállapodás, amely 2013. január 1-jén lépett a maastrichti megállapodás helyébe. Ez továbbra is nemzeti hatáskörben tartja a költségvetési egyensúly kérdését, ám a korábbinál szigorúbb és főleg automatikus szankciókat irányoz elő a vétkesek számára.

Nehéz elhinni, hogy ez lenne az utolsó szó a kérdésben; az unió helyzete most nagyjából olyan, mint a teniszezőé, aki a labdamenet közben a T vonalon találja magát. A teniszezők tudják, hogy a játékos játszhat biztonsági játékot az alapvonalon, és játszhat kockázatosat a hálónál. Mind a kettőnek megvannak a maga előnyei, és persze a kockázatai is. Ám nem játszhat a T vonalon (a pálya közepén), mert abból csak bukás lehet.

Az unió 1992-ben elindult a háló felé. De megállt a T vonalnál. Visszafelé már nem vezet út, előre menni rettenetesen nehéz.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.