Felvonulók kérték – Star Wars: Az ébredő Erő

Film

Minden idők egyik legjobb Star Warsa vagy minden idők egyik Star Warsa? Megtekintettük Londonban Az ébredő Erőt – mindjárt kiderül, kritikusunk megkönnyezte-e Han és Chewie viszontlátását. Kritika.

Itt valami kis nosztalgiázásnak kéne következnie, afféle „én és a Star Wars – avagy hogyan teltek a gyermekévek a Csillagok háborúja bűvöletében” jellegű fogalmazásnak, ami csak azért nem következik, mert egy szellemes Twitter-bejegyzésben valaki nemrég óva intett minden elérzékenyülni hajlamos újságírót az efféle felvezetésektől. A szemét módon minden személyeskedést megfúró felhívás lényege valahogy így hangzott: „Ha már azon agyalsz, hogy Az ébredő Erő kapcsán miként fogod az olvasókkal megosztani, hogy milyen személyes élmények fűznek a Star Warshoz, inkább ne erőltesd a dolgot.”

false

Ilyen előzmények után szörnyű nagy csapdába sétálnánk bele, ha a Nap mozival (soha nem feledjük a lambériát és Tahi Tóth László ifjúkori arcképét a ruhatár felett) hozakodnánk elő és a nyolcvanas évek elejének ama örökre emlékezetes karácsonyi szünetével, amikor szitáló hóesésben… – de ugorjunk inkább 30 évet!

Minden úgy van, ahogy hagytuk, vagyis ahogy George Lucas hagyta: az elmaradhatatlan céges logó, a komótos és sárga felvezető szöveg és a mélységes űr ezernyi égitesttel: a kezdeti komfortérzet kedvéért gyorsan egy drabális csillagromboló is kitakarja a képet, csak ez most más szögből jő, nem úgy, mint az idők kezdetén (Nap mozi). Eddig ígéretes, de Luke egyelőre sehol. Max von Sydow is kifejezetten ígéretes, a maga 86 évével közel s távol ő a legidősebb férfi a galaxisban: rövid időre szerződtették, gyorsan át is ad valami nagyon-nagyon fontosat az új generációt képviselő virtuóz X-szárnyú pilótának (új fiú 1.), valamit, amire az új idők utánpótlás gonoszainak is fáj nagyon a foguk. Luke még sehol, de Han, ha kicsit megereszkedetten is, hamar színre lép hű vukijával, a mindenkit lejátszó, Oscart érdemlő Chewie-val: hozzájuk, az ő történetszálukhoz, egy kiugrott, meghasonlott rohamosztagos (új fiú 2.) és egy romok közti lomizásból élő, de nagy dolgokra hivatott sivataglakó (új lány 1.) párosán keresztül vezet az út. Az új fiúk táborát erősíti a Darth Vader birodalmi sisakjával szoros viszonyt ápoló, a kegytárgyhoz szavakat is intéző főgonoszkezdemény, aki testi-lelki alkatát tekintve inkább hasonlít egy terápiára szoruló, brooklyni hipszterhez, mint a birodalmi fortélyok méltó örököséhez. Persze még kifuthatja magát, hiszen Az ébredő Erőben egy-két tulajdonságnál többet egyetlen új belépő sem kapott – sietni kell, így is több, mint kétórás a játékidő.

false

Na, de hol van Luke?

Jaj, ne már, ez az állandó Luke-ozás kezd az agyunkra menni!

Jó, de hol van Luke?

Ijedelemre semmi ok, a rendező-forgatókönyvíró-producer szerepét nagy csinnadrattával megöröklő J. J. Abrams nem arról ismert, hogy addig dugdos valamit, míg végül maga sem találja, amit, mint jó marketinges, a várakozások felkorbácsolása végett elrejtett a spájzban – nem, Abrams ennél sokkal pedánsabb tanuló, egy igazi Steinmann, aki senkit sem hagy az út szélén, erre akár mérget is vehetünk. Az ígéret szerint, ugye, minden rajongó megkapja a maga jussát, és ezt az ígéretet, úgy ahogy van, szó szerint vették a történet kiagyalói (köztük Lawrence Kasdan, a régi írók közül): a klasszikus trilógia kottájából játszanak úgy emberileg, atya-fiú fronton, Erő-Sötét Oldal téren, mint látványilag-lépegetőileg (Chewie mellett egy összedőlt lépegető a film fénypontja.) Egy kicsit persze meg van bolondítva minden, a kocsmatöltelékek máshogy ormányosak, járműfronton is akadnak új modellek, és a dallamvilágban is érezhető némi hajlam az újra – de hol van már Luke?

false

Luke sehol, Han mindenesetre magabiztosan uralja a pályát, Chewie-val nagyon megy a hacseksajós zsörtölődés és az öreguras vagánykodás. Csak a szépre emlékeznek és velük együtt mi is – ugye, ugye, Nap mozi, téli szünet, Tahi Tóth László stb. stb. A fiatalok majd úgyis megkapják a saját filmjüket, többet is, mint amennyit majd szeretnének, addig is, elég ha szépek (Daisy Ridley például szép is, jó is), és a körülményekhez képest tehetségesek.

false

Ezúttal azonban még a le- és beköszönő régi gárda ünnepel: ahogy kell, mindenki önmagát és egy kicsit a másikat. Olyan nagyon nem is kell strapálniuk magukat; ahol csak feltűnik egy ráncos, régi ismerős vagy egy romos, régi jármű, mi, régi napmozisok, hálatelt szívvel ujjongunk magunkban, elvégre ez a dolgunk és tesszük, amit tennünk kell. Legfeljebb úgy teszünk, mintha nem látnánk, nem hallanánk, ha valami félre ment, de hát minek is zsörtölődni e kései órán, ki hallaná meg ebben a fülsiketítő ünneplésben, ha elkezdenénk sorra venni, mitől nem film Az ébredő Erő, sokkal inkább egy ünnepi kívánságműsor, a Star Wars-felvonulók kérték karácsonyi különkiadása.

Jó, jó, de hol van Luke?

 

 

 

 

Olvassa el nagy Star Wars mellékletünket a Magyar Narancs friss, ünnepi számában!

Megszólal George Lucas munkatársa és történetírója, valamint Boldizsár Ildikó meseterapeuta.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.