Oscar-díjat nyert Deák Kristóf kisjátékfilmje – „Azoknak, akik egyedül képesek jobbá tenni ezt a világot”

  • narancs.hu
  • 2017. február 27.

Film

Két év, két Oscar-díj.

Deák Kristóf Mindenki című kisfilmje Oscar-díjat nyert a legjobb élő szereplős rövidfilm kategóriában.

false

 

Fotó: MTI/AP

Nemes Jeles László tavalyi Oscarja, Hajdu Szabolcs Karlovy Varyban és Enyedi Ildikó a Berlinalén aratott sikere után tehát ismét fantasztikus sikert ért el egy magyar film – alig egy év alatt! Ráadásul hazai alkotás ebben a kategóriában még a jelölésig sem jutott el az Oscarért folytatott versenyben.

A Médiatanács Magyar Média Mecenatúra programjának támogatásával készült Mindenki két felső tagozatos kóristalány barátságáról, a szocializmus nyomait még mélyen őrző iskolai kórus működéséről, általánosabb értelemben a szolidaritásról, az igazságtalanságok elleni kiállás szükségességéről, az elnyomás elleni küzdelem fontosságáról szól. (Kritikánk a filmről itt olvasható.) A rendező szerint a Mindenki üzenete napjainkban talán még aktuálisabb, mint néhány éve, amikor dolgozni kezdett a filmen. Deák a díjat a gyerekeknek ajánlotta, „azoknak, akik egyedül képesek jobbá tenni ezt a világot”.

Szamosi Zsófia és a kórus (jelenet a filmből)

Szamosi Zsófia és a kórus (jelenet a filmből)

 

Hétfőre virradó reggel a 89. Oscar-gálán Los Angelesben, a Dolby Theatre-ben a magyar kisjátékfilm sikere mellett a díjazottak sora így alakult:

Legjobb film: Holdfény

Legjobb rendező: Damien Chazelle (Kaliforniai álom)

Legjobb színész: Casey Affleck (A régi város)

Legjobb színésznő: Emma Stone (Kaliforniai álom)

Legjobb férfi mellékszereplő: Mahershala Ali (Holdfény)

Legjobb női mellékszereplő: Viola Davis (Fences)

Legjobb animációs film: Zootropolis

Legjobb eredeti forgatókönyv: A régi város

Legjobb adaptált forgatókönyv: Holdfény

Legjobb idegen nyelvű film: Az ügyfél

Legjobb filmzene: Kaliforniai álom

Legjobb betétdal: Kaliforniai álom

Legjobb operatőr: Kaliforniai álom

Legjobb vágás: A fegyvertelen katona

Legjobb smink: Öngyilkos osztag

Legjobb jelmez: Fantasztikus állatok és megfigyelésük

Legjobb látványtervezés: Kaliforniai álom

Legjobb vizuális effektek: A dzsungel könyve

Legjobb hangvágás: Érkezés

Legjobb hangkeverés: A fegyvertelen katona

Legjobb dokumentumfilm: O.J.: Made In America

Legjobb animációs rövidfilm: Szalonka

Legjobb élőszereplős rövidfilm: Mindenki

Legjobb rövid dokumentumfilm: White Helmet

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.